پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
روستای زیبای کاج در دهستان درجزین و در 16 کیلومتری مرکز شهرستان رزن از توابع استان همدان واقع شده است که اهالی این روستا در ساخت تابلو عکس و فرش مهارت و هنر دیرینه ای را از نیاکان خود به ارث برده اند.
شعار سال: روستای 342 خانواری کاج با جمعیتی بالغ بر یک هزار و 133 نفر در موقعیت مناسب اقتصادی و همجوار با بزرگراه کریدور شمال استان همدان واقع شده است.
در واقع حرفه اصلی اهالی این روستا کشاورزی و دامداری است ولی اغلب ساکنان کاج با بهره گیری از هنر قاب سازی برای تامین مخارج زندگی و به نوعی تقویت بنیه اقتصادی از دیر باز با این پیشه امرار معاش می کنند
.

کاج، روستایی از جنس همت مضاعف

زنان روستا نیز دوشادوش مردان و فرزندان جوان خود سکوت سحرگاه را با صدای ابزار کار خود گره زده و به استقبال روزی زیبا و پر رونق می روند.
هنر قاب سازی از دیر باز در بین اهالی این روستا ریشه دوانده است به گونه ای که هنر دست کاج نشینان شهره ای بسیار دارد.
ذوق و سلیقه اهالی خونگرم و میهمان نواز کاج در دستان هنرمندان پیر و جوان هدایت شده و در قالب طرح ها و نقش و نگار زیبا در بدنه بی جان قاب عکس و دیگر دست ساخته ها نمود می یابد.
خلق این آثار زیبا چشم نواز در حالیست که هنرمندان این دیار در هیچ مکتب خانه و دانشگاهی این هنر را فرانگرفته بلکه به صورت تجربی این حرفه را فرا گرفته اند.
پیشکسوتان این صنعت ابتدا کار خود را از تولید قاب آینه و تابلو فرش آغاز کرده و هم اینک با تنوع و مدلهای جدید میز کنسول و دیگر محصولات چوبی را تولید می کنند.
روستای کاج به عنوان یکی از کانون های صنایع دستی در استان همدان مطرح است طوریکه هم اینک 60 کارگاه در آن فعال بوده و این کارگاههای تولیدی برای 150 نفر مستقیم و و 300 نفر به طور غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.
صنعتگران فعال در این حرفه تولیدات خود را در سطح کشور و حتی شهرهای کوچک در حجم فراوان توزیع و به فروش می رسانند.
قاب سازان این صنعت را در دیگر نقاط کشور نیز گسترش داده و در استانهای تهران، البرز، قم و مرکزی نیز افرادی از اهلی این روستا در این حرفه مشغول و فعالیت دارند.
امروزه تمام فرایند تولید محصولات کارگاه ها در روستا صورت می گیرد و طبق آخرین آمار دریافتی هر ساله بیش از 150 هزار مترمربع انواع قاب و میز کنسول در کارگاههای کاج تولید شده و به فروش می رسد.
روستای کاج به لحاظ داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های اشتغال، سرمایه گذاری و گردشگری از جمله صنایع دستی و برج های تاریخی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان مد نظر است.

* علیرضا جهانگیری

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ سه شنبه 10 آذر 1394، کد مطلب: 81862050 (5017079)، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین