پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۱۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با اشاره به تعطیلی برخی از واحدهای فعال در حوزه صنعت چاپ در این استان، گفت: واحدهای نیمه ‎فعال هم به حالت تعطیل درآمده و واحدهای فعال با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند.

شعار سال:یکی از صنایعی که به علت گردش مالی بالا، اشتغال زیادی ایجاد کرده، صنعت چاپ است. این صنعت در فعالیت‌های فرهنگی بسیار تاثیرگذار بوده و از عوامل مهم در تولید آثار فرهنگی محسوب می‌شود.

درحالی‌که در سال‌های گذشته چاپخانه‌داران با مشکلات بسیاری از قبیل رکود در بازار، تغییر قوانین مالیاتی، عدم حمایت تشکل‌های صنفی، کار کردن با ماشین‌های‌ مستهلک و کمبود نقدینگی مواجه بودند و همین امر آنها را دچار چالش کرده بود، از اواخر سال گذشته و با گسترش شیوع ویروس کرونا اوضاع در صنعت چاپ استان بیش از پیش، به هم ریخته شد و به جرات می‌توان گفت که چاپخانه‌های زنجان دیگر رمقی برای ادامه فعالیت ندارند.

تعطیلی‌های پی در پی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موجب شده است که رسته‎های زیرنظر اتحادیه چاپخانه‌داران استان زنجان بیش از پیش متضرر شوند و در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با بیان اینکه هم‌اکنون 15 رسته زیر نظر این اتحادیه فعال است که برخی از واحدهای فعال زیر نظر این اتحادیه شامل چاپ اُفست و ملخی، لیتوگرافی، صحافی، دفاتر فنی، جعبه‌سازی، چاپ دیجیتال، مُهرسازی، چاپ بنر و ... است، به بیان مشکلات چاپخانه‌داران استان طی 6 ماهه گذشته و ضرر و زیان اقتصادی صنعت چاپ به علت شیوع ویروس کرونا پرداخت.

حسین ندرلو در این باره گفت: این یک روال است که معمولا سه ماه پایانی سال به دلیل کارهای تبلیغاتی ازجمله چاپ سررسید و تقویم جزو ماه‌های پرکار چاپخانه‌ها به شمار می‌رود، اما در سه ماه پایانی سالی که گذشت، چاپخانه‌های استان زنجان درگیر کرونا شده و با کاهش حجم سفارش‌ها و تعطیلی و ضرر و زیان اقتصادی نیز تشدید شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز چاپخانه‌ها تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند، سفارش‌های چاپی آنها کاهش داشته و حتی در تامین حقوق کارگران با مشکل مواجه هستند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با اشاره به اینکه علاوه بر چاپخانه‌های فعال، رسته فروشندگان کارت عروسی و کارت دعوت بیشترین ضرر را در دوران کرونا داشتند، اضافه کرد: از 5 ماه قبل چاپخانه‌های استان هیچ‌گونه کارت دعوت به مراسم (چه عروسی چه ترحیم) را چاپ نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یک واحد قدیمی چاپ افست و ملخی با 40 سال سابقه فعالیت تصمیم به تعطیلی واحد خود گرفته است، گفت: این واحد در حال خروج از صنعت چاپ است، در حالی که 7 نفر کارگر بیمه‌شده داشت؛ اما به علت وضعیت اقتصادی موجود به این نتیجه رسیده که اقدام به تعطیلی واحد خود و جمع‌آوری ماشین‌آلاتش کند.

ندرلو با اشاره به اینکه مهمترین موضوع در صنعت چاپ استان همین تعطیلی واحدهای قدیمی‌ چاپی بوده است، اضافه کرد: البته در این وضعیت برخی از فعالین در سایر رسته‌ها از جمله چاپ بنر، اقدام به تعطیلی کرده‌اند و به طور رسمی تعطیلی واحد خویش را اعلام نکرده‌اند.
 


رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان ادامه داد: از دیگر مجموعه‌های بزرگ فعال زیرنظر اتحادیه‌ چاپخانه‌داران استان زنجان که در شُرُف تعطیلی قرار گرفته‌اند دو واحد چاپ افست و ملخی هستند که اقدام به جمع‌آوری کرده‌اند و یک واحد نیز در حال فروش است.

وی تصریح کرد: امروز رکود در صنعت چاپ به حدی رسیده است که تنها فعالیت واحدهای بسته‌بندی و ساخت جعبه برای صنایع دستی (چاقوسازی و مسگری) و تولید جوراب و دستمال کاغذی فعال هستند؛ هرچند که تولیدات در این بخش هم تا حد زیادی کاهش یافته است.

ندرلو با بیان اینکه درآمد روزانه چاپخانه‌داران درواقع همان کارت‌های دعوت، فاکتور، آگهی ترحیم و تسلیت بوده است، اضافه کرد: امروز واحدهایی که قبل از کرونا نیمه‌تعطیل بودند، به حالت تعطیل رسیده‌اند و این تاسف‌بار است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان از دیگر مشکلات وارده به چاپخانه‌داران را منتفی شدن چاپ قولنامه‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مشاوران املاک اجازه چاپ قولنامه داده نشده است، ضربه اقتصادی دیگری به واحدهای فعال در این بخش وارد شده و در واقع این رسته هم از چرخه فعالیت خارج شده است.

وی افزود: در قسمت تبلیغات نیز به‌علت ممنوعیت برگزاری سمینارها و همایش‌ها و دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، هیچ گونه خدمات چاپی از قبیل چاپ بنر و پوسترهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی صورت نگرفته و این امر نیز موجب کاهش فعالیت چاپخانه‌داران شده است.
 
ندرلو همچنین درباره چاپ نشریات استان نیز گفت: شاید به جرات بتوان گفت که هفته‌‌نامه‌های زنجان از اول سال، تنها دو یا سه نوبت چاپ شده است؛ در حالی که باید تاکنون 15 دوره چاپ می‌شد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با اشاره به اینکه حدود 80 درصد از واحدهای زیرنظر اتحادیه چاپخانه‌داران اجاره‎نشین هستند، اضافه کرد: 20 درصد باقی‌مانده که صاحب ملک هستند، در گذشته موفق به خریداری یک مکان برای فعالیت شده و یا از املاک پدری برای این کار استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه وجود شیوع کرونا علاوه بر ضرر و زیان وارده موجب کاهش درآمد واحدها نیز شده است، تصریح کرد: اگر خوش‌بینانه به موضوع کرونا نگاه کنیم، بسیاری از واحدها حتی یک سوم اجاره خود، کار نکرده‌اند.

ندرلو با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل ورشکستگی فعالان صنعت چاپ این است که موضوع چاپ در اولویت مردم قرار ندارد، گفت: قطعا هر کسی که به دنبال سود بیشتر باشد، به سراغ مشاغل دیگر از جمله پوشاک یا خوراک می‌رود؛ چون این کالاها بیشتر برای مردم اولویت دارد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان گرانی کاغذ را نیز از دیگر دلایل ضرر چاپخانه‌داران اعلام کرد و افزود: قیمت هر بند کاغذ در طول دو ماه گذشته حدود 30 الی 40 درصد افزایش داشته و شرایط به گونه‌ای شده که قیمت مواد اولیه ثباتی نداشته و روز به روز در حال افزایش است. به همین خاطر تقاضا در این بخش بسیار کاهش یافته است.

وی درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای فعال زیر نظر اتحادیه چاپخانه‌داران نیز گفت: این تسهیلات که قرار بود به خاطر ضرر وارده ناشی از شیوع ویروس کرونا پرداخت شود، فعلا وصول نشده است.

ندرلو با بیان اینکه طبق فراخوان اعلامی میزان تسهیلات پرداختی به ازای هر کارمند بیمه شده 16 میلیون تومان تعیین شده است، تصریح کرد: با توجه به مبلغ پایین تسهیلات، کسی متقاضی دریافت این وام نبود؛ هرچند که کار ثبت‌نام 20 نفر از فعالان این بخش را خود اتحادیه انجام داد و معرفی آنها به بانک انجام شده، اما فعلا پرداختی صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با اشاره به اینکه چاپخانه‌داران و سایر رسته‌های فعال زیرنظر این اتحادیه در واقع یکی از قطب‌های فرهنگ استان هستند، افزود: قبل از کرونا چاپخانه‌داران با هر شرایطی که بود، ادامه حیات داده و با وجود گرانی کاغذ و رکود اقتصادی، همچنان فعالیت داشتند، اما کرونا شرایط را بدتر هم کرده است.

وی با بیان اینکه عدم حمایت از این بخش موجب تعطیلی پی در پی واحدها خواهد شد، تصریح کرد: قطعا این تعطیلی به بیکاری افراد زیادی منجر خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، تاریخ انتشار: ۱3 مرداد ۱۳۹۹، کدخبر:293876،www.ibna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
واقعا با رونق گرفتن این صنایع در استان میشه مشاغل از دست رفته رو دوباره احیا کنه کنیمو معضل بیکاری رو حل کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
چاپ ارتباط خوبي با صنعت تبليغات داره تا وقتي نتونيم اون رو تو استان اجحيا كنيم چاپ به همين وضعيت ميمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین