پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
نقش، رنگ، حجم، عکس و .... بازهم در قالب‌های نویی میهمان گالری‌ها و نگارخانه‌ها شده اند.
شعار سال: گالری‌ها و نگارخانه‌ها مثل هرهفته میزبان آثار جدیدی از هنرمندان شده‌اند و بازهم فضایی را برای علاقه مندان به هنر فراهم کرده‌اند.

در ادامه تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم:

ریشه‌ها

«ریشه‌ها» عنوان نمایشگاهی است که در گالری بُن از جمعه 24 دیماه برگزار می‌شود.

در این مجموعه آثاری از هنرمندان به نامی چون معصومه مظفری، احمد وکیلی، بهمن بروجنی، حمید پازوکی و ... وجود دارد که در خصوص آن نوشته شده است: «طراحی» از مناقشه‌آمیز‌ترین مفاهیم هنرهای تجسمی است.

هر چند ادراک متفاوت هنرمندان از مفهومی واحد شکل‌های متفاوتی از هنر را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد، اما برای همه‌ی هنرمندان -تقریبا بدون استثنا- شکل‌گیری این ادراک از «مسیر» مشترکی می‌گذرد. در این «مسیر» نخست‌«مطالعه‌ی» اشیای قابل رویت و سپس، به آهستگی، تبدیل این تجربه به بیان ویژه‌ی هنرهای تجسمی، یعنی ترجمه‌ی آن به خطوط و سطوح نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

نمایشگاه حاضر بخش مهمی از «مسیر طی شده‌ی» تعدادی از هنرمندان شناخته شده‌ی ایرانی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد؛ تعدادی از این هنرمندان در حال حاضر با درکی متفاوت از آنچه در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهد، اما آنچه که سخاوتمندانه ارائه کرده‌اند از آن جهت ارزشمند است که «مسیر طی شده‌ی‌» جستجوهای هنری آنان را در مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد؛ در نتیجه آنچه که مخاطبان این مجموعه با آن روبرو می‌شوند گاه شاخه‌های گسترده‌ی یافته‌های هنری این هنرمندان، و گاه نمایانگر ریشه‌های عمیق کاوش‌های تجسمی آنان است.

این نمایشگاه تا 20 بهمن برقرار است.

نگارخانه مهروا

5 هنرمند با آثارشان در قالب طراحی از جمعه به گالری مهروا می‌آیند.

درباره این نمایشگاه که تا 4 بهمن برقرار است نوشته شده: کند و کاو در عمق چهره‌هایی که بر ما ظهور می‌کنند می‌تواند آغازگر اندیشه‌ای باشد، اندیشه‌ای که از کشمکش درونی ما در مواجهه با صورتهای دیگران خبر می‌دهد.

در پس جغرافیای هر چهره رشته‌های بی‌شمار و خیال انگیز افکار است، رشته‌هایی آشنا و غریب که کنکاشی را ممکن و لذت بخش می‌سازد.

این نمایشگاه حاصل جست و جویی تصویریست میان ما و چهره‌های رو به رو.

گالری جرجانی

ترانه خدایی هنرمندی است که مجموعه‌ای از آثار خود را در قالب عکس از 24 دی به گالری جرجانی می‌آورد.

وی در خصوص این نمایشگاه که با عنوان ۱۳۶۵.۹۵.۱۴۰۵ برگزار می شود نوشته است: امسال اولین سالی بود که قبل از تحویل سال عمیقا به سن و سالم فکر کردم (این سی سالگی حتی برای بالزاک هم مهم بود)، دو ماه و بیست و دو روز بعدش سی سالم می‌شد، به کرده‌ها و نکرده‌هایم و به این که دیدن سپیدی موها و خط های کنار لب و چشم و چروک‌های روی پیشانی می‌تواند شانس بزرگی باشد و ما به سمت میان سالی می‌رویم، می‌رویم تا نباشیم. عکس‌های گرفته شده با اسکنر خطوطی محو دارند انگار صاحب عکس دارد در محیطش حل می‌شود و با آن یکی می‌شود پس اینجا هستیم با سی ساله‌هایی با قصه‌های مختلف و فقط یک وجه اشتراک سال تولدمان. در سال 1365 طبق آمار اداره ثبت احوال کشور 2,256,971 نفر در ایران متولد شده‌اند که در ارائه من حتی مشت هم نیست که نشان خروار باشد ولی شیطنت من است.

تمبرها مهر و مومی هستند بر سال تولدمان, امسال (1395) اداره پست ایران 13 تمبر چاپ کرد. در سال (1365:در حالی که سه سال مانده به پایان جنگ ایران_عراق و هیچ چیزآرام نیست.) حدود 56 تمبر چاپ شد.من به تمبرها ابژه هایی اضافه کرده‌ام که حال و هوا و روحیات شخصیت داخل قاب را نشان می‌دهد.

خوش آمدید

نمایشگاهی از آثار ملودی هژبرسادات در گالری زیرزمین دستان برگزار می‌شود.

این نمایشگاه که با عنوان «خوش آمدید» برپا می‌شود از 24 دی تا 13 بهمن پذیرای هنردوستان است.

گالری آیریک

«ریتم‌های عاشقانه» عنوان نمایشگاهی است که از جمعه در گالری آیریک برپا می‌شود. در این مجموعه آثاری از رضا فرمانی وجود دارد که برای بازدید از آن تا 30 دی فرصت دارید.

گالری زرنا

نمایشگاهی از ایرج یزدان پناه نیز از جمعه 24 دی در گالری زرنا برگزار می‌شود. در این مجموعه آثاری از یزدان پناه در قالب نقاشی وجود دارد که تا 29 دی قابل بازدید هستند.

گالری شیرین

خلیل سمائی جابلو هنرمندی است که با آثار ویژه خود به گالری شیرین می‎‌آید. نمایشگاه نقاشی‌های این هنرمند با عنوان منِ مقدس از 24 دی تا 6 بهمن در گالری مذکور قابل بازدید هستند.

گالری شیرین 2

نمایشگاهی با عنوان «رهین و رهینه» در گالری شیرین دو از 24 دی تا 6 بهمن برگزار می‌شود.

در این مجموعه آثاری از شکیبا پرورش در قالب حجم به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر این گالری شیرین 3 هم با مجموعه با عنوان طاق از سهیل فراهانی راد به استقبال هنردوستان می‌رود.

گالری ثالث

نمایشگاهی از علی کوره چیان در گالری ثالث از 24 دی تا 6 بهمن با عنوان «به بهانه چشمهایت» برگزار می‌شود.

کوره چیان در توضیح تفضیلی راجع به این مجموعه نوشته است: چرایی انتخاب موضوع «ماسک» برگرفته است از مفاهیم چند لایه شعرهای ایرانی که از وجود پردهای بر حقیقت جهان هستی سخن گفته‌اند. اما چگونگی رسیدن به این احجام ماسک گونه محصول اعمال تاثیر معنا و وزن واژگان مورد استفاده شاعر فارسی زبان بر عناصر تشکیل دهنده این احجام می‌باشد. همانطور که شاعر فارسی زبان صورت شعر خود را با چینش کلماتی میسازد که خود از سی و دو حرف الفبای فارسی تشکیل شده‌اند؛ در این آثار نیز کلید واژه مورد استفاده از میان مجموعه کلمات استفاده شده در شعر، بر اساس پتانسیل‌های بصری حروف تشکیل دهنده کلمه در حجم و همچنین مفهوم اصلی شعر انتخاب شدند.

سپس شخصیت خط به موازات شکل گیری ارگونومی صورت و حجم، به گونه‌ای انتخاب گردید که رسم‌الخط آن نیز در کنار عناصر مبانی هنرهای تجسمی بکار رفته در احجام، تکمیل کننده انتقال مفهوم مورد نظر از حجم به مخاطب باشد.

استفاده از ویژگی بصری حروف الفبا در کنار معانی پشت آن‌ها و ترکیب آن‌ها با الفبای مبانی هنرهای تجسمی (نقطه، خط، سطح، حجم) علاوه بر اینکه مخاطب را با منشاء الهام اثر آشنا میکند، سیالیت و نرمی فرم خوشنویسی را نیز به کلیت اثر می‌بخشد که یادآور ترکیب با غمزه کلمات و معانی در شعر فارسی است.

اما نتیجه بصری این ترکیب نیز با توجه به نحوه بکارگیری مبانی هنرهای های تجسمی و تغییری که در ساختار دو بعدی خوشنویسی اعمال شد تجربه‌ی جدیدی است. چرا که با اعمال تغییراتی در ساختار دو بعدی خوشنویسی و ارتقا آن به فرمی سه بعدی، سیال اما کماکان خوانا در فضا؛ یک وحدت فرمی میان عناصر مبانی هنرهای تجسمی (نقطه، خط، سطح، حجم) و حروف حاصل شد. این وحدت فرمی از آن جهت حائز اهمیت است که درک مفهوم این آثار را برای هر دو مخاطب فارسی زبان و غیر فارسی زبان میسر می‌سازد.

فرآیندی که تشریح شد نه تنها «روند طراحی یک اثر» بلکه در سطحی بالاتر از آن «روند طراحی یک پروسه» است (Designing a Design process). پروسه چگونگی انتقال مفهوم یک شعر (شعر فارسی) از طریق مدیومی دیگر در هنرهای تجسمی.

پروسه‌ای که در آن حروف و کلمات که براساس مفاهیم شعرها انتخاب شدند علاوه بر اینکه نشانه‌ای از محتوای زبانی خود می‌باشند تحت تأثیر بار معنایی شعر و نیز قواعد فرم سازی در هنرهای تجسمی با ساختار ارگونومیک صورت تطبیق داده شدند و یک کل هماهنگ را پدید آورده‌اند.

سازماندهی نیروهای (ملموس و غیرملموس) منتج از هر یک از این عوامل تاثیرگذار در شکل گیری پروسه طراحی خود امری پیچیده است. به نحوی که با هر بار تغییری که در میزان و شکل این اثرگذاری ایجاد می‌شد نتایج متفاوتی حاصل می‌شد که نهایتا به گزینه ایده‌آل منجر گردید. وجود این نیروها و دلایل چندگانه در ورای یک اثر هنری خاصیتی شرقی و خصوصا ایرانی است.

گالری فردا

گالری فردا از 24 دی تا 30ام این ماه نمایشگاه گروهی را در قالب نقاشی برگزار می کند که در خصوص آن نوشته شده است: نمایشگاه نقاشی پیک .آن جوانان، گزیده‌ای از آثار هنرجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته نقاشی دانشگاه آزاد اسلامی است که اهدافی همچون بروز قابلیت‌های فردی در تجلی احساس ، تخیل و اقتباس را دنبال کرده‌ است.

این آثار در روندی آموزشی مراحلی آفرینشگری خود را طی نموده، که می‌تواند نمایشی از باور ، ذوق و توان فردی با گویش‌های متنوع باشد، که در مسند انتخاب هایی آنی و هدفمند به منصه ظهور رسیدند. و البته «هیچ داعیه‌ایی از هیچ» ندارد. باشد که دانش‌آموختگان شایسته‌ی مقام «هنر»، باشیم.

گاه پنهان گاه آشکار

گالری ایده پارسی نمایشگاهی را باعنوان فوق از 24 دی تا 29 ام این ماع برپا می‌کند.

فریبا رجب پور هنرمند این مجموعه نقاشی است که در باره اش نوشته: برهان شکل گیری این مجموعه، پرداختن به حس ترس و تسلط موجود در ضمیر انسان‌هاست. انسانی که پیوسته کوشیده است تا خود را از شکاف ترس بیرون کشیده و بر آن چیره شود. غلبه بر تضادها، همزیستی با آن ها و سازگاری با ناسازگاری‌ها.

پس به ناگزیر برای مبارزه با آن‌ها، می‌بایست خود را در معرض ازدحام، همهمه، ترس، تضاد و تسلط قرار داد تا شاید با تابش خورشید ناب درونی، راه تسلط بر تیرگی شب‌های طوفانی نمایان شود.

اینک با همه شلوغی، ازدحام و همهمه‌های پیرامون، حس بی‌کسی، تنهایی و نیز ترس از تنهایی در قالبی گاه پنهان و گاه آشکار، زندگی انسان امروزی را در بر گرفته است، شاید گاه گاه، خالی از لطف نباشد که برای محک زدن خویشتن خویش، آن را در معرض تضاد، وهم و گرفتگی‌ها قرار دهیم تا بدینسان درخشش الماس نهان وجود آدمی، در پس تیرگی رنگ‌های غبارآلود زندگی دو چندان گردد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 23 دی 1395، کد مطلب: 5934289، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین