پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
استاندار قزوین گفت: آب مورد نیاز باغستان‌های سنتی قزوین باید تأمین شود تا باغداران در حفظ و نگهداری آن ترغیب شوند.
شعار سال: فریدون همتی پیش از ظهر امروز در نشست ساماندهی باغستان‌های سنتی استان قزوین که در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار داشت: کمبود آب و باغ‌های رها شده مشکل اصلی باغستان‌ها است که باید برطرف شود.

وی افزود: به محض توافق باغداران با همسایگان خود و اعلام نظر قطعی آنها مسیر دسترسی راه شوسه بر اساس طرح مشاور در راستای حفظ و توسعه باغستان سنتی قزوین ساخته می‌شود.

همتی ادامه داد: باغستان سنتی قزوین با تغییر نام و نشان امروزه به یکی از ارزش‌های ناملموس جامعه ما تبدیل شده و به همگان تعلق گرفته و تنها در تصرف یک عده خاصی نیست.

وی خاطرنشان کرد: باغستان سنتی قزوین امروزه به یک مجموعه تاریخی،ارزش ملی و ثروت محیطی تبدیل شده‌ و باغداران به عنوان مالکان این مجموعه در حفظ این ثروت ملی و ارزش ناملموس سهیم هستند.

استاندار قزوین بیان کرد: باغستان سنتی قزوین هویت و ماهیت فرهنگی و تاریخی شهر را همواره در هزاران سال حفظ کرده است و اکنون با مشکلات متعددی در خصوص راه، امنیت و ساخت و ساز در باغها مواجه هستیم که باید در خصوص رفع آنها اقدام کرد.

همتی افزود: به منظور حفظ و حراست از باغستان سنتی قزوین بر آن شده‌ایم با انتخاب مشاور برای این طرح با مطالعه دقیق نسبت به رفع دغدغه‌های باغداران و دستگاه‌های دولتی برای حفظ این میراث فرهنگی و اجتماعی اقدام کنیم.

وی افزود: باید با اتخاذ روش‌های نوین و جدید در خصوص برآورده کردن نیازهای باغداران اقدام کنیم و با ساخت معبر دسترسی، تامین آب و همچنین ایجاد امنیت این مجموعه و تقویت روش‌های دیگر دغدغه‌ها در این خصوص را رفع کنیم.

همتی تأکید کرد: همچنین باید شورای باغستان با حضور اکثریت باغداران و سازمان‌های مردم نهاد و چند نماینده از دستگاه‌های دولتی تشکیل شود تا موضوع حفظ این میراث قدیمی و کهن با نظر و دیدگاه مالکان و باغداران و بدون مداخله دولت ادامه یابد.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود در حفظ و نگهداری از باغ‌های سنتی قزوین باغ‌های رها شده در این مجموعه هستند که هم برای باغ های پایدار و سالم دردسر ساز شده و هم خود به معضل بزرگی تبدیل شده‌اند.

استاندار قزوین ادامه داد: متاسفانه پس از گذشت سالها هنوز بسیاری از مشکلات باغستان سنتی قزوین حل نشده باقی مانده و اکنون تصمیم داریم در خصوص تامین آب، راه و افزایش بهره‌وری این مجموعه به شکلی جدی اقدام کنیم.

وی افزود: امیدواریم با ایجاد انگیزه و تامین امکانات مورد نیاز، باغداران را به حفظ این باغستان ترغیب کنیم تا از نابودی این مجموعه جلوگیری کنیم.

استاندار قزوین همچنین به مدیران دستگاه‌های اجرایی توصیه کرد با انعطاف پذیری و در نظر گرفتن مقتضیات زمان نسبت به حل چالش‌ها و حساسیت‌های موجود در این خصوص اقدام کنند چون برخوردهای دستوری و آمرانه نمی‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.

در ادامه این نشست چند تن از نمایندگان باغداران قزوین دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص حفظ و نگهداری از باغستان‌های سنتی قزوین ارائه کردند.
شهر قزوین سه هزار و 500 هکتار باغ سنتی را در گرداگرد خود جای داده است.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 26 خرداد 1396، کدخبر: 1437375، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین