پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی در روز شنبه گفت آمریکا از جزایر ژاپنی مورد ادعای چین دفاع خواهد کرد.

شعارسال: به نقل از سی ان ان، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی بر تعهد ایالات متحده در دفاع از جزایر ژاپنی که مورد ادعای چین است تاکید کرد.

وی گفت: «باید این را روشن کنم که ما به سیاست طولانی مدتمان در مورد جزایر «سِنکاکو» ادامه خواهیم داد. آمریکا، طبق ماده ۵ از معاهده امنیتی آمریکا- ژاپن، همچنان مالکیت این جزایر توسط ژاپن را به رسمیت خواهد شناخت».

طبق این ماده، آمریکا باید از قلمرو دولت ژاپن، که جزایر سنکاکو هم جزء آن است، دفاع کند. این در حالی است که چین این مجمع الجزایر را، که در دریای شرق چین واقع شده و غیرقابل سکونت است از آن خود می داند و آن را «دیائویوس» (Diaoyous) می خواند».

طی سالهای اخیر، تنش بر سر این جزایر بین ژاپن و چین افزایش یافته و به رویارویی هوایی و دریایی، که از سوی دو طرف خطرناک توصیف شده انجامیده است.

پس از اظهارات وزیر دفاع آمریکا، «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد: «دیائوس از زمان باستان جزء قلمرو چین بوده است. اینها حقایق تاریخی هستند که نمی توان تغییرشان داد. پیمان موسوم به معاهده امنیتی آمریکا و ژاپن مربوط به زمان جنگ سرد است و نباید به حق مالکیت چین و حقوق قانونی این کشور آسیب برساند».

وی افزود: «ما از آمریکا می خواهیم رویکردی مسئولانه داشته باشد و از اظهارات غلط درباره حق مالکیت جزایر دیائویوس خودداری کند».

*ترامپ: ژاپن و کره جنوبی می توانند سلاح هسته ای خود را بسازند

پس از دیدار ماتیس از ژاپن و کره جنوبی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با گفتن اینکه توکیو و سئول می توانند سلاح هسته ای خود را بسازند و با پرداخت هزینه بیشتر به ماندن سربازان آمریکایی در این دو کشور کمک کنند، منطقه را دچار تنش کرد. وی پیشتر، در زمان مبارزات انتخاباتی اش نیز سخنانی مشابه گفته بود.

این در حالی است که رویترز در خبری به نقل از وزیر دفاع آمریکا نوشت: نیازی به تحریکات گسترده آمریکا در دریای چین جنوبی نیست. وی همزمان از پکن به خاطر آنچه «از بین بردن اعتماد بین ملل منطقه» خواند انتقاد کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16بهمن1395، کدخبر: 3896096: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین