پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
با گذشت یک و نیم سال،مصوبات سفر رئیس جمهور به زنجان که قرار بود تا پایان سال گذشته اجرایی شود، هنوز اجرا نشده است.

شعار سال:


رئیس جمهور به همراه هیئت دولت روز چهارشنبه 30 مهر ماه سال 93 نهمین سفر استانی خود را به استان زنجان برگزار کرد. کاروان تدبیر و امید پیش از آن نیز به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان، لرستان، اردبیل و خراسان رضوی سفر کرده بود.

سفر رئیس جمهور به استان زنجان همراه با مصوباتی بود کهاجرای 71 پروژه با اعتبار 387 میلیارد تومان از قول های رئیس جمهور به مردم زنجان بود.

روحانی در این سفر با بیان اینکه به زنجان آمده ‌ایم تا پیشنهادات و مطالبات زنجانی‌ ها را شنیده و با هم برای توسعه فردای زنجان همفکری کنیم، افزود: ان‌شاء الله در تصمیماتی که در جلسه شورای اداری استان جزئیات بیشتری از آن اعلام می ‌‌شود.

البته قول رئیس جمهور به اجرای بیشتر این پروژه ها پایان سال 94 بود اما با آغاز سال جدید و گذشت سه ماه از این سال، هنوز مصوبات سفر رئیس جمهور محقق نشده است.

*دوخطه کردن راه‌ آهن زنجان به قزوین

دوخطه کردن راه‌ آهن زنجان به قزوین یکی از مصوبات مهم رئیس جمهور در زنجان بود که با اجرای این پروژه آرزوی 20 ساله مردم زنجان محقق می شود اما هنوز اجرای آن در هاله ای ابهام است همواره به عنوان مطالبات جدی مردم و مسئولان محلی در هر مقطعی عنوان شده است.

این مصوبه با پیگیری های مکرر مدیران استان زنجان و نمایندگان مردم در مجلس این طرح با موافقت و دستور آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اولویت برنامه های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

در سفر رئیس جمهور به استان زنجان نیز به این خواسته مردم در زمینه دو خطه کردن راه آهن قزوین - زنجان پاسخ مثبت داده شد که این مهم اجرایی شود و مقرر شد تا مسیرراه آهن قزوین - زنجان در مدت سه سال یعنی تا پایان سال 96 دو خطه شود و برای این موضوع اعتبارات مورد نیاز نیز در نظر گرفته شد.

گفتنی است، این پروژه یکی از قطعات طرح بزرگ دو خطه کردن خط راه آهن تهران-زنجان تبریزاست که هم اکنون قطعه میانه - تبریز آن با منابع بودجه عمومی در حال ساخت بوده و قطعه تهران - قزوین نیز اخیرا به مناقصه گذاشته شده است و بر همین اساس بدون اجرای قطعه قزوین - زنجان امکان بهره برداری از بقیه این مسیر وجود ندارد.

*توسعه دانشکده‌ های صنعتی

توسعه دانشکده‌ های صنعتی مورد نیاز در زنجان از دیگر طرح‌های بزرگی است به گفته رئیس جمهور طراحی و اجرای آنها تا پایان دولت یازدهم در زنجان صورت خواهد گرفت.البته تا کنون در زمینه توسعه دانشکده های صنعتی اقدامی در استان زنجان صورت نگرفته است.

*گازرسانی به همه روستاهای بالای 20 خانوار زنجان

رئیس جمهور همچنین قول گازرسانی به همه روستاهای بالای 20 خانوار در استان زنجان را که فاقد گاز شهری هستند، در این سفر داد بر اساس اعلام رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان به 320 روستای قرار است گازرسانی شود.

رابطی با اشاره به اینکه گازرسانی به95 روستای استان بهره برداری شده است، افزود: گازرسانی به 208 روستای استان نیز در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: گازرسانی به 17 روستای استان نیز در دست مطالعه است.

این مسئول با اشاره به اینکه برای 14 هزار و 882 خانواره گازرسانی شده است، خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر به 33 هزار و 319 خانوار نیز گازرسانی می شود.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار با هزینه ای بالغ بر 1.300 میلیارد ریال انجام می شود، تصریح کرد: قرار است تا پایان عمر دولت این روستاها گازرسانی شوند.

رابطی مشکلات بودجه ای را از موانع اجرای پروژه گازرسانی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه بودجه نبود اما فعالیت های مطلوبی در این حوزه انجام شده است.

*پتروشیمی استان زنجان

همچنین رئیس جمهور در این سفر از برطرف شدن مشکلات پتروشیمی استان خبر داد و گفت: موانع استفاده از فاینانس265میلیون یورویی آن برطرف شده است.

استاندار زنجان معتقد است،اجرای پروژه هایی همچون پتروشیمی پیچیده است.

انصاری با بیان اینکه عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی زنجان از سال 86 آغاز شده و تاکنون شاهد پیشرفت 22 درصدی است، افزود: بر اساس پیش بینی مسئولان در صورت تامین اعتبار، عملیات اجرایی این واحد صنعتی تا سه سال دیگر ادامه خواهد داشت.
گفتنی است،پتروشیمی زنجان در زمینی به مساحت500 هکتار در حومه شهر زرین آباد شهرستان ایجرود قرار گرفته است.

*آبیاری مدرن 25 هزار هکتار زمین در زنجان

آبیاری مدرن 25 هزار هکتار زمین نیز تا پایان سال 94 از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به زنجان بود که بر اساس گفته مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان زنجان تا کنون حدود 7 هزار و 100 هکتار از این آبیاری در دست اجرا است.

فریدون داودی با بیان اینکه کمبود اعتبارات یکی از مشکلات اجرای این پروژه است، تصریح کرد: در حال حاضر آبیاری مدرن در 4 هزار هکتار از اراضی استان نیز در دست اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: با سفر وزیر جهاد کشاورزی استان زنجان نیز عملیات اجرایی با افتتاح نمادین پروژه آبیاری تحت ‌فشار 71 هکتاری کشت و صنعت خرم‌دره، بهره برداری از یک هزار و 500 هکتار آبیاری تحت فشار در استان زنجان آغاز شد.
تجهیز یک هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان به سیستم های آبیاری تحت فشار در راستای مصوبه سفر رئیس جمهوری به استان زنجان مبنی بر اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در 25 هزار هکتار از اراضی این استان صورت گرفته و موجب صرفه جویی سالانه 6.3 میلیون متر مکعب آب می شود.
مجموع اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه 160 مییلیارد ریال شامل 75 میلیارد ریال کمک بلاعوض،15 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و70 میلیارد ریال آورده متقاضیان بوده است.

*منطقه ویژه اقتصادی زنجان

رئیس جمهور در جمع مردم زنجان با بیان اینکه ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در زنجان که لایحه آن به مجلس ارایه شده است از دیگر طرح‌های بزرگ دولت برای استان زنجان است، افزود: دولت بنا دارد زنجان را به یک نقطه آماده برای کشور بویژه برای غرب و مرکز کشور تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل منطقه ویژه اقتصادی این استان مراحل نهایی خود را می گذراند، افزود: تحقق این امر شکوفایی و توسعه روز افزون استان را به دنبال خواهد داشت.
وی یادآوری کرد: اجرای این طرح نیازمند حضور یک شرکت قوی به لحاظ مالی است چرا که این مهم از عهده سازمان های محلی مانند همیاری شهرداری ها خارج است.
انصاری افزود: بر این اساس مذاکراتی با چند شرکت ملی بزرگ برای انجام شده است.

استاندار زنجان نیز معتقد است، در حال‌حاضر همه کارهای مربوط به استان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انجام شده است.

انصاری با بیان اینکه در فاز نخست 200 هکتار زمین برای آن با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی اخذ شده است، تصریح کرد: نقشه‌های اجرایی این طرح آماده شده و زمان زیرساخت‌ها پیش‌بینی شده است.

*تبدیل شدن زنجان به قطب برق و الکترونیک کشور

براساس نقشه راهی که برای تبدیل استان زنجان به قطب برق و الکترونیک کشور تدوین شده، کارگروه تخصصی برق و الکترونیک و کارگروه فناوری اطلاعات، «آی‌تی» و «آی‌سی‌تی» نخستین جلسه خود را تشکیل داد تا عملیات اجرایی برای مصوبه ریاست‌جمهوری مبنی بر تبدیل استان زنجان به قطب برق و الکترونیک را به انجام برسانند.

به همین منظور شهرک تخصصی برق و الکترونیک زنجان در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در دست احداث است که از این مساحت اکنون ۴۰ هکتار اختصاص یافته و در مرحله تکمیل زیرساخت است تا با ایجاد پارک‌های علم و فناوری در همان نزدیکی و فعالیت مرکز کسب ‌و کار به تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌ بنیان و توسعه تولیدات برق و الکترونیک بپردازند.

به گفته مسئولان عملیات خیابان ‌کشی و زیرسازی این شهرک تخصصی در ۱۷ کیلومتری اتوبان زنجان – ابهر انجام شده و جدول‌گذاری و اجرای شبکه‌های داخلی آب و برق در سال گذشته انجام شده است.

تقاضاهایی درباره خرید زمین و آغاز فعالیت در این شهرک در سال گذشته وجود داشت اما واگذاری زمین‌ ها از امسال آغاز خواهد شد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی دانا، تاریخ انتشار 08 خرداد 1395، کد مطلب: 749222: www.dana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین