پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
طرح سبزه میدان، به یادگار مانده از گذشته‌های دور است که به همراه خود تاریخ بزرگی از وعده‌ و وعیدها را به یدک می‌کشد و تبدیل به پروژه‌ای برای اشغال افکار عمومی شده است.

شعارسال : شهر زنجان را به جرات می‌توان شهر و وعدها عنوان کرد. شهری که فرایند اجرای یک پروژه چندین نسل را به خود می‌بیند به گونه‌ای که هر دولتی برای مطرح کردن و اثبات کارکرد مدیریتی خود وعده‌هایی می‌دهد که خود نیز به اجرای آن خوشبین نیست.

حال بعد از گذشت سالهای متمادی اجرای پروژه سبزه‌میدان زنجان یا به تعبیری طرح بزرگ سبزه‌میدان در پس انتظاری بی‌نتیجه معطل تأمین اعتبار است.

سبزه‌میدان منطقه‌ای واقع در بافت مرکزی شهر و محل بازار تاریخی، مسجد جامع، خانه‌های تاریخی ذوالفقاری که می‌توان از آن به‌عنوان حافظه تاریخی شهروندان زنجانی یادکرد، سال‌هاست که در فهرست پروژه‌های راکد جا خوش کرده است.

بخت این پروژه نه با حضور استاندار سابق و چهار معاون عمرانی‌اش، نه با حضور استاندار بومی و تنها معاون بومی‌اش، نه به‌دست ۱۱ عضو و نه ۱۳ عضو شورای شهر و نه هیچ‌کدام از شهردارانی- که عمرشان به این شهر نبود، باز نشد، بخت این پروژه انگار به گذشته‌های دور گره‌خورده است.

هرچند رئوفی نژاد استاندار سابق زنجان برای اجرای پروژه بزرگ سبزه‌میدان تبلیغات بسیاری داشت و ۲۴۰میلیارد تومان پشت قباله این طرح می‌کرد اما تقدیر مدیریتی اجرای آن را با دولت یازدهم و استاندار بومی در دوره فعالیت شورای چهارم گره زد.

استاندار بومی هم که آمد، در سال‌های کاری‌اش یادگاری برای زادگاهش به‌جا بگذارد، باوجود برگزاری جلسات متعدد و پافشاری‌های دست‌اندرکاران شهر نتوانسته حتی از یک فاز آن پرده بردارد.

سبزه‌میدان حافظه تاریخی زنجانی‌ها حالا در صد سال پیش درجا می‌زند و این روزها که خیلی تحویلش می‌گیرند گذری است برای برگ‌ریزان و چله زمستان!انگار طلسم سرمایه‌گذاری در این شهر نمی‌خواهد بشکند و این مرتبه سرمایه‌گذار سبزه‌میدان است که طلسم شده است.

سبزه‌میدان حافظه تاریخی زنجانی‌ها حالا در صد سال پیش درجا می‌زند و این روزها که خیلی تحویلش می‌گیرند گذری است برای برگ‌ریزان و چله زمستان!.

اکنون هم شورا و مدیریت شهری و هم مسئولان دولتی هر کدام از تحرکات خود برای عملیاتی شدن پروژه سخن به میان می‌آورند دریغ از اینکه حاصلی باشد.

پروژه سبزه‌میدان در مساحت ۶۴ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری موردنیاز ۳۵۰ میلیارد تومان ۲۵ شهریور ۹۳ طی سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی در زنجان کلنگ زنی شد.

آخوندی وزیر راه، مسکن و شهرسازی در این زمینه بهره‌گیری از امکانات بازار بورس را برای پیشبرد این پروژه مورد تأکید قرارداد و ادامه داد: راهکاری همچون ایجاد صندوق پروژه کمک شایانی در تسریع این طرح دارد.

همچنین به حمایت وزارتخانه متبوع از پروژه‌های مسکن در بافت‌های تاریخی شهرهای ایران خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این پروژه‌ها، شهرها به بافت‌های خود باز می‌گردند.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان نیز دهم آذر پارسال بابیان اینکه پروژه سبزه‌میدان زنجان مشکلی برای اجرا ندارد، گفت: از این هفته تجهیز کارگاهی پروژه آغاز می‌شود.

جواد رحمتی پروژه سبزه‌میدان زنجان را یک پروژه طراحی و اجرا دانست و تصریح کرد: در قرارداد امضاشده شش ماه زمان برای طراحی در نظر گرفته‌شده است.

وی با اذعان به فرصت ازدست‌رفته از زمان کلنگ زنی پروژه تأکید کرد: دلیل این فرصت ازدست‌رفته اشکالات وارد شده از طرف فرمانداری به قرارداد و رفت‌ و برگشت‌های طرح بین شورا، فرمانداری و شورای حل اختلاف بوده است.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای آغاز عملیات خاک‌برداری پروژه سبزه‌میدان تا قبل از پایان سال افزود: در این مدت طرح نهایی پروژه هم تکمیل می‌شود.

* عملیات اجرایی پروژه اواخر بهار سال ۹۴ آغاز می‌شود

رحمتی در حالی وعده داده بود که زمان تخمینی آغاز عملیات اجرایی پروژه سبزه‌میدان زنجان اواخر بهار سال ۹۴ است که با وجود گذشت چند ماه از بهار ۹۴ تنها در ضلع جنوبی طرح سبزه میدان خاکریز درست کردند.

رحمتی آورده اولیه سرمایه‌گذار بخش خصوصی پروژه سبزه‌میدان را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده و ادامه داده بود که آورده شهرداری زنجان در این پروژه ۲۴ میلیارد تومان است و به‌صورت زمین و عوارض ساخت‌وساز تأمین می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان تأکید کرد: سهم شهرداری زنجان از طریق ابنیه‌های موجود در پروژه سبزه‌میدان مانند پل زیرگذر، پایانه اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی و همچنین ۲۰ درصد واحدهای تجاری تأمین می‌شود.

رحمتی با اشاره به پیشنهاد انجام‌شده در مورد حفظ فضای نوستالژیک سبزه‌میدان زنجان در طراحی جدید بیان داشت: برای حفظ درخت‌های موجود، فضای هندسی پارک فعلی سبزه‌میدان و شیر و حوض آب این محوطه پیشنهادهایی به مشاور ارائه‌شده است.

وی مجموع واحدهای تجاری پیش‌بینی‌شده برای پروژه سبزه‌میدان زنجان را ۱۵ هزار مترمربع عنوان کرد.

استاندار زنجان خرداد امسال هم در آیین رونمایی از بهترین طرح‌های سبزه‌میدان بابیان اینکه این طرح جز طرح‌های epc (طراحی و اجرا) بوده و طرح و اجرا آن به‌موازات هم انجام می‌شود، گفت: در پروژه سبزه‌میدان مطالعه و طراحی جزئی از مراحل اجرایی پروژه محسوب می‌شود.

انصاری بابیان اینکه طرح سبزه‌میدان حاصل نظرات گروهی از کارشناسان برجسته معماری و فنی کشور است، گفت: با رونمایی از طرح برتر پروژه سبزه‌میدان، از همه صاحب‌نظران و مهندسین فنی انتظار داریم با بررسی طرح، نظرات و پیشنهادات خود در مسائل تاریخی، معماری و هنری را ارائه کنند.

با انتخاب طرح همه منتظر اجرای پروژه طبق زمان‌بندی بودند تابستان هم رو به اتمام گذاشت اما تملک‌ها که کم هم نبودند به سرانجام نرسیدند تا اینکه شهردار زنجان در نشت خبری خود از احتمال لغو قرارداد سخن به میان آورد چراکه با فرارسیدن ۲۴ شهریور مهلت تملک به‌پایان می‌رسید.

اما باگذشت بیش از دو ماه از این موعد مقرر همچنان صحبت از تلاش برای رفع مشکل سرمایه‌گذار و تحقق وعده‌ای دیرین هست به‌گونه‌ای که شهردار زنجان از اتخاذ تصمیمات نهایی برای پروژه سبزه‌میدان در هفته آتی خبر داد.

سرمایه‌گذار نبود نقدینگی را دلیل تأخیر در اجرای پروژه اعلام کرده است

حبیب ملایی یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای تعیین تکلیف پروژه سبزه‌میدان گفت: طی هفته جاری کارشناسان مالی شهرداری جلسه‌ای در تهران با سرمایه‌گذار پروژه داشتند و هفته آینده جلسه نهایی تأمین الگوی مالی برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذار نبود نقدینگی را دلیل تأخیر در اجرای پروژه اعلام کرده است و در پی رفع این مشکل با شیوه‌های تأمین مالی دیگر ازجمله صندوق پروژه، سهامدار پروژه و.. است اما شیوه‌هایی که تاکنون ارائه شده است قابل‌اتکا و اطمینان نبوده است.

شهردار زنجان ابراز امیدواری کرد: الگوی تأمین مالی مناسبی از سوی سرمایه‌گذار به مسوولان استانی ارائه شود تا پروژه هر چه سریع‌تر از بلاتکلیفی رهایی یابد.

ملایی یگانه یادآور شد: قرارداد پروژه سبزه‌میدان پارسال منعقدشده است اما سرمایه‌گذار طبق برنامه موجودنتوانسته نسبت به تملکات واقع در طرح پروژه اقدام کند.

انعقاد قرارداد سبزه‌میدان پروسه‌ای است که بیش از یک سال به طول انجامیده و تلاش مسوولان استانی بر رفع مشکلات موجود و آغاز پروژه استوی در خصوص چرایی لغو نشدن قرارداد سبزه‌میدان باوجود انجام نشدن تعهدات از سوی سرمایه‌گذار اظهار کرد: سرمایه‌گذاری درکشور متأثر از وضعیت اقتصادی دچار رکود شده است و این‌گونه نیست که تصور کنیم سرمایه‌گذاران زیادی در نوبت اجرای این پروژه هستند و می‌توان با لغو قرارداد موجود به سرعت قرارداد دیگری منعقد کرد.

یگانه ادامه داد: انعقاد قرارداد سبزه‌میدان در پروسه‌ای بیش از یک سال به طول انجامید بنابراین تلاش مسوولان استانی بر رفع مشکلات موجود و آغاز پروژه است.

وی تصریح کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاری کشور به شیوه غیر نقدی است و اگر سرمایه گذار سبزه‌میدان هم بتواند الگوی جامع تأمین مالی قانع‌کننده و عملیاتی را ارائه دهد، می‌توان وارد فاز اجرایی شد.

شهردار زنجان در خصوص ضمانت‌های قرارداد سبزه‌میدان گفت: در مرحله عقد قرارداد و حضور در فراخوان تضمین جزئی دریافت شده است اما بابت اجرا قرار بود ضمانت بعد از صدور پروانه دریافت شود که به دلیل تحویل ندادن نقشه‌های فاز یک به شهرداری تاکنون پروانه‌ای صادر نشده است.

بی شک مسوولان شهری زنجان توجه داشته باشند که با وجود گذشت چندین ماه از وعده های داده شده مبنی بر آغاز فاز اجرایی سبزه میدان هنوز کار قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته و تنها چند خاکریز به عنوان پیشرفت فیزیکی پروژه خود را نمایان کرده است. خاکریزهای که شاید قرار است به عنوان خاکریز انتخاباتی برای برخی کارکرد داشته باشد.

روند طولانی اجرایی پروژه ها و طرح ها در استان و بخصوص شهر زنجان مسئله تازه نیست ولی آنچیزی که در پروژه سبزه میدان خود را بیشتر از بقیه پروژه هامطرح می کند وعده هایی است که مدعیان اجرای زمانبندی شده پروژه می دهند.

فصل کاری در حوزه عمرانی در شهری زنجان محدود به شش ماه از فصل های بهار و تابستان است و با آغاز فصل پاییز عملا فعالیت خاصی در زمینه عمران شهری به دلیل برودت هوا صورت نمی گیرد به گونه ای که نبود برنامه ریزی منسجم همواره باعث شده پروژه های عمران شهری زنجان پروسه طولانی اجرا را با صرف هزینه های چندین برابری از بیت المال را طی می کنند.

زنجان نیازمند توسعه است و مدعیان توسعه شهری زنجان اگر واقعا دغدغه توسعه عمران شهری زنجان را دارند باید با فراموش کردن گذشته و انداختن توپ بازی به زمین گذشتگان و دیگران کار خود را انجام دهند تا بتوانند مشکلات شهری زنجان را رفع کنند تا در آینده دیگران به دنبال یافتن مقصر در گذشته امروز نباشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار یکشنبه 15 آذر 1394 ، کد مطلب : 2991192 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین