پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۴۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
در حال حاضر عنوان تخلف مالی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنان اختلاس است.حکم قطعی اراضی ورودی شهر جیرفت صادر شد
شعارسال: یدالله موحد عصر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه برای سرکشی از حوزههای قضایی به منطقه جنوب کرمان سفر کردیم، اظهار داشت: به دلیل اینکه یک سوم جمعیت استان در این منطقه سکونت دارد، توجه خاصی را از سوی مسؤولان میطلبد.

وی با توجه به اینکه در سه سال گذشته سه حوزه قضایی ساردوئیه، فاریاب و جازموریان را در جنوب کرمان فعال کردیم، بیان داشت: بر همین اساس 12 نفر به جمع قضات این منطقه افزوده شده است.

* بهرهبرداری از واحدهای قضایی رودبار و قلعهگنج در سال 96

موحد تصریح کرد: همچنین طی این هفته ساختمانهای اداری دادگستریهای رودبار و قلعهگنج هر کدام در دو طبقه کلنگزنی شد که ان‎‎شاءالله در سال آینده به بهرهبرداری میرسند تا مسؤولان در فضای مناسبتتری خدمات خود را به مردم ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه توافقهای اولیه برای راهاندازی واحد جازموریان نیز انجام شده است، افزود: در صورت تخصیص اعتبار اولیه کلنگ این واحد قضایی به زمین زده میشود.

* ورود ماهانه 1800 فقره پرونده به دادگستری جیرفت

موحد عنوان کرد: در شهرستان جیرفت به طور متوسط ماهانه یکهزار و 800 فقره پرونده وارد سیستم قضایی شده و با تلاش 16 نفر از قضات حاضر در این منطقه به دعاوی رسیدگی و رأی قانونی صادر میشود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه در بحث امنیت تلاشهای خوبی در جنوب کرمان صورت گرفته است، گفت: پروندههای قتل متعددی در مسیر رسیدگی قرار داشت که به نتیجه رسید و تعیین تکلیف شد و بهزودی وضعیت محکومان آن مشخص میشود.

وی با اشاره به اینکه دو فقره پرونده امنیتی ویژه جنوب کرمان وجود دارد، ابراز داشت: تلاش کردیم در کوتاهترین زمان ممکن به این پروندهها رسیدگی شود بر همین اساس احاله آنها از ریاست قوه قضائیه و دیوان عالی کشور گرفته در مرکز استان محاکمه آنها انجام و مجازات اعدام برای هر دو عنصر که مدتها در جنوب و شرق استان موجب ناامنیمیشدند، صادر شد.

موحد با بیان اینکه هماکنون این دو فقره پرونده در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی هستند، خاطرنشان کرد: ما پیگیری میکنیم که در مدت زمان کمتری روند رسیدگی به آنها انجام شود تا به سرانجام برسد.

* باند سازمانیافته در جنوب کرمان وجود ندارد

وی با تأکید بر اینکه باندهای سازمانیافته در منطقه جنوب کرمان وجود ندارد، اذعان داشت: با توجه به اینکه طی سالهای گذشته با تلاش صورت گرفته، تمام باندهای موجود متلاشی و اعضای آنها کشته یا دستگیر و روانه زندان شدند در حال حاضر تحرکهای موردی ناامنی وجود دارد، اما به صورت سازمانیافته نیست.

* دستگاه قضا تاکنون به مسأله هلیلرود ورود پیدا نکرده است

موحد با بیان اینکه بحث هلیلرود که به دغدغه مردم جنوب کرمان تبدیل شده است بر اساس سیاستهای کلان استانی و کشوری دنبال میشود، اضافه کرد: دستگاه قضایی تاکنون به این مسأله ورود پیدا نکرده و دعوایی در این زمینه مطرح نشده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه تنها موردی که در این زمینه اخیراً مطرح شد در دادگستری عنبرآباد بود، ادامه داد: رئیس دادگستری این شهرستان نسبت به این موضوع دستور موقت صادر کردند که دارای ایرادهایی بود و اکنون در حال بررسی است و سپس پرونده به شهرستان رابر برای رسیدگی قانونی ارسال میشود.

وی در بحث پرونده تخلفات مالی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: این پرونده با بازرسی اداره کل بازرسی استان کرمان شکل گرفت و تخلف برداشت وجوهی از اموال دولت در آن مطرح شد.

موحد تصریح کرد: با ارائه گزارش به دستگاه قضا به این امر ورود پیدا کردیم، پس از احضار متهمان تحقیقات اولیه توسط بازپرسی انجام شد و در نهایت برای قرار تأمین دلایلی وجود داشت که صادر شد.

* متهمان اختلاف مالی دانشگاه پزشکی جیرفت با وثیقه آزاد شدند

وی بیان داشت: سپس برای پنج نفر از متهمان قرار بازداشت موقت صادر و پس از بازداشت قرار تبدیل به وثیقه شد و اکنون این افراد آزاد هستند با این حال بخش قابل توجهی از وجه مورد نظر بازگردانده شد و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن تمام آن به بیتالمال تا ریال آخر به کار میگیریم.

موحد با تأکید بر اینکه در حال حاضر عنوان تخلف مالی صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنان اختلاس است، اما ممکن است در رسیدگی عنوان آن تغییر کند، خاطرنشان کرد: با این حال بعد از محاکمه دقیق و جلب نظر کارشناس عنوان دقیق جرم مشخص میشود.

* قاچاق مواد مخدر تهدید جدی استان کرمان

وی یکی از تهدیدهای جدی در سطح استان کرمان را بحث قاچاق مواد مخدر دانست و افزود: بخش قابل توجهی از مواد مخدری که وارد کشور میشود، توسط باندهای مسلحانه و یا خرد قاچاق از پهنه استان کرمان عبور میکند که خود جرائم مختلفی را در بر میگیرد و منشأ آسیبها و تخلفهای زیادی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: به دلیل انسدادی که در بخشهای شرقی و استانهای مجاور صورت گرفته، فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر در جنوب کرمان افزایش پیدا کرده، اما تلاش نیروهای انتظامی و کشفیات آنان نیز بیشتر شده است.

موحد با اشاره به اینکه کنترل بخش جازموریان و مسیرهای مواصلاتی آن، تقویت نیروی انتظامی و دستگاه اطلاعاتی این بخش و ... در دستور کار شورای تأمین استان و کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اتفاقهای خوب در جازموریان باشیم و دستگاه قضایی نیز در این زمینه به ویژه در کمیته «امنیت پایدار شرق و غرب» پیگیریهای لازم را انجام میدهد.

وی در بحث زندان جیرفت ابراز داشت: این زندان نه دارای موقعیت مناسب و نه فضای فیزیکی مناسب و متناسب با نیاز منطقه جنوب کرمان است بر همین اساس امیدواریم که بهزودی تأمین اعتبار صورت گیرد و زندان از مرکز شهر انتقال پیدا کند تا پاسخگوی نیاز منطقه باشد.

* لزوم تدبیر جدید در بحث انتقال زندان جیرفت

موحد اضافه کرد: از یک سو ما نسبت به زندان جیرفت دغدغههای امنیتی داریم و از سوی دیگر تراکم جمعیت کیفری در آن بالا است به همین دلیل از جهات مختلف نیاز به یک بازنگری، تجدید نظر و تدبیر جدید در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به پیگیری وضعیت پزشکی قانونی شهرستان جیرفت اذعان داشت: برای تأسیس فضای فیزیکی مورد نیاز این منطقه در مکان مناسب با اداره کل پزشکی قانونی کرمان رایزنیهای لازم انجام میشود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: آمار تیراندازی، اقدامات ایذایی و جرائم ناشی از نگهداری و حمل سلاح و مهمات در منطقه جنوب نسبتاً قابل توجه است که جزو تهدیدها محسوب میشود.

وی ادامه داد: وجود سلاح اعم از جنگی و شکاری ظرفیت جنایی را افزایش میدهد و نگرانیهای امنیتی را به وجود میآورد بر همین اساس باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این سلاحها جمعآوری و از تصرف مردم خارج شود.

* کشف 292 قبضه سلاح جنگی و شکاری در جیرفت

موحد با تأکید بر اینکه باید با مجرمان خطرناک و مسلح قاطعانه و محکمتر برخورد صورت گیرد تا موجب بازدارندگی و عبرتآموزی شود، تصریح کرد: از سال 93 تا 95، 292 قبضه سلاح جنگی و شکاری در شهرستان جیرفت کشف شده است.

* ضرورت اجرای طرح ویژه جمع‎‎آوری سلاح و مهمات در استان

وی بیان داشت: در سطح استان کرمان ضروری است که یک طرح ویژه جمع‎‎آوری سلاح و مهمات با همکاری نیروی انتظامی و سران طوایف اجرا شود و شورای تأمین نیز در این زمینه محکم و با جدیت بیشتری ورود پیدا کند.

موحد مردم جنوب کرمان را فهیم و نجیب ذکر و عنوان کرد: در سطح استان کرمان باید فعالیتهای فرهنگی در راستای پیشگیری از جرائم تقویت شود، زیرا بخش قابل توجهی از جرائم ما ریشه در مسائل فرهنگی دارد.

وی مشکلات اقتصادی را بخش دیگری از دلایل بروز جرم برشمرد و افزود: اگر توسعه اقتصادی متناسب با توسعه فرهنگی و اجتماعی رخ ندهد، قطعاً با ظهور ناهنجاریها و افزایش رشد نرخ آنها مواجه میشویم.

* تغییر چهره امنیتی جنوب کرمان با بهبود معیشت کشاورزان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: اگر کشاورزان جنوب در بحث تولید و بازاریابی محصولات خود با مشکل مواجه نشوند و معیشت آنها تأمین شود، چهره امنیتی این منطقه تغییر پیدا میکند.

موحد با اشاره به اینکه نرخ جرم برخی از شهرستانهای شمال استان به نسبت جمعیت به مراتب از جنوب بیشتر است، خاطرنشان کرد: تنها نوع جرم این شهرستانها با جنوب کرمان متفاوت است، حتی بار مالی جرائم آنها نیز بیشتر است.

وی ابراز داشت: اگر بتوانیم، بحث سلاح و مهمات، تردد اتباع بیگانه، مسیر قاچاق مواد مخدر و ... را در جنوب کرمان کنترل و رونق اقتصادی را در این منطقه ایجاد کنیم، بسیار زود به نتایج شگفتانگیزی میرسیم.

موحد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: قانون مطبوعات و آیین دادرسی کیفری جدید نسبت به این مسأله تصریح میکند که «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی باید در دادگاه کیفری یک مرکز استان انجام گیرد» و در معیت دادگاه صالح نیز هیئت منصفه تشکیل میشود.

* راهاندازی شورای حل اختلاف مطبوعات در جیرفت

وی اذعان داشت: مسؤولان قضایی شهرستان جیرفت میتوانند با همکاری اصحاب رسانه شورای حل اختلاف مطبوعات را راهاندازی کنند تا به جرایم مطبوعاتی در همین منطقه رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش زمینخواری گفت: طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در سال 93، 407 هکتار، سال 94، 359 هکتار و 9 ماهه سال 95، 170 هکتار از اراضی این منطقه رفع تصرف و به بیتالمال اعاده شده است.

موحد خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان در سال 92، یکهزار و 172 هکتار، سال 93، 270 هکتار، سال 94، 296 هکتار و 9 ماهه سال 95، 114 هکتار و در مجموع یکهزار و 852 هکتار به ارزش 160 میلیارد ریال از اراضی این حوزه به بیتالمال برگشت داده شدند.

* زمینخواری گسترده در جنوب کرمان متوقف شد

وی با اعلام خبر اینکه زمینخواری قابل توجه در جنوب استان کرمان متوقف شده است، ادامه داد: بر اساس حکم دادگاه در سال جاری بیش از 400 هکتار از اراضی دولتی شهرستان جیرفت برگشت داده شده است.

موحد اضافه کرد: دستگاه قضا با هوشیاری و مقتدرانه در میدان است و اجازه تصرف به احدی را نمیدهد و در صورت تصرف در کوتاهترین زمان ممکن اراضی به بیتالمال برگردانده میشوند.

* حکم قطعی اراضی ورودی شهر جیرفت صادر شد

وی افزود: حکم قطعی پرونده اراضی ورودی شهر جیرفت مبنی بر برگشت اراضی به دولت نیز توسط دستگاه قضایی صادر شده است، اما دستگاههای متولی به دلیل برخی ملاحظات نسبت به اجرای آن تعلل میکنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 5 بهمن 1395، کدخبر: 13951105001685، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
0
جیرفت و اختلاس. نوبره والله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین