پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
روزهایی را به خاطر می آورد که زمین های کشاورزی منطقه اش را بلوکات خمسه، می خواندند و همه جا آب بود و آبادانی، روزهایی که آب هلیل رود و صفارود تا جازموریان می رفت و در امتداد آب راه ها زندگی جریان داشت. حالا از آن همه خاطره جازموریان خشک بر جا مانده و رودها هر روز بی رمق تر می شوند و بدتر آنکه مسؤولین تلاش می کنند تا همین آب اندک را به نقاط دیگر استان انتقال دهند.

شعار سال: قطع حقابه زمین های کشاورزی در جنوب استان کرمان برای اجرای پروژه های انتقال آب نه تنها کشاورزی این منطقه را در معرض نابودی کامل قرار می دهد، بلکه با برهم زدن وضعیت معیشتی مردم منجر به بروز ناهنجاری های اجتماعی نیز می شود، مردم این منطقه که معمولأ کشاورز هستند، با از دست دادن منابع آبی ناچار به ترک منطقه و کوچ کردن به حاشیه شهرهای صنعتی می شوند تا با به دست آوردن کارهای نازل قوت لایموت خود را به دست آورند؛ روستاها کم جمعیت یا خالی از سکنه می شوند و مردم آواره و سرگردان در شهرهای بزرگ.

اما یک کشاورز(یحیی توکلی) به تازگی توانسته پروژه انتقال آب در این منطقه را متوقف کند. او از پروژه انتقال آب سد صفارود که از سرشاخه های اصلی هلیل رود در استان کرمان است، به دادگاه شکایت کرده و با پیگیری این شکایت موفق شده پروژه را متوقف کند. این کشاورز که از اهالی عنبرآباد است، توانسته با حکمی که در تاریخ ۲۵ دی از دادگاه گرفته، مانع از انتقال آب شود. توکلی می گویدحقابه ی زمین های کشاورزی من را قطع کردند، زمین تشنه مانده و من هم برای گرفتن حقم به دادگاه شکایت کردم. این مشکل من تنها نیست، هزاران کشاورز اینجا مشکل حقابه دارند، آن وقت تصمیم می گیرند آب را به جای دیگری انتقال بدهند و حقابه ما را قطع کنند.”

وی می افزایداینجانب احدی از مالکین حوضه هلیل رود و دارای حقابه از این رودخانه بزرگ هستم و شرکت آب منطقه ای کرمان در حالی آب هلیل رود را غصب و انتقال می دهد که مردم اینجا خود تشنه اند و این خلاف قانون است.

” توکلی ادامه می دهدما بخوبی می دانیم که این انتقال آب برای احیای پروژه هفت باغ صورت می گیرد و تأمین آب شرب هم فقط یک پوشش برای این منظور است.” پیرمرد کشاورز که این شغل را از اجدادش به ارث برده، روزهایی را به خاطر می آورد که زمین های کشاورزی منطقه اش را بلوکات خمسه، می خواندند و همه جا آب بود و آبادانی، روزهایی که آب هلیل رود و صفارود تا جازموریان می رفت و در امتداد آب راه ها زندگی جریان داشت. حالا از آن همه خاطره جازموریان خشک بر جا مانده و رودها هر روز بی رمق تر می شوند و بدتر آنکه مسؤولین تلاش می کنند تا همین آب اندک را به نقاط دیگر استان انتقال دهند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سفیر جنوب، تاریخ انتشار: 5 بهمن 1395، کد مطلب: 36929:www. safirjonoob.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین