پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
خانه حکیم هیدجی این روزها اوضاع خوبی ندارد و فرسودگی بنا و انجام نشدن تعمیرات لازم باعث شده این خانه مسیر تخریب را طی کند و بدین ترتیب یک بنای دیگر از بناهای تاریخی زنجان از بین برود.
شعار سال: خانه های قدیمی و تاریخی از مهم ترین آثارفرهنگی هر شهر به شمار رفته و نمایانگر قدمت و فرهنگ آن منطقه است بویژه که اهمیت این خانه ها بدلیل متعلق بودن به یک شخصیت مشهور فرهنگی، علمی، تاریخی، سیاسی و یا اجتماعی بوده باشد. چنین بناهایی در صورت بهره برداری مناسب می تواند به یک شناسنامه معتبر برای آن شهر و مردمانش تبدیل شده و به مکان مناسبی برای جذب گردشگر شود. با این وجود اما نگاهی به وضعیت برخی از خانه های تاریخی، نشان از اهمیت ندادن مسئولان است.

هماهنگ نبودن برخی سازمان های دولتی مانند شهرداری ها و میراث فرهنگی و نبود مشوق های لازم برای ورود بخش خصوصی از مهم ترین مشکلات در حفظ و نگهداری آثار تاریخی بویژه خانه های تاریخی است.

خانه تاریخی حکیم هیدجی از نمونه های مهم و قابل اشاره در شهرستان ابهر است که بدلیل عدم رسیدگی و تعمیرات لازم در آستانه تخریب قرار دارد و اگر به زودی مورد توجه و تعمیر قرار نگیرد به کلی از بین خواهد رفت.

ملک خصوصی است

در این خصوص شهردار هیدج  گفت: بدلیل اینکه خانه تاریخی حکیم هیدجی خصوصی بوده و هیچ اقدامی نمی توانیم انجام دهیم، قصد داریم با خرید این خانه نسبت به تعمیر و بازسازی آن اقدام کنیم.

اگر میراث فرهنگی شهرستان ابهر اعتبار لازم برای تعمیر و بازسازی آن را داشته باشد، شهرداری هیدج اقدامات لازم برای خرید خانه حکیم هیدجی را انجام خواهد داد.

علی اکبر ملک محمدی با بیان اینکه اگر میراث فرهنگی شهرستان ابهر اعتبار لازم برای تعمیر و بازسازی آن را داشته باشد، شهرداری هیدج اقدامات لازم برای خرید این ملک را انجام خواهد داد، افزود: برای اخذ مجوز و تامین اعتبار لازم، این موضوع در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر هیدج مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: مشکلی که در این میان می تواند تعمیر و بازسازی این خانه تاریخی را شامل گذر زمان کرده و موجب تخریب این خانه گردد، ورود مشروط میراث فرهنگی به این ماجراست.

نمی توانیم برای ملکی که متعلق به ما نیست، هزینه کنیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی شهرستان ابهر نیز گفت: ما نمی توانیم برای ملکی که متعلق به ما نیست، هزینه کنیم.

در صورتی که شهرداری هیدج خانه را خریداری و مالکیت ان را به میراث فرهنگی واگذار کند، نسبت به بازسازی آن اقدام خواهیم کرد.عباس شمشیری تاکید کرد: دولت اجازه سرمایه گذاری برای مکان هایی را می دهد که مالکیت آن متعلق به ما باشد. بنابراین در صورتی که شهرداری هیدج این خانه را خریداری و مالکیت آن را به میراث فرهنگی واگذار کند، نسبت به بازسازی آن اقدام خواهیم کرد.

در این میان آنچه که فوری تر است اینکه گذر زمان می تواند خسارت بیشتری را وارد کند، خانه تاریخی حکیم هیدجی و لزوم رسیدگی هرچه سریعتر به آن است و باید دید شورای اسلامی و شهرداری هیدج که قصد خریداری خانه تاریخی حکیم هیدجی به نیت حفظ و بازسازی آن را دارند، این خانه را به متولی آن تحویل خواهند داد یا خیر؟

محمد حکیم هیدجی نابغه ای از دیار هیدج

محمد حکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از عرفای بسیار مشهور هیدج از توابع زنجان است که در سال ۱۲۷۰ هجری قمری به دنیا آمد.

حکیم ملا محمد علی هیدجی یکی از شاعران اندیشمند و بلندآوازه‌ی منسوب به روحانیت شیعه است که بیشترین آثار منظوم خود را به زبان ترکی آذربایجانی سروده است. وی به آثار حکمی و فلسفی اسلامی تسلطی کامل داشت و جامع‌ترین تعلیق و حواشی را بر منظومه‌ی حاج ملاهادی سبزواری نگاشته است. او استاد اکثر اساتید فلسفه در قرن گذشته بوده و سال‌ها «منظومه» و «اسفار» تدریس کرده است.

دیوان اشعار ترکی حکیم هیدجی در سال ۱۳۸۷ به تصحیح دکتر حسین محمدزاده صدیق (دوزگون) و با مقدمه‌ای جامع به همراه تحشیه چاپ شده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 27 دی 1395، کدخبر: 3878252: www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین