پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
راه اندازی ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی، برداشتن قدم‌های اول برای حمایت از آسیب‌پذیر ترین گروه بیماران توسط وزارت بهداشت بود ولی همراهی همه بخش‌های تأثیر گذار برای آرامش بیماران روان و در نهایت آرامش جامعه نباید مورد غفلت قرار گیرد.
شعار سال:«طرح تحول سلامت به داد بیماران روانی رسید»، شاید خیلی از ما مردم به سادگی و با یک نگاه اجمالی از کنار چنین تیترهای خبری گذر کردیم و حتی کمی به آن نیندیشیدیم. کلمه به کلمه چنین خبرهایی مخالفت‌ها، مقاومت‌ها و هزینه‌هایی را برای وزارت بهداشت به همراه داشت و گمان می رفت در هر مرحله از اجرای طرح در مسیر حمایت از بیماران روانی و خانواده هایشان، دچار سختی و کناره گیری شود. اما ایمان به نتیجه کار و آگاهی از دغدغه‌ها و مشکلات بیماران و خانواده ها مسیر را برای تحقق هدف هموارتر کرد و شاهد راه اندازی و بهر ه برداری تخت های بیمارستانی مختص آنها هستیم.

بر اساس آمار های منتشره حدود 24 درصد مردم ایران به حداقل یک اختلال روانی دچار می باشند که نشان‌دهنده عمق موضوع فراموش‌شده توجه به اختلالات اعصاب و روان بود که وزارت بهداشت راه حل اولیه آن را در لزوم حمایت مالی دارویی و نسخه‌ای از بیماران و تأسیس تخت‌های جدید روانپزشکی می‌دانست. استقرار تخت‌های بیمارستانی محدود در مراکز استان‌ها و هزینه های بالا، معمولا از مشکلات رایج خانواده های درگیر با بیماریهای اعصاب و روان بود که امکان سفرهای طولانی برای بستری و درمان بیماران خود را نداشتند. بعد از طرح تحول سلامت، هزینه خدمات بستری روانپزشکی به سطح سایر بیماری‌ها رسید و تا حدی بحران مالی بیمارستان‌های روانپزشکی بر طرف شد. از جمله نکات قابل توجه در طرح تحول نظام سلامت، شروع ارائه خدمات سلامت روان از حاشیه شهرها بود یعنی جایی که مردم تا قبل از این، از نظر ارائه خدمات سلامت، کمترین میزان خدمات را دریافت می‌کردند.

با توجه به رویکرد سلامت محور دولت در نظام بهداشت و درمان، خدمات سلامت روان به بیماران روانپزشکی در طرح تحول نظام سلامت، در دو زمینه مهارت‌های بهداشتی و مهارت درمان ارائه می‌شود. یکی از اقدامات مهم در بخش ارائه خدمات در زمینه مهارت های بهداشتی، تدوین شرح وظایف کارشناس سلامت روان است که دراین بسته شرح وظایف و فعالیت هایی که برای کارشناسان سلامت در نظر گرفته شده بسیار گسترده تر از فعالیت های گذشته آن هاست. این کارشناسان به طور مشخص به منظور فعالیت‌های سلامت روان وارد چرخه کاری می شوند، و فعالیت آن ها در سه حیطه پیشگیری اولیه، پیشگیری ثانویه و حتی در بعضی از بخش ها پیشگیری سطح سوم و همچنین فعالیت های توانبخشی در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه فراهم می شود. یکی دیگر از دستاوردهای نظام تحول سلامت در بحث سلامت روان، وارد کردن خدمات پیشگیری و درمان و بعضا کاهش آسیب مصرف مواد به نظام مراقبت های بهداشتی اولیه است.

بسته خدماتی مهارت های درمان مربوط به بیماران روان پزشکی است که بسیاری از خدماتی که تا کنون در بیمارستان های روان پزشکی تحت پوشش نظام ارائه خدمت نبود، فراگیر شده است که زیر پوشش قرار می گیرد ضمن آن که بیماران روان پزشکی می توانند از این طریق سهم مناسبی از ارتقای کمی و کیفی خدمات در بحث تحول نظام سلامت در بخش درمان داشته باشند. از آن جا که این خدمات تا کنون وضعیت مشخصی نداشت و توسط سازمان های بیمه گر نیز پوشش داده نمی شد این امکان فراهم شده است تا با استفاده از بودجه‌های اختصاص یافته، به بحث تحول نظام سلامت، خدمات مناسبی شامل حال بیماران شود. با اجرای بسته خدمات درمانی بیماران روانپزشکی سازمان‌های بیمه گر که تاکنون از زیر پوشش قرار دادن این بیماران خودداری می کردند توجیه شده و خدمات بیماران روانپزشکی نیز تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار می‌گیرد.

یکی از اقدامات طرح تحول سلامت روان جبران کمبود تخت روانپزشکی و توسعه آنها در دل بیمارستان‌های عمومی است.در طرح تحول سلامت روان بیمارستان‌های تک تخصصی از نظر کیفیت و استاندارد ارتقا یافته و بیمارستان‌های عمومی که شرایط مساعد داشته باشند، در آنها تخت‌های عمومی به تخت‌های روانپزشکی تغییر کاربری می‌یابند، چرا که وقتی بیمار را به خاطر افسردگی و ... در بیمارستان تک تخصصی بستری می‌کنند، مردم نسبت به این موضوع نگرانی دارند. بدین منظور با ایجاد تخت‌های روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی انگ‌های اجتماعی از بیماران روانی برداشته می شود.

در همین راستا 1000 تخت جدید روانپزشکی به صورت همزمان در کشور افتتاح شد با هدف توسعه زیرساخت های حوزه روانپزشکی و حمایت‌های مادی و معنوی از بیماران روان و حالا این قدم‌های اول برای حمایت از آسیب پذیرترین گروه بیماران برداشته شد اما با گام‌هایی محکم و استوار، پا در راهی نهادیم که مشارکت همگانی و همراهی تمامی بخش‌های تاثیر گذار را برای آرامش بیماران روان و در نهایت آرامش جامعه می‌طلبد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 11 بهمن 1395، کد مطلب: 13951111000474، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین