پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
اظهارات ناپخته دادگو، رئیس شورای شهر کرج، در مورد پدیده دستفروشی و ارتباط آن با آذری ها و تبریزی ها ،بار دیگر زنگ خطر قومی کردن امر سیاسی در شهر کرج را به صدا در آورد.
شعارسال: متاسفانه در ماه های اخیر شاهد آن هستیم که برخی از چهره های سیاسی شهر کرج تنها به خاطر منافع شخصی خود به احساسات قومی در شهر کرج دامن می زنند.

در آخرین نمونه از این دست دادگو که ریاست شورای شهر کرج رابر عهده دارد به جای آن که به فکر حل ریشه ای پدیده ی دستفروشی در کرج باشد، به فرافکنی قومی در این مورد دست زده است. در حالی که دستفروشی نه خود علت که معلول یک اقتصاد غیر مولد و ناسالم است. در حالی که بسیاری از بودجه های کلان شر کرج بدون دقت خرج می شود، شاهد رشد فقر، بی کاری، حاشیه نشینی و عوامل دیگری هستیم که در نهایت منجر به روی آوردن بسیاری از شهروندان به دستفروشی است.

در حالی که مسئولان شهری کرج بی توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی شهروندان هستند، بسیاری از شهروندان کرجی برای امرار معاش مجبور هستند که بساط کوچک خود را در کنار پیاده رو ها و خیابان ها پهن کنند. مسئولان شورای شهر به جای آن که به فکر اشتغالزایی برای جوانان کرجی باشند، با اظهارات و عملکردهای حساسیت برانگیز تنها به فکر فرافکنی هستند. حتی شاید به دنبال ایجاد شکاف قومی در کرج باشند.

دستفروشان جز زحمتکش ترین و محروم ترین اقشار ساکن کرج هستند. همانطور که کرج شهر تمام اقوام ایرانی است، از تمامی اقوام ایرانی نیز در میان دستفروشان حضور دارند. این که دادگو دستفروشی را پدیده ای نه چندان خوشایند می نامد و آن را ربط به قوم خاصی می دهد، باید سریعا با آن برخورد نقادانه کرد.

در شهر کرج ما باموزائیکی از اقوام و فرهنگ های مختلف ایرانی مواجه هستیم. این موازئیک همانقدر که زیبا و متنوع است، می تواند شکننده بشد. این که در ماه های اخیر از یک طرف عزیز اکبریان با "ترک نشین” اعلام کردن شهر کرج می خواهد با احساسات قومی بازی کند و از طرف دیگر دادگو با اظهارات نسنجیده علیه آذری ها و تبریزی ها می خواهد اقوام را جلوی یکدیگر قرار دهد، زنگ خطر جدی برای تمام کرجی هاست.

شهر کرج متعلق به تمام ساکنان آن ورای قومیت، زبان، مذهب و محل تولد آنان است. کرجی برای همه کرجی ها و تمام شهروندانش است. نباید با این جور اظهارات نسنجیده و عملکردهای ارتجاعی به قومی کردن این شهر دامن زد.

تمام اقوام ایرانی به یک نسبت دارای حقوق برابر شهروندی در کرج هستند. اگر هم معضل و مشکل اقتصادی و معیشتی که منجر به دستفروشی می شود هم وجود دارد، برای تمام ساکنان کرج است بدون در نظر گرفتن قومیت خاص آنان. به هر صورت از همین الان تا انتخابات شوراهای شهر باید منتظر این دست بازی با احساسات اقوام از طرف افراد فرصت طلب باشیم. اما باید هوشیارانه از همین ابتدا نسبت به قومی کردن امر سیاسی در شهر کرج حساس بودو جلوی آن را گرفت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وب سایت خبری تحلیلی توسکا نیوز، تاریخ انتشار: 16 مهر 1395، کدخبر: 15757، www.tuskanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین