پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
عبدالرحیم مفیدی گفت: متاسفانه هر مسئولی در هر زمینه‌ای کمک می خواهد به سراغ صاحبان صنایع می آید و از آنان توقع کمک دارد، ولی هر وقت ما مشکلی داریم هیچ کس جواب نمی‌دهد.
شعارسال: صنعتگران شهرستان آران و بیدگل که به عنوان قطب صنعت فرش ماشینی کشور شناخته می شود، در حال حاضر به دلیل افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه به شدت دچار مشکل شده‌اند. به همین دلیل روز سه شنبه هفتم دی ماه تجمعی را برای اعتراض به این وضعیت تشکیل دادند.

در این جا خطب شکن برای بررسی این وضعیت گفتگویی با عبدالرحیم مفیدی، مدیر عامل هیأت امنای شهرک صنعتی سلیمان صباحی آران و بیدگل ترتیب داده است. مفیدی در این گفتگوی کوتاه با گلایه از عدم همراهی مسئولان با صاحبان صنایع، از موج بیکاری و شکل گیری بحرانی در آینده نزدیک خبر می دهد

* رکود اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه

در سال ۹۵ صنعت شهرستان به شدت درگیر رکود شده و رو به افول نهاده است. از این رو می توان گفت ریشه اصلی مشکل به خاطر رکود اقتصادی حاکم بر کشور است. در حال حاضر کسادی بازار سبب شده تولیدکنندگان در فروش محصول خود ناتوان شوند که به کاهش قیمت محصولات می انجامد. از طرف دیگر با ورود دستگاه‌های هزار و هزار و دویست شانه به جریان تولید، تولیدکنندگان به سمت بافت فرش با نخ‌های ظریف روی آورده‌اند که ظرفیت تولید را پایین می آورد. بدین ترتیب هم رکود بازار و هم کمبود مواد اولیه موجب می شود به تولیدکنندگان فشار وارد شود

کمبود مواد اولیه قیمت آن را در بازار افزایش می دهد، از ابتدای امسال قیمت نخ‌های مختلف، بین دو تا سه هزار تومان بیشتر شده است. فقط در ۴۰ روز گذشته قیمت گرانول به عنوان ماده اولیه پتروشیمی برای تولید نخ از سه هزار و ۷۰۰ تومان به پنج هزار و ۱۰۰ تومان رسیده، به این خاطر که فروش آن از سوی پتروشیمی از پنج هزار تن در روز به ۱۰۰ تن کاهش یافته است.

* بحران بیکاری در راه است

اگر کار به همین روال ادامه پیدا کند تولیدکننده مجبور خواهد بود ظرفیت تولید را کمتر یا حتی کارخانه خود را تعطیل کند.

از این رو نرخ بیکاری شهرستان که به لطف فعالیت واحدهای صنعتی فرش ماشینی بسیار پایین است بیشتر و موج بیکاری ایجاد خواهد شد. اگر تولیدکنندگان نتوانند ضرر ناشی از خرید مواد اولیه را جبران کنند مطمئن باشید وضعیت اقتصادی بدی در شهرهایی مثل آران و بیدگل و کاشان ایجاد خواهد شد. من پیش بینی می کنم ادامه این روند منجر به تعطیلی حداقل ۳۰ درصد از صنایع شهرستان در سال آینده شود.

* مشکلات صنایع زیاد است

مشکل راه، گران شدن برق و فرایندهای اداری مربوط به اخذ پروانه برای فعالیت‌های صنعتی را هم به این سیاهه اضافه کنید تا مشخص شود چه فشاری بر صنعتگران شهرستان وارد می شود. در این خصوص هم من پیشنهاد می دهم شهرک سلیمان صباحی خودگردان شود، زیرا شهرداری می تواند منابع درآمدی دیگری را جایگزین درآمد حاصل از دریافتی‌های شهرک کند که در این شرایط رکود، کمی از فشار روی دوش صاحبان صنایع را کم خواهد کرد.

مسأله سندهای مالکیت زمین‌های شهرک هم هنوز حل نشده است. با وجود آن که حدود هشت ماه پیش جلسه‌ای با حضور استاندار در استانداری برگزار شد و وی دستور داد ظرف مدت یک ماه مشکلات مربوط به اسناد مالکیت این واحدها حل شود، هنوز این مسائل پابرجاست و از میان نرفته است.

* راهکار عبور از بحران

بخش عمده‌ی مواد اولیه‌ی فرش ماشینی از خارج وارد می شود. دولت هم برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی تعرفه گمرکی نخ را بالا برده است.

با این اوضاع به نظر من در شرایط فعلی دو راهکار وجود دارد: اول این که دولت با توجه به وضعیت موجود، تعرفه گمرکی مواد اولیه را کاهش دهد. الان تعرفه ورود نخ در گمرک ۱۵ درصد است که اگر ۱۰ درصد کاهش پیدا کند قیمت مواد اولیه را خواهد شکست.

از طرف دیگر واردکنندگان، مواد اولیه را با ارز دولتی وارد می کنند ولی تولیدکننده باید آن را به قیمت ارز آزاد خریداری کند که حدود ۳۰ درصد در قیمت اختلاف ایجاد می کند. بنابراین راه حل دوم تغییر نرخ ارز مواد اولیه فرش ماشینی به نرخ دولتی است.

* مسئولان اهمیت نمی دهند

متاسفانه هر مسئولی در هر زمینه‌ای کمک می خواهد به سراغ صاحبان صنایع می آید و از آنان توقع کمک دارد، ولی هر وقت ما مشکلی داریم هیچ کس جواب نمی دهد. دوم دی ماه بود که بنده در جلسه شورای اداری که معاون استاندار اصفهان هم در آن حضور داشت، این مشکلات را بیان کردم. منتها علی رغم این که به نظر می رسد خود مسئولان باید برای پیگیری موضوع به ما مراجعه کنند، هیچ کس پیگیر نشد.

همچنین بعد از یک ماه که به روش‌های مختلف از نماینده مجلس درخواست گرفتن فرصت ملاقات داشتیم، بالاخره روز پنجشنبه جلسه ای برگزار شد و در آن وضعیت شهرک را توضیح دادیم. ایشان هم با توجه به این که با مقامات استانی و کشوری در ارتباط است و می تواند نقش حساسی ایفا کند قول داد در تهران جلساتی را با مسئولان مربوط ترتیب دهد تا مشکل حل شود

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خطب شکن، تاریخ انتشار: 11 دی 1395، کدخبر: 39735، www.khatabshekan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین