پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
مردم شهرستان ابرکوه همزمان با هفته دولت از عملکرد دولت و میزان رضایت خود سخن گفته و انتظارات خود را بیان کردند.

شعار سال: با توجه به قرار داشتن در هفته دولت، باز هم خبرنگارسرو ابرکوه، به میان مردم رفت تا ارزیابی عملکرد دولت را از زبان شهروندان بشنود. طی این گزارش مصاحبه شوندگان به چند سوال از قبیل اینکه: ملموس ترین اقدامات دولت در سطح شهرستان و کشور چه بوده است؛ تأثیر برجام در اقتصاد کشور و وضع معیشت مردم چگونه بوده؛ و اینکه انتقاد و انتظار شما از دولت چیست، پاسخ گفتند.


مهران فاطمی مشاور و مدیرکل سابق حوزه استانداری یزد اظهار کرد: مسوولین استان محورهای مدیریت آب، توسعه فرهنگ، هنر، گردشگری، مراکز علمی، فناوری و پژوهشی، نیروگاه‌های انرژی خورشیدی، صنایع های تک و کم آبخواه، بهبود وضعیت محیط‌زیست، فضای سبز و منابع طبیعی و تبدیل استان به قطب پزشکی و بهداشتی و درمانی کشور را به عنوان اهم رویکردهای اجرایی خود در ابتدای دولت یازدهم تعیین کردند.

مهمترین دستاورد برجام تجربه آن بود
فاطمی تصریح کرد: حال باید با توجه به گزارشاتی که مدیران استان در هفته دولت ارائه نمودند، ارزیابی شود که تا چه اندازه این گزارشات با واقعیات میدانی مطابقت داشته و آیا اثرات اقدامات دولت در محیط پیرامونی و زندگی آنان ملموس بوده یا نه؛ قطعاً قضاوت مردمی بهترین قضاوت خواهد بود. در ابرکوه، علی رغم فعالیت های خوبی که صورت گرفته، آن اتفاقی که باعث ایجاد جهش در روند توسعه شهرستان انتظار می رفت محقق نشده است که امید می رود در مدت باقیمانده از دولت یازدهم شاهد این جهش باشیم.

وی مهم ترین دستاورد برجام را تجربه تاریخی آن عنوان کرد و گفت: مسئولان و ملت ایران پس از برجام دریافتند که آمریکا و دشمنان قسم خورده ایران قابل اعتماد نیستند.

مدیرکل سابق حوزه استانداری یزد، سخنانش را با سوالی از رئیس جمهور خاتمه داد و افزود: آقای رییس جمهور! چه نسبتی مابین شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی شما و عملکرد دولت تدبیر و امید پس از گذشت قریب به چهار سال برقرار است که مجددا انتظار کسب اعتماد مردمی را در انتخابات سال 96 دارید؟


به غیر از برملا شدن فیش های حقوقی تغییر محسوس دیگر در عملکرد دولت بعد از برجام ندیدیم
زهرا فلاح زاده یکی از دانشجویان ابرکوهی بیان کرد: اقدام شاخصی که دولت در زمان فعالیت خود انجام داد مذاکرات هسته ای بود که پس از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، شخص رئیس جمهور بارها پشت تریبون های مختلف اعلام کردند که "ما از رکود عبور کردیم و بلافاصله پس از امضای برجام تمامی تحریم ها لغو می شود"؛ حال یک بار دیگر از طریق همان تریبون ها به مردم اعلام کنند که کدام تحریم لغو شده است؟ مگر غیر از این است که ملت ایران شاهد تحریم هایی شدید تر از قبل شدند؟

فلاح زاده ادامه داد: شاید دولت اقدامات زیادی انجام داده باشد، اما هیچ تغییر ملموس و محسوسی در وضع معیشت مردم و بهبود اقتصاد انجام نشده است؛ البته به غیر از برملا شدن فیش های حقوقی نجومی که نشان از اوج بی عدالتی و ضعف مدیریتی مدیران ارشد دارد.

وی تصریح کرد: حال از دولت انتظار می رود که ضمن برخورد با مدیران مزبور و بازگردان حق مردم به آنان، بیش از گذشته برای آینده شغلی جوانان و وضعیت ناهنجار فرهنگی که نمونه بارز آن دوچرخه سواری بانوان در مکان های عمومی است، برنامه ریزی کنند.


بعد از برجام، مردم منتظر پیش آمد بهتری بودند
علی شفیعی یکی از تولیدکنندگان دام در شهرستان بیان کرد: دولت توانسته است تا حدودی تورم را مهار کند، اما به قیمت نابود شدن تولید کنندگان داخلی تمام شده است. تولید کنندگان فعلی هم به خاطر سرمایه ای که از قبل داشته اند. دولت اعلام کرده بود که در ازای هر کیلو شیر به گاوداران مبلغی یارانه پرداخت می کند، با این وعده، دولت تا کنون حدود 6 میلیارد ریال به من بابت یارانه شیر بدهکار است؛ پس وعده های دولت حداقل در حیطه شغلی من عملی نشده است.

شفیعی اضافه کرد: با وضعیت اقتصادی موجود، تولید کنندگان رغبتی به ادامه کار ندارند و ترجیح می دهند پول های خود را در بانک ها قرار داده و از سود آن استفاده کنند. بحث اقتصاد مقاومتی که رهبر هم بر آن تأکید دارند با برگزاری کلاس هایی در شهرستان آغاز شد اما بازار مناسب برای فروش محصولات تولیدی در این زمینه هم مهیا نیست.

وی خاطرنشان کرد: بعد از برجام تغییری صورت نگرفت، هیچ اتفاقی نیفتاد مردم منتظر پیش آمدهای بهتری بودند. در حال حاضر دولت می تواند با حمایت از تولیدکنندگان داخلی وضعیت موجود را حفظ کند.

شفیعی یادآور شد: جریان فیش های حقوقی که اخیراً مطرح شده است یکی از ضعف های دولت در بکارگیری مدیران ضعیف و نالایق است؛ ادعاهای دولت در مورد بی اطلاعی از این فیش های حقوقی هم امری غیر ممکن است و محال است که مدیری از اقدامات زیردستان خود بی اطلاع باشد. البته این مشکلات شاید ناشی از عملکرد ضعیف دولت های قبل هم باشد، اما در حال حاضر دود آن به چشم دولت فعلی می رود.


حقوق 20 سال یک کارگر معادل حقوق یک ماه مدیران دولتی است
حسین رنجبر یکی دیگر از شهروندان ابرکوهی ابراز کرد: بعد از برجام هیچ تغییر مثبتی برای ملت ایجاد نشد، حتی وضعیت معیشت آنان بدتر شده اما بهتر نشده است. انتظار داریم که دولت بیشتر به وضعیت شغل و آینده جوانان، زندگی و معیشت مردم رسیدگی کند؛ مردم واقعا به سختی زندگی می کند.

رنجبر تأکید داشت: در جامعه باید برابری وجود داشته باشد نه اینکه همیشه دولتمردان دم از حضور ملت بزنند، اما زمان استفاده از اموال دولت آنان را نادیده بگیرند و فقط برخی از مدیران حقوق های میلیونی داشته باشند. چرا باید یک کارگر 20 سال کار کند تا به اندازه حقوق یک ماه مدیران دولتی، دستمزد بگیرید؟ چرا به این موضوع رسیدگی نمی شود و حق مردم به آنها بازگردانده نمی شود.

وی ضمن اشاره به اینکه شاخص ترین اقدام دولت مذاکرات هسته ای بود، ادامه داد: دولتمردان مذاکرات را به سرانجام رسانند اما آنچنان که خودشان می گویند، نتیجه بُرد بُرد نبوده و بیشترین ضرر آن برای مردم بود. در سطح شهرستان هم من نشنیدم اقدام شاخصی صورت گرفته باشد، در حالی که دولت قبل با تمام کاستی هایی که داشت پروژه مسکن مهر را برای مردم انجام داد.


از دولت انتظار داریم، پای وعده های خود بایستد
مسعود رجبی جوان فعال در عرصه هنر ابرکوه، گفت: دولت اقدام درخور توجهی که بتوان نام برد انجام نداده است، نه تنها این دولت، بلکه در دولت قبل هم کار مطلوبی در زمینه هنر شهرستان انجام نشد که موجب پیشرفت شود. اجرای بسیاری از فعالیت های هنری لغو شد و این ضعف دولت است نه اشخاص. در حوزه شهرستان هم فعالیت های انجام شده بیشتر در زمینه عمران شهری بوده که در حیطه وظایف شهرداری بوده و دولت در این راستا نقشی نداشته است.

رجبی تصریح کرد: از دولتمردان انتظار داریم یا حرفی نزنند و یا اگر وعده ای می دهند پای آن بایستند و آن را محقق کنند. وضعیت کشور بعد از برجام بهتر نشده است و این موضوع ممکن است ناشی از همکاری نکردن برخی از نهادها با دولت باشد.


بعد از برجام، کلید تحریم ها گم شد
محمد حسین ولیی یکی از کسبه ابرکوه، اذعان کرد: اقدامات سیاسی دولت امر ساده ای نیست که هر کسی بتواند در مورد آن اظهار نظر کند. شاید دولت کارهای مهمی انجام داده باشد که از دولت های قبل هم بهتر باشد اما، مردم فقط جنبه اقتصادی و مالی را در نظر می گیرند و به مسائل فرهنگی، عمرانی و ... کمتر توجه می کنند.

ولیی خاطرنشان کرد: آنچه را که من در جامعه می بینم این است که قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و مردم چون ظاهر دولت در بحث اقتصاد را به عینه مشاهده می کنند، می گویند که عملکرد دولت ضعیف بوده است. بنده به عنوان یک مغازه دار هیچ نظر مثبت یا منفی در مورد عملکرد دولت ندارم.

وی ادامه داد: همه مشکلات از دولت فعلی نیست و شاید بدهی های دولت قبلی و تلاش دولت تدبیر برای بهبود بخشیدن به این وضعیت، موجب رکود اقتصادی شده باشد. اما اقدام ملموس دولت یازدهم برای ملت، معمایی است که هیچکسی نتوانسته آن را حل کند. ما می بینیم که در زمینه عمران پیشرفت خاصی نداشتیم و در زمینه صنعت هم بسیاری از کارخانه ها تعطیل شدند و کمتر کسی می تواند بگوید دولت در عرصه های مذکور پیشرفت داشته. لذا انتظار داریم دولت به فکر رفاه مردم باشد.

ولیی تصریح کرد: بعد از برجام هم که ظاهراً کلید تحریم ها گم شده و هیچ گونه تغییری در وضعیت زندگی و معیشت مردم حاصل نشد؛ می توان گفت اقتصاد همچنان در رکود به سر می برد.


تورم تا حدودی کنترل، اما به ضرر قشر ضعیف تمام شد

سید هاشم حسینی خبرنگار صدا و سیما ضمن تبریک هفته دولت، بیان کرد: دولت تدبیر و امید از زمان شروع به کار به دلیل تحریم های سدّ راه نتوانست به اهداف خود برسد، در بخش صنعت خوب عمل نکرد و در بخش عمرانی نیز کارهای نیمه تمامی که از دولت قبل برجا مانده بود، باقی ماند. بحث مشکلات، مشکل دولت نیست بلکه ناشی از تحریم ها است.

حسینی ادامه داد: تورم تا حدودی کنترل اما به ضرر قشر ضعیف جامعه تمام شد. اما در مجموع 50 درصد از اهداف دولت محقق شد و به دلیل سوء مدیریت و برخی از کم کاری ها ضربه های زیادی به دولت وارد شد. شاخص ترین اقدامات انجام شده در شهرستان از زمان دولت قبل و به همت استاندار سابق پایه ریزی شده و در این دولت استمرار داشت و می توان گفت نتیجه تلاش دولت های سابق و فعلی است.

وی انتقاد بر دولت را سوء مدیریت در بحث کنترل نشدن بودجه های جاری عنوان کرد و گفت: برای رسیدن برخی افراد به جایگاه های بالاتر، افراد ضعیف را لِه کرد و نادیده گرفت. لذا انتظار می رود دولت برای خانواده ها از طریق ایجاد امنیت اقتصادی و شغلی، آرامش درونی به ارمغان آورد چرا که خانواده ها جامعه را می سازند.

خبرنگار صدا وسیما تأکید کرد: برجام موضوع مبهمی است که کارشناسان ذیربط هم نمی توانند تشخیص دهند که موفق بوده است یا نه؛ برجام از جهت سیاست ظاهری که ما با قدرت های برتر دنیا مذاکره کنیم خوب بود اما در مورد امتیازهایی که به طرف مقابل دادیم بحث برد برد را نداشتیم بلکه بیشتر تضعیف شدیم.


عمل جهادگونه تیم مذاکره کننده، برد برد نبود
محمد حسین رمضانی یکی از فعالان فرهنگی ابرکوه یکی از اقدامات شاخص دولت را مذاکرات هسته ای دانست و گفت: متاسفانه مذاکره در منظر دولت برد برد بود، درصورتی که در منظر طرف غربی فقط برد بود؛ البته تیمِ دکتر ظریف جهادگونه عمل کردند و زحمت کشیدند اما در قبال چه کسی؟ آمریکایی ها که قابل اعتماد نبودند و به تعهدات خود عمل نکردند!

رمضانی خاطرنشان کرد: امروز که می بایست شاهد دستاوردهای برجام باشیم، متأسفانه هر روز کارشکنی های مختلفی از سوی طرف مقابل می بینیم؛ اما نتیجه مثبتی که این جریان داشت این بود که عده ای که دم از تعامل با آمریکا می زدند، فهمیدند هنوز هم آمریکا قابل اعتماد نیست.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت هدهد، تاریخ 9 شهریور 95، کد مطلب: 661348: www.hodhodnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین