پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۶۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
پس از موج رسانه ای و تحرکات مردم بخصوص در شهرهای جنوبی استان کرمان که مایه حیات و زندگی نسل های آینده شان با پروژه خودخواهانه دولت به یغما رفته است مسئولین ارشد استان که تا کنون موضع گیری های احساسی و گاها طنزآلود مانند تاثیر نداشتن هلیل رود بر جازموریان داشته اند را بر آن داشت تا نشستی سه جانبه از طریق گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز با حضور سیف الهی معاون عمرانی استاندار کرمان ، کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس و بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای برگزار کنند.

شعار سال: پس از موج رسانه ای و تحرکات مردم بخصوص در شهرهای جنوبی استان کرمان که مایه حیات و زندگی نسل های آینده شان با پروژه خودخواهانه دولت به یغما رفته است مسئولین ارشد استان که تا کنون موضع گیری های احساسی و گاها طنزآلود مانند تاثیر نداشتن هلیل رود بر جازموریان داشته اند را بر آن داشت تا نشستی سه جانبه از طریق گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز با حضور سیف الهی معاون عمرانی استاندار کرمان ، کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس و بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای برگزار کنند.


طرحی که زوایا و سر پافشاری بیش از حد دولتمردان جای سوالات فراوانی را باز گذاشته به طوریکه پس از بازدید رئیس جمهور از این پروژه ، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در اقدامی کم سابقه از محل اجرای پروژه بازدید و در جلسه شورای آب استان شرکت کرد و گفت با تمام قدرت از این پروژه حمایت می کنیم و تا آخر برای انتقال آب ایستاده ایم .


از طرفی افکار عمومی و نخبگان منطقه دلیل این حمایت قاطعانه را دفاع از پشت پرده آن یعنی پشتیبانی از انتقال آب برای پروژه شهر دل عالم و هفت باغ مربوط به یکی از نزدیکان وی می دانند و امام جمعه محترم شهرستان جیرفت نیز در خطبه های نماز جمعه به آن اشاراتی داشتند.

کمالی پور در ابتدای بحث خود با اشاره به شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند گفت: همه استان ید واحده هستند و اگر مشکلی برای هر جای استان رخ دهد ما خود را موظف به کمک به آنها می دانیم اما بحث انتقال آب وقتی خود مردم جنوب مشکلات فراوانی دارند و با آن دست و پنجه نرم می کنند ضرورتی ندارد و باید فکری پایدار برای آب شمال کرمان کرد .


یکی از استراتژی هایی که دو میهمان برنامه در دستور کار خود داشتند کاستن از بار فشار مطبوعات و افکار عمومی از طریق انشقاق مابین مردم واحد جنوب بود به نحوی که یکی از آنها جازموریان را متعلق به چهار ، پنج شهر جنوبی استان دانست ولی دکتر کمالی پور با پاسخی به موقع گفت حوزه جازموریان متعلق به همه جنوب است و از ارتفاعات بافت و رابر شروع شده و تا مرز سیستان و بلوچستان ادامه دارد .

یکی دیگر از نکات جالب توجهی که بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان به آن اشاره کرد این بود که در صورتی که آب پشت سدهای جیرفت و بافت هم آزاد گردد رودخانه آن از شهرستان جیرفت هم خارج نمی شود و به تالاب جازموریان نمی رسد که باید بررسی شود جناب بختیاری چطور و بر اساس چه محاسباتی چنین پیش بینی کرده اند.

موضوع دیگر قابل اشاره توسط مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای که با نشان دادن جدول ، اسلاید و نمودارهای متفاوت سعی بر کارشناسی جلوه دادن مطالب خود می نمود این بود که حجم آبی که قرار است بوسیله تونل انتقال آب از سرشاخه های هلیل رود به کرمان جابجا شود معادل سی حلقه چاه است و باز این سوال در اذهان مخاطبان پیش می آید آیا واقعا صحیح است تنها به دلیل انتقال آب معادل ۳۰ حلقه چاه این قدر هزینه از بیت المال خرج کرد و سبب بروز تنش در منطقه شود آیا کدام مدیری چنین تصمیمی را بر می تابد.


کمالی پور نیز ضمن ارائه پیشنهادی در قبال جوسازی طرفین گفت در ازای آزاد کردن سد صفارود ، برای احیای جازموریان و از بین بردن ریزگردهای اینده کشور ، اماده ایم سد بزرگ جیرفت را تا اخرین قطره باز کنیم اما جازموریان احیا شود.


مهندس سیف الهی نیز در پایان سخنان خود گفت در حالی شما دم از حق آبه رابر و بافت می زنید که در بعضی از مناطق این دو شهرستان با تانکر آبرسانی می شود که نماینده جیرفت در پاسخ این مطلب گفت: اگر این مشکلات در رابر است پس چرا قصد دارید آب آن را انتقال دهید؟


آخرین موضوعی که در دقیقه پایانی برنامه توسط دکتر کمالی پور مطرح شد بحث دریافت مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ مربوط به پروژه انتقال آب بود که معاون عمرانی استانداری عنوان کرد این مجوز دریافت شده و بایستی جهت تنویر افکار عمومی نسخه ای از این مجوز در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

در پایان نیز به دلیل بی نتیجه ماندن بحث و ناقص بودن اظهارات مدعوین مجری این گفتگو گفت ادامه این موضوع با حضور این افراد در برنامه آینده گفتگوی ویژه خبری پیگیری خواهد شد.

در پایان امیدواریم مسئولان برگزاری این مناظره که حسن نیت خود را به نمایش گذاشتند اجازه دهند یکی از کارشناسان بی طرف امور آب به همراه دکتر کمالی پور در برنامه آینده شرکت نماید ، هر چند که نماینده جیرفت و عنبرآباد با درایت جواب بسیاری از سوالات گنگ را پاسخ داد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ 21 مرداد 95 ، کد مطلب: 853131: www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین