پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
باوجود ضرورت تأمین بالگرد به‌منظور تقویت امداد هوایی، این پرنده خانه‌به‌دوش برای فرود در قزوین آشیانه ندارد، حال‌آنکه تأمین و تعمیر آشیانه تنها در گرو ۵۰ میلیون تومان اعتبار است.

شعارسال: قزوین به‌عنوان استانی که موقعیت ویژه ای در حوادث مختلف دارد نیازمند تقویت حوزه امداد و نجات ازنظر نیروی انسانی و تجهیزات است هرچند بارها با انواع حوادث در بوته آزمایش قرارگرفته و آمادگی آن سنجیده شده است.

این استان معین پایتخت لقب گرفته و قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود و استانی کوهستانی با مسیرهای صعب‌العبور به‌ویژه در مناطق الموت، آوج و کوگیر است که برای امدادرسانی در حوادث امکانات و تجهیزات ویژه ای نیاز دارد که از جمله این امکانات، امداد هوایی است.

این شیوه امدادرسانی از چند سال پیش در قزوین شکل‌گرفته و در حوادث گوناگون کارآیی خود را نشان داده است؛ اما نیاز به بالگرد به‌ روز یا اختصاص چند بالگرد ثابت به قزوین در شرایطی احساس می‌شود که از یک‌سو بالگرد امدادی اورژانس قابلیت پرواز در تاریکی و شرایط نامساعد جوی را ندارد و از سوی دیگر بالگرد هلال‌احمر نیز به صورت مشترک با گیلان است و با وجودی که اختصاص آن به استان قزوین مشروط به تأمین آشیانه شده است، این پرنده خانه‌ به‌ دوش در قزوین هم آشیانه ندارد.

*تامین مکان برای استقرار دومین بالگرد قزوین درگرو ۵۰ میلیون تومان اعتبار

اما آن‌گونه که از سخنان حمید ره‌انجام، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین برمی‌آید؛ می‌توان دومین بالگرد استان را تنها با ۵۰ میلیون تومان اعتبار تأمین کرد.

ره‌انجامبابیان اینکه این استان دست‌کم به دو فروند بالگرد نیاز دارد، اظهار می‌کند: این در حالی است که قزوین هم‌اکنون غیر از بالگرد استیجاری مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، تنها یک بالگرد دیگر دارد که متعلق به جمعیت هلال‌احمر است و به‌صورت مشترک با گیلان، ۱۵ روز در هرماه در استان قزوین خدمات ارائه می‌کند.

ره‌انجام بابیان اینکه این بالگرد در حال حاضر آشیانه ندارد، می‌افزاید: بالگرد جمعیت هلال‌احمر هم‌اکنون در فرودگاه قزوین نگهداری می‌شود و ارتفاع کم درب آشیانه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌شده، مانع ورود بالگرد به درون آشیانه می‌شود که این مشکل با انجام تعمیرات قابل‌حل است.

وی بابیان اینکه جمعیت هلال‌احمر مسئول تأمین و استقرار بالگرد و استانداری مسئول احداث، تعمیر یا اجاره آشیانه است، خاطرنشان می‌کند: بنا به اعلام جمعیت هلال‌احمر، چنانچه قزوین نتواند آشیانه بالگرد را تأمین کند، بالگرد یادشده به استان دیگری تعلق می‌گیرد که از همین رو اداره کل مدیریت بحران استانداری به‌عنوان نهاد مسئول می‌تواند با تعمیر آشیانه فعلی، مانع از دست رفتن فرصت بهره‌مندی استان از بالگرد شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین بابیان اینکه به‌این‌ترتیب تأمین دومین بالگرد استان درگرو تنها ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای تعمیر آشیانه است، تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه چندان بر ضرورت کار واقف نیستند و وجود یک بالگرد را برای استان کافی می‌دانند؛ حال‌ آنکه قزوین به‌واسطه ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی خود ممکن است هم‌زمان در چند نقطه نیاز به امداد هوایی داشته باشد.

ره‌انجام اضافه می‌کند: به‌عنوان‌مثال در سال جاری در مقطعی از زمان، در چهار نقطه شامل آبیک و میرپنجی، جاده رشت، عوارضی زنجان و هجیب بویین‌ زهرا هم‌زمان حوادثی اتفاق افتاد که به امدادرسانی فوری نیاز داشت که بیانگر شرایط ویژه استان قزوین است؛ ضمن اینکه در صورت بهره‌مندی از بالگرد ثابت می‌توان به استان‌های گیلان و زنجان نیز خدمات‌ رسانی کرد.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری جمعیت هلال‌احمر برای خرید بالگردهای جدید و واگذاری آن به استان‌ها، بیان می‌کند: قرار است چند فروند بالگرد برای استان‌ها خریداری شود که در صورت برخورداری از آشیانه مناسب، برای اختصاص یکی از این بالگردها به استان قزوین، به جمعیت هلال‌احمر کشور درخواست خود را ارائه می‌دهیم.

ره انجام گفت: هر استانی که آشیانه داشته باشد، به‌طورقطع از این بالگردها بهره‌مند می‌شود و در قزوین نیز چنانچه آشیانه مناسبی برای بالگرد تأمین‌شده باشد، یک دستگاه بالگرد به آن تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین بابیان اینکه خرید بالگرد حدود ۱۸ میلیارد تومان برای جمعیت هلال‌احمر کشور هزینه دارد، یادآور شد: درصورتی‌که بالگرد یادشده در اندازه‌های کوچک یا متوسط باشد، همین آشیانه پاسخگوست؛ اما چنانچه بالگرد جدید بزرگ باشد، باید آشیانه دیگری ساخته شود که تامین سوله آن حداقل دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

*یک بالگرد به‌روز برای قزوین کافی است

پیمان نامدار، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین اما معتقد است؛ داشتن یک فروند بالگرد مشروط به اینکه به‌روز باشد و بتواند در شب و شرایط جوی متفاوت پرواز کند، نیاز استان قزوین را پاسخ می‌دهد.

نامدارمی‌گوید: بالگرد اورژانس قزوین با عنوان اورژانس هوایی از مردادماه سال ۹۱ راه‌اندازی شد و تاکنون حدود ۱۱۳ مأموریت انجام داده که ۱۰۰ مورد از آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

وی با اشاره به انتقال ۱۲۷ مصدوم به‌وسیله بالگرد در ۱۶ ماه گذشته می‌افزاید: امداد هوایی قزوین می‌تواند به مصدومان حوادثی مانند تصادفات، بیماری‌های قلبی و سقوط از ارتفاع امدادرسانی کند و در مواقعی که راه‌ها بسته بوده یا دسترسی به محل وقوع حادثه مشکل باشد، امکان استفاده از بالگرد برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان وجود دارد.

نامدار اضافه می‌کند: نگهداری بالگرد و تأمین نیروی انسانی موردنیاز هزینه‌های زیادی داردو با توجه به حساسیت موضوع، اثربخشی خوب آن، سرعت‌بالا و دسترسی هوایی هزینه‌های آن را پذیرفته‌ایم؛ زیرا صرف هزینه برای حتی یک مورد نجات جان انسان نیز باارزش است.

این مسئول بابیان اینکه بالگرد فعلی اورژانس قزوین از طلوع آفتاب تا نیم ساعت پیش از غروب آن امکان پرواز کردن دارد، عنوان می‌کند: استان قزوین نیازمند بالگردی است که شب‌ها و در تمام شرایط جوی قادر به پرواز باشد و در چنین شرایطی، یک فروند بالگردنیاز استان را به‌ طور کامل پوشش می‌دهد؛ همچنان که استان‌های بزرگ نیز تنها یک فروند بالگرد دارند.

وی در خصوص میزان ضرورت استفاده از بالگرد در استان قزوین با توجه به حادثه‌خیز بودن آن، خاطرنشان می‌کند: فعالیت بالگرد مربوط به حوادث فجیع نیست؛ بلکه بالگرد برای انتقال سه تا چهار مصدوم و مناطق صعب‌العبور و غیرقابل دسترسی مناسب است و برای مواقع بحران باید امکانات ویژه‌تری تدارک دیده شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین بیان می‌کند: در حال حاضر در زمینهٔ اورژانس هوایی، نداشتن پد فرود از دغدغه‌ها و معضلات بزرگ استان است و باید برای آن بیش از ۴۰۰ نقطه در روستاها، شهرهای کوچک و راه‌های صعب‌العبور شناسایی و آماده شود که تحقق آن عزم استانی و ملی مسئولان را می‌طلبد.

نامدار با اشاره به پیگیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خرید بالگرد، عنوان می‌کند: در حال حاضر دولت در حال خرید بالگردهای جدید و به‌روز است و در صورت تحقق آن و توزیع امکانات بیشتر بین استان‌ها، نیاز قزوین برای امداد هوایی با یک فروند بالگرد تأمین می‌شود.

*یک فروند بالگرد در قزوین کفایت نمی‌کند

این در حالی است که محمد افشار، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین اعتقاد دارد یک فروند بالگرد از نظر پدافندی برای استان کفایت نمی‌کند.

افشار می‌گوید: بالگرد کنونی اورژانس هوایی درتاریکی و شرایط نامساعد آب و هوایی قادر به خدمات‌ رسانی نیست اما چنانچه بتواند نیاز خود استان قزوین را هم تأمین کند، به‌تنهایی قادر به خدمات‌رسانی به تهران و استان‌های هم‌جوار نیست و قزوین با داشتن یک بالگرد نمی‌تواند نقش خود را به‌عنوان استان معین پایتخت ایفا کند.

وی تصریح می‌کند: قزوین شاهراه ارتباطی مناطق شمالی، شمال غربی و غربی کشور، قفقاز، آسیای میانه و ترکیه و از آنجا مسیر دسترسی به غرب است و این ارتباطات علاوه بر مسیر جاده‌ای، در مسیر هوایی نیز وجود دارد از این رو بیش از این‌ها نیازمند تقویت امکانات امدادی فعلی است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین با اشاره به نقش قزوین به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور اضافه می‌کند: این استان ظرفیت‌های دیگری هم دارد که هر یک می‌تواند درعین‌حال تهدید نیز باشد و این موضوع، ضرورت تجهیز ناوگان امداد و نجات به‌ویژه امداد هوایی در گردنه‌ها و مناطق صعب‌العبور را دوچندان می کند.

افشار بیان می‌کند: دو مورد از اهداف پنج‌گانه پدافند غیرعامل مربوط به استمرار خدمات ضروری نظیر امداد هوایی و تسهیل مدیریت بحران در شرایط تهدید ناشی از حوادث طبیعی یا انسان‌ ساخت است و باید برای رویارویی با این نوع تهدیدات و حوادث آمادگی لازم ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: قزوین علاوه برقرار گرفتن در شاهراه حیاتی ارتباطات حمل‌ونقل و مخابراتی تعداد زیادی از استان‌های کشور، معین تهران نیز تعیین شده که این امر آمادگی پیش از وقوع حوادث را ضروری می‌کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری یادآورشد: قزوین ازنظر نظامی، طبیعی و دیگر ویژگی‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌ها ازنظر طبقه‌بندی مطرح است و در حال حاضر بخشی از امکانات و زیرساخت‌ها مانند پایگاه هوانیروز و فرودگاه برای تقویت امداد هوایی در استان وجود دارد.

افشار ضمن ناکافی دانستن یک فروند بالگرد برای قزوین عنوان می‌کند: باید در شرایط طبیعی و غیر ضرور تلاش کنیم تا در زمان تهدید آرامش داشته باشیم و با توجه به جدی بودن حادثه زلزله در تهران و تبعاتی که وقوع آن برای استان‌های دیگر به همراه دارد، لازم است دیگر استان‌ها نیز برای مقابله با آن آمادگی داشته باشند و بتوانند ضمن حفاظت از خود، به تهران نیز در صورت نیاز امدادرسانی کنند.

وی بیان می‌کند: از همین رو وجود یک فروند بالگرد در استان قزوین پاسخگو نیست و باید از امکانات بالقوه آن برای مقابله با تهدید بهره گرفت که این امر نیازمند هماهنگی و مدیریت است.

*مدیریت بحران حمایت می‌کند

باوجود تمام ضرورت‌هایی که برای تأمین بالگرد و تجهیز ناوگان امداد هوایی در استان قزوین مطرح می‌شود، علی‌محمد آهنی مدیرکل تازه‌کنارنشسته مدیریت بحران استانداری پیش‌از این تحقق این امر را نیازمند تأمین بودجه و اعتبار دانسته و گفته بود: هر یک از نهاد های مدیریت بحران یا جمعیت هلال‌احمر در صورت بهره‌مندی از بودجه موردنیاز نسبت به ایجاد آشیانه برای بالگرد دوم استان اقدام می‌کنند و مدیریت بحران برای حل مشکل بالگرد از هلال‌احمر حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به فعالیت امداد هوایی اورژانس و هلال‌احمر قزوین و اعزام عوامل هر دو مجموعه برای امدادرسانی در حوادث و نجات جان افراد اضافه کرد: وظیفه مدیریت بحران استانداری خدمات دادن به سیستم است و ازآنجاکه این مجموعه یک‌نهاد حاکمیتی و متعلق به دولت است، چنانچه امسال هم از بودجه‌های کشوری به استان اختصاص یابد، بخشی از این بودجه برای تقویت ناوگان امداد هوایی و ایجاد آشیانه در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار می‌گیرد.

بدیهی است در ضرورت تقویت ناوگان امداد هوایی قزوین به هر شکل ممکن شکی نیست و مسئولان نیز نسبت به آن اتفاق‌نظر دارند و برای تحقق این امر لازم است یک فروند بالگرد به‌روز یا چند فروند بالگرد ثابت برای قزوین تهیه شود.

با توجه به اینکه تأمین بالگرد به‌روز در شرایط فعلی کشور به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست، به نظر می‌رسد با تأمین حداقل ۵۰ میلیون تومان برای تعمیر آشیانه، مشکل به‌طور موقت حل شود و برای ساخت آشیانه بزرگ‌تر نیز اقدام لازم صورت گیرد تا چنانچه در آینده بالگرد به‌روز در اختیار قزوین قرار گرفت، این پرنده با ارزش نیز خانه‌به‌دوش و بی آشیانه نماند و بتواند در عملیات امداد و نجات نقش اززشمند خود را بخوبی ایفا کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار خبر 14 آذر 1394، کدمطلب: 2991237، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین