پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
بارها و بارها اتفاق افتاده که بعد از گیر افتادن در ترافیک یک معبر، به سرمنشاء ترافیک رسیده و ماموران راهنمایی و رانندگی را در محل مورد نظر و بی تفاوت به علت ترافیک مشاهده کرده باشید گویی که خود آنها ترافیک را ایجاد کرده اند.
شعار سال: این روزها بحث ایجاد ترافیک مصنوعی در شهر تهران داغ شده است. تعدادی از اعضای شورای شهر با شهردار تهران بر سر این موضوع به اختلاف خورده اند و گاهی یکدیگر را با الفاظ نامناسب خطاب می کنند.

شهردار تهران به آنها که موضوع ترافیک مصنوعی را مطرح کردند می گوید غیر انسان و اعضا نیز می گویند حتما تعدادی از اعضای شورای شهر انسان نیستند که اگر بودند شما 11 سال شهردار پایتخت نمی بودی!

اما این صحبت ها در حالی مطرح می شود که مردم پایتخت می توانند شهادت دهند که علت حداقل 50 درصد ترافیک تهران محصول عملکرد راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران است.

برای مثال کافی است که قصد عبور از چهار راه پارک وی را کنید! چراغ زردی (چند روز است تبدیل به چراغ قرمز شده) که به دستان مامور راهنمایی و رانندگی اداره می شود موجب ترافیکی در خیابان ولیعصر (عج) می گردد که تا ابتدای بزرگراه نیایش خودرو پارک می شود.

خیلی از مواقع اگر ساعت 15 خود را به چهارراه پارک وی برسانید، بدون ایستادن در ترافیک و با حداقل دو سه نیش ترمز پارک وی را رد خواهید کرد اما به محض اینکه ساعت از 15 عبور کند، ماموران راهنمایی و رانندگی کنترل چهارراه را به دست گرفته و با قرمز نگه داشتن طولانی مدت مسیرها موجب می شوند تا ترافیک سنگینی در این محل شکل بگیرد.

نحوه عملکرد آنها در این چهارراه نیز قابل تأمل است چرا که زمانی چراغ ولیعصر جنوب به شمال را سبز می کنند، چراغ ولیعصر شمال به جنوب را قرمز نمی کنند تا خودروهایی که قصد ورود به چمران را دارند، با ترافیک ساخته دست ماموران مواجه شده و نتوانند حرکت کنند.

در برگزاره چمران و تقاطع یادگار امام نیز ما شاهد دخالت ماموران راهنمایی و رانندگی در تردد خودروها هستیم.بارها اتفاق افتاده که خودروی پلیس راهنمایی و رانندگی با پارک کردن زیر پل یادگار در بزرگراه چمران مسیر را باریکتر از آنچه هست کرده و ترافیک سنگینی را در این محل رقم زده اند.

اگر پلیس بخواهد دو مسئله ای که در سطرهای فوق اشاره شد را انکار کند اما نمی تواند نقش خود در ایجاد ترافیک در بزرگراه همت را انکار کند.ماموران راهنمایی و رانندگی با کله قندی ها، نرده های آکاردئونی و خودروهای سنگین مسیر همت روی بزرگراه مدرس را باریک می کنند تا ترافیک سنگینی در همت شکل بگیرد.

در ابتدای جاده مخصوص کرج و درسد بعد از میدان آزادی نیز بارها پلیس با بستن خروجی ها ایجاد ترافیک کرده است.در اینگونه موارد که در شهر کم اتفاق نمی افتد باید به سردار مهماندار به عنوان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت که اگر این خروجی ها عامل ترافیک هستند، چرا با تعامل با شهرداری نسبت به مسدود کردن آنها اقدام نمی شود؟ یا چرا تا زمانی که ماموران شما در صحنه حاضر می شوند، ترافیک به اوج خود می رسد؟

در بسیاری از موارد دیگر نیز می توان به کنترل دستی چراغ های راهنمایی و رانندگی اشاره کرد که حتی موجبات اعتراض اعضای شورای شهر را نیز فراهم کرد تا جایی که احمد دنیامالی خطاب به سردار مهماندار گفت که ما اعتقادی به کنترل دستی چراغ ها نداریم.

مورد دیگری که می توان از آن به نقش راهنمایی و رانندگی در بروز ترافیک اشاره کرد، استفاده از سربازان وظیفه و بی تفاوتی ماموران راهنمایی و رانندگی به قانون شکنی رانندگان و راکبان موتورسیکلت است.بارها اتفاق افتاده که در خیابان آزادی مقابل اداره راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و جایی که گردش به سمت انقلاب ممنوع است، خودروها مقابل چشمان ماموران از لاین شمالی گردش کرده و وارد لاین جنوبی می شوند.

از این موارد کم نیست چرا که آنها گویا قصد ندارند ترافیک و رفت و آمد خودروها را سروسامان بدهند، برای آنها تنها جریمه کردن اهمیت دارد.البته در موارد بسیاری حتی جریمه نیز شامل حال قانون شکنان نمی شود چرا که سربازان وظیفه با تنزل درجه ای که داشتند، از مقام افسری به استواری رسیده و عملا اجازه جریمه کردن ندارند.

در بسیاری از میادین و ورودی خیابان ها نیز شاهد توقف دوبله و سوبله تاکسی ها و مسافرکش ها هستیم اما ماموران حاضر در صحنه تنها تذکر لسانی به خاطیان اکتفا می کنند.

حتی می توان به خودروی راهنمایی و رانندگی اشاره کرد که با سرعت 30 کیلومتر کمتر از حد مجاز در لاین سبقت بزرگراه حرکت می کند و ترافیک سنگینی پشت خود ایجاد کرده است.

همه عواملی که اشاره شد در نهایت منجر به بروز ترافیک مصنوعی در پایتخت می شود و از این دست موارد بسیار است و همه شهروندان می توانند از مسیر تردد خود فهرستی در مورد نقش راهنمایی و رانندگی تهیه کنند.

برای رهایی از این معضل بهتر است راهنمایی و رانندگی در عملکر خود تجدید نظر کرده و برخورد با متخلفان را تشدید کرده و از ایجاد تغییران ناگهانی در معابر بوسیله ماموران اجتناب کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت تیتر شهر، تاریخ انتشار: 15 دی 1395، کد مطلب: 17916، www.titreshar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین