پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
با گذشت دو سال از ابلاغ بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در تمامی استان‌های کشور - بجز گیلان و مازندران – اما برنج کاری‌های گسترده در 16 استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، فارس، خوزستان، اصفهان و... بدون کوچکترین ممانعتی همچنان ادامه دارد.
شعارسال:کشت برنج به عنوان یک محصول بسیار آب بر در تمامی این استان‌ها که عمدتاً در زمره مناطق خشک کشورمان هستند در حالی صورت می‌گیرد که تقریباً بخشی از حقابه تالاب‌های کشور از جمله هامون، جازموریان، شادگان، هورالعظیم، بختگان، پریشان، طشک، مهارلو و ارومیه را به خود اختصاص داده و موجب نابودی بسیاری از منابع آب سطحی و زیر زمینی نیز شده است به طوری که بر اساس آمارهای اعلام شده در استان فارس هر ساله بالغ بر 7 میلیارد مترمکعب فقط از آبهای زیر زمینی استخراج و صرف توسعه کشاورزی می‌شود که برنج یکی از عمده‌ترین محصولات تولید شده در این استان است.در همین حال کشت برنج در دشت آزادگان خوزستان نیز با وجود محدودیت‌های شدید منابع آبی و به قیمت نابودی تالاب هورالعظیم از یکماه پیش آغاز شده است. این اقدام باعث شد تا همان اندک قسمت‌هایی از تالاب هم که امسال آبگیری شده بود در یکی دوماه گذشته با افت شدید سطح آب و گندیدگی مواجه شود که نتیجه آن تلفات گسترده آبزیان در این تالاب بود. این موضوع حالا حتی صدای رئیس سازمان محیط زیست را هم بلند کرده است. معصومه ابتکار روز گذشته با اعتراض به کشت برنج در استانهای کم آب خواستار ممنوعیت کاشت این محصول در کشور شد. ابتکار در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه به موضوع تأمین آب باید ملی باشد، گفت: قطعاً برنج کاری در اصفهان و خوزستان یا کشت محصولات آب بر در سراسر کشور باید تعطیل شود و الگوی کشت و آبیاری و کشاورزی نیز باید تغییر کند و کشور باید به سمت کشاورزی پایدار حرکت کند. او با اشاره به تشدید بحران آب در کشور، افزود: ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین تأثیر از تغییرات آب و هوا را تجربه می‌کند که منجر به خشکسالی، کاهش شدید بارندگی و کمبود منابع آبی شده و از این‌رو مدیریت صحیح منابع آبی و اصلاح و بهینه‌سازی مصرف آب در کشور اولویت و اهمیت بسیار زیادی دارد.

* تونل بهشت آباد مجوز ارزیابی زیست محیطی ندارد

ابتکار همچنین درباره طرح انتقال آب بهشت آباد به کرمان و یزد و اصفهان گفت: متأسفانه اقدام به اجرای این طرح‌ها بدون ارزیابی محیط زیستی بوده ولی سازمان حفاظت محیط زیست برای توقف آنها از سوی نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مورد سؤال واقع شد و بنابراین برای تعیین تکلیف آنها با مصوبه دولت، کمیته‌ای چهارنفره از سوی دولت شکل خواهد گرفت و اولویت نخست ما در این کمیته، چهار طرح چهارمحال و بختیاری یعنی انتقال آب سبزکوه، سد خرسان، تونل بهشت آباد و سد بابا حیدر است. ابتکار همچنین مجوز برداشت آب شرب از تونل گلاب ۲ را مشروط به انجام اقداماتی همچون بازچرخانی آب، تصفیه آب و... دانست و گفت: این مجوز به معنای بهره‌برداری نیست و در صورت تأیید این موضوع که بندهای پیش شرط انجام شده است، مجوز بهره‌برداری صادر خواهد شد.

* سد گتوند یک اشتباه بود

ابتکار همچنین اشاره‌ای هم به دخالت‌های انسانی در منابع طبیعی و آبی کشور داشت و گفت: «از نمونه دخالت‌های اشتباه می‌توان به سد گتوند اشاره کرد که هم‌اکنون در شرایطی قرار گرفته که هیچ کدام از راه حل‌های ارائه شده برای حل مشکل آن حتی ضریب ۳۰ درصدی موفقیت هم ندارند.»ساخت سدهای متعدد در سرشاخه‌های کارون در استان چهارمحال و بختیاری و اخیراً نیز انتقال آب از این حوضه به استانهای کرمان، یزد و اصفهان اعتراضات زیادی را در بین گروه‌های محیط زیستی و مردم محلی استان به دنبال داشته است چرا که اکنون بسیاری از مناطق این استان با بحران کمبود آب شرب مواجه شده و به دلیل اقدامات غیر کارشناسی مسیر بسیاری از چشمه‌های آب مسدود شده و بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 4، تاریخ انتشار: یکشنبه 2 آبان 1395، شماره: 6340.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین