پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۳۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
باغستان‌های سنتی قزوین به مجموعه باغ‌هایی گفته می‌شود، که نیمه جنوبی شهر قزوین را در بر گرفته است و عمده محصولات این باغستان ها، بادام و پسته است .

شعار سال:

باغستان های سنتی بیش از یک هزار سال قدمت دارند .علت اطلاق کلمه «سنتی» به این باغستان ها، این است که این باغات به روش سنتی یعنی غرق آبی، آبیاری می شوند. به طوری که علی اکبر دهخدا لقب «دخو» به معنای نگهبان آب را به عنوان تخلص ادبی خود بر می گزیند. باغ های سنتی قزوین که از آن به عنوان باغستان قزوین یاد می شود به نحوی کالبد کلی شهر را در بر می گرفتند و از هر چهار طرف قزوین را احاطه می کردند. این باغ ها در گذشته از یک سو عملکرد اقتصادی داشته و از سویی مورد بهره برداری کشاورزان قرار می‌گرفت. گفته می‌شود که این باغ‌ها وسعت زیادی داشتند و حتی جانورانی در آن زندگی می‌کرند.

مساحت باغستان‌های سنتی شهر قزوین ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است که با توجه به نابودی ۵۰۰ هکتار از آن به مرور زمان و ۵۰۰ هکتار دیگر که در حال حاضر روبه نابودی است؛ ‌ فقط یکهزار و ۵۰۰ هکتار از این باغستانها وضعیت خوبی دارند. با گسترش فضاهای شهری و ساخت و سازهای غیرکارشناسانه، این مجموعه مورد هجوم قرار گرفته است و بخشی از آن تخریب شده یا در ورطه تخریب شدن قرار گرفته. باغستان هایی که علاوه براینکه بخشی از تاریخ و هویت شهری قزوین هستند نقش عمده ای در زیبایی شهری و تنفس شهر هم ایفا میکنند و حتی در فهرست ایران برای ثبت جهانی هم قرار گرفته اند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 19 دی 1395، کد مطلب:3870368 : mehrnews.comwww.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
الان که عکس هارو نگاه میکردم برای یک لحظه فکر کردم ک دارم به یک کشور اروپایی و زیبا خیره میشوم
ا.ح75
ناشناس
United Kingdom
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
این باغ ها واقعا زیبا هستند ، یعنی آدم دوست دارد یک دوربین گردنش بیندازد و رهسپار این استان شود فقط به خاطر جاهای دیدنی این استان
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین