پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
حدود ۱۱ سال از خصوصی‌سازی شرکت کنتورسازی ایران می‌گذرد، واگذاری‌ای که مشکلات فراوانی را برای شرکت و کارگرانش ایجاد کرد.

شعار سال: شرکت کنتورسازی ایران قزوین با بیش از پنج دهه تجربه در تولید کنتور‌های مکانیکی و برقی حدود ۱۱ سال پیش بنا بر اجرای اصل ۴۴ خصوصی سازی، به فردی به نام علی عاملی واگذار شد و این آغازی بود برای پیدا شدن مشکلات برای این کارخانه و از همه مهمتر کارگرانش.


شرکت قبل از واگذاری به بخش خصوصی ۱۲۰۰ کارگر باتجربه داشت که با تلاش آن‌ها روزی یک میلیون کنتور تولید و به کشور‌های آسیای غربی صادر می‌شد، اما با واگذاری صورت گرفته ۱۲۰۰ کارگر به کمتر از ۱۸۰ کارگر رسید. با روی کار آمدن خریدار جدید کارخانه، مشکلات کارگران هم آغاز و بیشتر شد. عاملی که ۵۷ درصد سهام شرکت را برعهده داشت، در ابتدا وعده‌هایی برای تولید کنتور آب، دستگاه کارتخوان، لامپ‌های ال‌ای دی و صندوق‌های فروشگاهی را داد؛ که خیلی از آن‌ها محقق نشد.

سید علی عاملی، مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران به همراه پدر خود سید احمد عاملی با اتاق اصناف قراردادی امضا کردند تا با عنوان شرکتی به نام باران، صندوق مکانیزه وارد کنند، اما این پدر و پسر به خاطر تخلفاتی که در بورس داشتند دستگیر شدند و هم اکنون هم در زندان بسر می‌برند و کارگران هر روز با مشکلی جدیدی درگیر هستند.

نکته جالب اینجاست که به گفته کارگران، عاملی با وجود اینکه در زندان بسر می‌برد خیلی راحت می‌تواند شرکت را اداره کند و هر چند وقت یک بار هم مدیران شرکت را عزل و نصب کند. به گفته کارگران عاملی تا کنون در این مدت ۴ مدیر شرکت را عزل کرده است.

معوقات کارگران شرکت کنتور سازی قزوین به قدری زیاد است که حتی این کارگران به یاد ندارند چه وقتی به طور کامل حقوق خود را دریافت کردند. آنان چندین بار به خاطر عدم پرداخت موقعات تجمع کردند ؛تجمعاتی که نتیجه چنانی هم نداشته و با وعده وعید‌های پوچ خاتمه یافته است.


بعد از چندین بار اعتراض و اخراج تعدادی از کارگران، در آبان ماه سال ۹۸ حدود ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران قزوین دوباره در شرکت مشغول به کار شدند؛ که البته بعد از شروع به کار مجدد، فقط حقوق آبان، آذر و ۷۰ درصد حقوق دی به آن‌ها پرداخت شد و هنوز معوقات قبلی آن‌ها پرداخت نشده.

 

کارگران در این مدت حدود ۱۲۰۰۰ کنتور تولید کردند، اما شرکت توانیر به دلیل اینکه ورژن کنتور‌ها پایین است آن‌ها را خریداری نمی‌کند. به گفته یکی از کارگران، علت اصلی این مشکلات بدعهدی مدیر عامل کارخانه است.

یکی از کارگران این شرکت می‌گوید: در واقع بزرگترین خواسته ما این است که چرا شرکتی که تولید کننده کنتور در سطح خاورمیانه بود را به شخص متخصصی واگذار نکردند. صاحب شرکت با صنعت بیگانه است و ما کارگران می‌خواهیم این شرکت را از این آقا بگیرند و به شخص که حرفه‌ای است و کسی که تجربه کار صنعت داشته باشد، واگذار کنند.

پیگیری کارگران برای دریافت معوقات همچنان ادامه داشت تا اینکه حدود ۵ ماه پیش مدیر عامل کارخانه از زندان برای چهارمین بار مدیر کارخانه را عزل کرد و تولید کنتور متوقف شد. به گفته کارگران علت عزل ، به خاطر فروش کنتور‌ها به قیمت مناسب و پرداخت حقوق کارگران است. البته بعد از تعدیل چهارمین مدیر حدود ۱۴۷ کارگر کارخانه کنتور سازی به خاطر وعده‌های پوچ مدیر عامل کارخانه در مسجد شیخ الاسلام جنب دفتر امام جمعه قزوین تحصن کردند. 

یکی از کارگران این کارخانه به خبرنگار ما گفت: بعد از چند ماه تعطیلی کارخانه و پیگیری‌های انجام شده، هنوز معوقات هنوز معوقات ما پرداخت نشده است.

وی می‌گوید: با تحصن کارگران کارخانه در مسجد، امام جمعه و مسئولین استانی با کارگران صحبت کردند و قول دادند این مشکل را حل کنند، اما کارگران متقاعد نشدند. کارگران کارخانه کنتور سازی چندین ماه معوقات خود را دریافت نکرده اند. 


بعد از آخرین تحصن کارگران کنتور سازی ایران در مسجد شیخ الاسلام و پیگیری‌ها انجام شده از سوی مسئولین استانی، مبلغ ۱۰ میلیون تومان به حساب آنان واریز شد. هر کارگر حدود ۱۰۰ میلیون تومان از شرکت طلب دارد که به گفته یکی از کارگران، قرار شده شرکت را در مزایده‌ای به فروش برسانند تا مابقی معوقات کارگران پرداخت شود.

البته چند روزی است که به دلیل شیوع کرونا کارخانه کاملا تعطیل است. یکی از کارگران کارخانه گفته که طی پیامی به کارگران اطلاع دادند که جهت بهره مندی از بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی و اداره تعاون و رفاه اجتماعی مراجعه کنند، اما با پیگیری‌های انجام شده فرمانداری دریافت بیمه بیکاری کارگران را تایید نکرده و اعلام کرده همچنین چیزی وجود ندارد و کارگران باید مشکل خود را با مدیر عامل شرکت حل کنند.

این کارگر به خبرنگار ما گفته که اگر کارگران بخواهند از بیمه بیکاری استفاده کنند باید مسئولان ابتدا حدود ۵ ماه بیمه کارگران که واریز نشده را پرداخت کنند. آنچه مشهود است اینکه سازمان تامین اجتماعی با پرداخت بیمه بیکاری کارگران موافقت نکرده، چون شرکت هنوز می‌تواند به تولیدات خود ادامه دهد، اما مسئولان استانداری معتقدند شرکت کنتور سازی ایران شرکت ورشکسته‌ای است و کارگران میتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند!

این کارگر معتقد است شرکت هنوز تکلیف معوقات کارگران بعد چندین ماه مشخص نکرده. آن‌ها از بین ۱۴۰ کارگر ۱۰۰ نفر را برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان معرفی کرده و می‌خواهند این ۱۰۰ نفر را بیکار کنند و فقط ۴۰ نفر را نگه دارند!

 بعد از به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی و قرنطینه به خاطر شیوع ویروس کرونا بعضی از خانه‌های استان قزوین شروع به فعالیت کردند . اما کارگران کارخانه کنتورسازی در اولین روز کاری سال با در‌های بسته شرکت مواجه شدند و در این راستا هم، مقابل اداره کار الوند تجمع کردند.

یکی از کارگران به خبرنگار ما می‌گوید: طبق قراردادی که کارگران با شرکت دارند تا آخر فروردین ماه می‌توانند در شرکت مشغول به کار باشند، اما متاسفانه مدیرعامل، شرکت را تعطیل کرده است.

وی افزاید: با مراجعه به اداره کار و صحبتی که با رئیس اداره کار داشتیم گفت می‌توانید به خاطر این موضوع از مدیرعامل کارخانه شکایت کنید و قانونا تا پایان فروردین باید در شرکت مشغول به کار باشید.

 

فرمانداری: باید خودتان مشکل را حل کنید!

این کارگر کنتورسازی می‌گوید: برای پیگیری بیشتر به فرمانداری مراجعه کردیم که گفتند شرکت شخصی است و باید خودتان مشکل را حل کنید و همچنین در شورای تامین استان هم در درخواستی برای بسته شدن کارخانه مطرح نشده است.

 بعد از این رفت و آمد‌های کارگران و تجمعاتی اخیر آنان که به نتیجه‌ای نرسید، آنها دوباره بر آن شدند تا مقابل استانداری تجمع کنند که شاید بتوانند از طریق مسئولان استانی پیگیری تعطیل شدن کارخانه باشند.


حالا گویا همه آسمان و زمین و مسئولان دست به دست هم دادند تا کارگران کنتور سازی که بیش از ۲۰ سال سابقه دارند از کار بیکار شوند.  حکم قرارداد کارگران تا پایان فروردین جاری است و قطعا بعد از این مدت شرکت از پذیرش کارگران امتناع می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 23 فروردین 99، کد مطلب: 839219: www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین