پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
سال ها و سال‌هاست که رسانه ها و بعضا مسوولان از محرومیت مناطق جنوبی استان کرمان گفته و نوشته اند و البته که اقداماتی برای رفع محرومیت انجام شده اما در برابر حجم زیاد مشکلات، کفایت نکرده است.

شعار سال:

وسعت زیاد استان کرمان، پراکندگی جمعیت شهری و روستایی و البته مزیت ها و قابلیت های مناطق مختلف و دیگر مسائل، از سال ها قبل بحث تقسیم استان را بر سر زبان ها انداخته که تصمیم گیری نهایی در سطح ملی و بسته به سیاست های کشوری است که در این مجال قصد پرداختن به آن را نداریم.

براین اساس بحث شمال و جنوب استان کرمان مطرح شده و بسیاری از ادارات کل در جنوب استان به مرکزیت جیرفت ایجاد شده اند که اداره کل ارشاد و خانه مطبوعات نیز از این قبیل ادارات هستند؛ اما گفتن از محرومیت های جنوب استان کرمان تنها به رسانه های این منطقه محدود نمی شود و رسانه های شمال استان و بلکه مرکز کشور همواره به این مساله بغرنج پرداخته اند.

اما من که به یمن فعالیت های رزم حسینی، استاندار کرمان بارها و بارها به شهرستان های جنوبی سفر کرده ام، این بار به چشم خودم وضعیتی را دیدم که به نظرم باید کلمه ای غیر از محرومیت برای نشان دادن عمق برخوردار نبودن از امکانات رفاهی را برای مردم بخش جازموریان پیدا کرد.

طی روزهای اخیر استاندار کرمان سفر سه روزه ای به شهرستان های جنوبی استان کرمان از جمله عنبرآباد، قلعه گنج و رودبار داشت که در این بین حضور در روستاهای بخش جازموریان شهرستان رودبار برای نخستین بار و همراه با نکات جالب و البته متاثرکننده ای بود.

افتتاح بیمارستان صحرایی در زهکلوت رودبار به مناسبت هفته وحدت یکی از برنامه های این سفر بود که بعد از آن به سمت یکی از روستاهای بخش جازموریان حرکت کردیم.

زمانی که وارد جاده خاکی شدیم من و هیچکدام از همکاران رسانه ای فکرش را هم نمی کردیم که قرار است چه مسیر طولانی را در این بیابان که در انتهای حوزه استحفاظی استان کرمان و در فاصله کمی از سیستان و بلوچستان قرار دارد، طی مسیر کنیم.

بعد از پیمودن 75 کیلومتر مسیر خاکی به روستای چاه ابراهیم رسیدیم که مردم این روستا و جمعی از اعضای شورای روستاهای بخش در مسجد جمع شده بودند و به استقبال آمدند.

استاندار کرمان و مسوولان شهرستان رودبار بعد از یک بازدید کوتاه از این روستا در جمع مردم حضور یافته و پای درد دل و خواسته ها آنان نشستند.

به گفته بخشدار جازموریان، 27 روستا در این منطقه وجود دارد که مردم این روستا کشاورزی و برخی دامداری می کنند و معیشت مردم زیر صفر است و به دلیل صعب العبور بودن جاده، در فصل زمستان راه 27 روستا مسدود می شود.



جاده خاکی و صعب العبور، نبود آب آشامیدنی سالم، خشکسالی و نبود اعتبار برای مرمت لایروبی قنوات، عدم وجود درمانگاه و ... از جمله مشکلاتی بود که مردم روستای چاه ابراهیم و روستاهای اطراف به آن اشاره کردند.

از 110 رشته قنات منطقه تنها 30 رشته آن فعال است و همان مختصر اراضی کشاورزی روستا نیز به دلیل خشکسالی و کمبود آب، کارآیی ندارد و عملا رها شده است.

در مدت زمان توقفمان در روستای چاه ابراهیم با چند نفر از زنان روستا گفت و گو کردیم که یکی از این مادران می گفت به مسوولان بگویید یک مدرسه شبانه روزی احداث کنند زیرا تنها مدرسه و معلم این روستا تا کلاس ششم دبستان به بچه ها آموزش می دهد و من دخترم را برای حضور در مدرسه شبانه روزی شنبه هر هفته تا زهکلوت همراهی کرده و آخر هفته به دنبالش می روم.

وی ادامه داد: بچه ها باید مسیر 75 کیلومتری خاکی بین چاه ابراهیم و زهکلوت را طی کنند و یکی از روزهایی که دخترم را به مدرسه رسانده بودم، آنقدر برای برگشتن به خانه در کنار جاده معطل ماندیم که شب شده و مجبور به ماندن در زهکلوت شدیم.

یکی دیگر از خانم های این روستا با اشاره به وجود تعداد زیادی خانوار در یکی از روستاها(طبق نمداد) در منطقه کوهستانی گفت: این روستا جاده ندارد و تاکنون سه نفر به دلیل عقرب گزیدگی(مردم محلی از آن به عنوان عقرب سیاه یا الماس نام می برند) و عدم دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی جان خود را از دست داده اند.

وی که نبود مدرسه را یکی دیگر از مشکلات بیان می کند، می گوید: به دلیل اینکه بچه ها مجبور هستند برای ادامه تحصیل بعد از دوره ابتدایی به جای دیگر بروند، بسیاری از آنها ترک تحصیل می کنند.

بیان مشکلات و محرومیت ها دلیلی نیست که خدمات انجام شده در منطقه را بعد از انقلاب و در دولت های مختلف منکر شویم، اما این وضعیت درمانی اساسی و قطعی می خواهد، نه مسکن های مقطعی.

"
علیرضا رزم حسینی" استاندار کرمان بعد از اینکه با حوصله، سخنان و مشکلات مردم را شنید، بابت اینکه با تاخیر به این روستا آمده، از مردم عذرخواهی کرد و گفت: ریشه محرومیت ها طولانی است و مربوط به چند سال اخیر نیست.

وی با تاکید بر انجام کاری برای اشتغال و اقتصاد پایدار در منطقه افزود: باید ببینیم چه کاری می توانیم برای کسب درآمد مردم و اقتصاد منطقه انجام دهیم و قول 100 درصد نمی دهم اما تلاشمان را برای رفع مشکلات خواهیم کرد.


رزم حسینی تصریح کرد: باید طی یک ماه آینده وضعیت این منطقه تعیین تکلیف شود و در صورتی که راهی برای اقتصاد پایدار و حل مشکلات وجود نداشته باشد، طرح تجمیع روستاها را بررسی خواهیم کرد.

تجمیع روستاها نیز اقدام مثبتی خواهد بود، زیرا زمانی که برای آسفالت کردن 75 کیلومتر مسیر خاکی، هزینه میلیاردی صورت بگیرد، اما وضعیت زندگی و معیشت مردم تغییری نکند، فایده ای نخواهد داشت.

مطمئنا رفع این حجم مشکلات و محرومیت ها از عهده یک استاندار آن هم با مشکلات اعتباری و بودجه ای بر نمی آید و اگر واقعا می خواهیم کار اساسی انجام دهیم، باید همه و به ویژه مسوولان کشوری برای رفع محرومیت های جنوب استان کرمان همکاری و تلاش کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا تاریخ انتشار 29 آذر 1395، کد مطلب: 95092917739 : www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین