پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۴۹۷۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
تازه‌ترین اظهارنظر از میزان دارایی‌های ایران در چین، حکایت از رقم ١٨ ‌میلیارد دلار دارد. رقمی که حدود چهار‌ میلیارد دلار با ارقام پیشین تفاوت دارد. این خبر را هم علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت، داده است.

شعار سال: تازه‌ترین اظهارنظر از میزان دارایی‌های ایران در چین، حکایت از رقم ١٨ ‌میلیارد دلار دارد. رقمی که حدود چهار‌ میلیارد دلار با ارقام پیشین تفاوت دارد. این خبر را هم علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت، داده است.

دارایی‌های ایران در چین مانند گره کوری شده؛ مانند سنگی که حدود هشت سال پیش در چاه «انداختند» و حالا صد مرد دانا نمی‌توانند آن را بیرون بکشند. ماجرا از این قرار است که در دوران محمود احمدی‌نژاد، ایران برای دستیابی به پشتیبانی‌های سیاسی چین و بلوک شرق، سیاستی را در پیش گرفت که از آن با نام «نگاه به شرق» یاد می‌شد. این موضوع هنگامی بود که همکاری‌های تجاری و قراردادهای گسترده‌ای میان دو کشور شکل گرفت.

از‌جمله این قراردادها معاهده‌ای بود که در سال ۱۳۸۷ میان دو کشور بسته شد و بر پایه آن ایران درآمد حاصل از فروش نفت خود را به‌عنوان پشتوانه ال‌سی‌های خرید کالای چینی در اختیار آن کشور می‌گذاشت. از مفاد دیگر این عهدنامه الزام ایران به صدور بیمه برای افتتاح ال‌سی‌های چینی یا فروش نسیه کالاهای چینی بود. اگرچه خبرآنلاین که این خبر را باز‌نشر کرده بود، خبر را از خروجی خود برداشت. از آن پس ثروت زیادی از نفت ایران در چین بلوکه شد. رقم این دارایی‌ها هنوز به دقت و روشنی بیان نشده است. هر‌از‌چندی مسئولی اظهارنظری می‌کند و چند ماه بعد رقمی جدید منتشر می‌شود.

حالا هم در تازه‌ترین اظهارنظر، معاون وزیر نفت حجم کل طلب‌های باقی‌مانده نفتی ایران را از پالایشگران اروپایی و آسیایی حدود پنج‌میلیارد‌و ٤٠٠ ‌میلیون یورو اعلام کرده و ادامه داده است: از این میزان تنها از هند حدود دو ‌میلیارد یورو طلب داریم که گفت‌وگوها از سوی شرکت ملی نفت و بانک مرکزی برای وصول بدهی‌های نفتی از هندی‌ها در حال انجام است. کاردر با بیان اینکه در شرایط فعلی پول درخور‌توجهی از فروش نفت ایران در چین و عمان وجود ندارد، تصریح کرده که از زمان دولت قبلی حدود ۱۸ میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت ایران در بانک‌های چینی سپرده‌گذاری شده که قرار بوده از محل این ۱۸ ‌میلیارد دلار سه برابر آن وام از سوی چینی‌ها در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار داده شود كه هنوز تكليف آن مشخص نشده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ذخیره ۱۸ ‌میلیارد دلار و وصول آن ربطی به شرایط پسابرجام ندارد و باید مکانیسم قانونی مطالبه وامی که در اختیار چینی‌ها قرار دادیم، در زمان تعیین‌شده سپری شود، تأکید کرد: تا زمانی که این پروسه و فرایند قانونی پشت ‌سر گذاشته نشود، نمی‌توانیم این ۱۸ ‌میلیارد دلار را از بانک‌های چینی دریافت کنیم. او همچنین کل طلب نفتی ایران را از شرکت‌های کوچک و پالایشگاه‌های اروپایی شامل پالایشگاه‌هایی در یونان و خریدارانی در مراکش و ایتالیا کمتر از ۵۰۰ ‌میلیون یورو عنوان کرد و گفت: تاکنون کل مطالبات نفتی ایران به ‌شکل کامل وصول شده است.

این در حالی است که پیش‌از‌این محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌ریزی، میزان دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در چین را ٢٢ ‌میلیارد دلار اعلام کرده بود؛ هرچند که خبرگزاری ترند با مرور آمار تجارت سالانه ایران و چین و البته اظهارات پیشین مقام‌های ایرانی، حجم احتمالی همه دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در چین را تا ٤٧‌ میلیارد دلار هم دانسته است. جالب آنکه گفته می‌شود ایران در فاصله سال ٢٠٠٧ میلادی تا اواسط سال ٢٠١١، حدود ٢٥‌ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از بانک‌های اروپایی به بانک‌های چین انتقال داده است تا در اروپا بلوکه نشوند و این دارایی‌ها هنوز در بانک‌های چین باقی مانده است. به گزارش ترند، چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران و دومین صادرکننده کالا به ایران و بزرگ‌ترین صادرکننده کالاهای غیرنفتی به ایران است.

بانک‌های چینی با ۲۲ ‌میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود‌شده ایران بیشترین سهم را از منابع ارزی دور از دسترس کشور، به خود اختصاص داده‌اند. جالب آنکه مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی در آذر‌ماه درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران گفته بود: خوشبختانه همه پول‌های بلوکه‌شده منتقل شده و درحال‌حاضر پولی با عنوان بلوکه‌شده نداریم؛ اما برای انتقال این پول‌ها در دو کشور «آسیایی» با مشکل مواجه شده‌ایم که در حال توافق با آنها هستیم و مشکل ما با آنها سر تبدیل این پول‌ها است که به دنبال دریافت مجوزهای لازم از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) هستیم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1395، کد مطلب: 632615:www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
وقتی که سازمان های نظارتی دارای ضعف های بنیادی هستند چه انتظاری دارید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
استفاده از افراد امین در خارج از کشور و نظارت های لایه بندی شده بر انها و همچنین تجمیع سرمایه های چینی های خارج از چین، دو رویکرد چین جهت تعاملات با خارجی ها بوده و هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
چینی ها هم خوب یاد گرفتن که با ما چه کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین