پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
با رای معاون رئیس جمهور آمریکا کرسی وزارت آموزش به یک زن میلیاردر رسید و به این ترتیب حضور ثروتمندان در کابینه این کشور گسترده تر شد اما آیا صرف ثروتمند بودن دلیل انتخاب این افراد است؟

شعارسال: دولت جدید آمریکا به دلیل حضور افراد ثروتمند در پست های کلیدی آن به کابینه میلیاردرها مشهور شده است و در همین رابطه «بتسی دیواس» نیز به سمت وزیر آموزش منصوب شده است.

هر چند نمایندگان دموکرات کنگره با انتصاب دیواس به این سمت مخالف بودند اما رای «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا موجب شد تا وی به این سمت انتخاب شود. این نخستین بار در تاریخ ایالات متحده است که معاون رئیس جمهوری برای تایید یکی از اعضای کابینه جدید مجبور به رای دادن به نفع او می‌شود.

در سوابق خانم بتسی دیواس، سمت های متعددی در حوزه آموزش به چشم می خورد اما با این وجود دموکراتها می‌گویند دیواس از پیشینه مطلوبی برای هدایت وزارت آموزش برخوردار نیست و دیدگاه‌های او به تضعیف این وزارتخانه منجر می‌شود.

اما گذشته از عملکرد وی و اینکه آیا دیواس صلاحیت تکیه زدن بر کرسی وزارت آموزش آمریکا را دارد یا نه، آنچه حضور وی را در کابینه ترامپ مهم می سازد رابطه فامیلی وی با «اریک پرینس» بنیانگذار ماشین آدم کشی آمریکا یعنی «بلک واتر» است.

*رابطه با بنیانگذار بلک واتر

نام بلک واتر به دلیل جنایاتی که کارمندان آن در کشورهای مختلف بویژه عراق (فاجعه میدان نیسور بغداد در سپتامبر ۲۰۰۷ که عوامل بلک واتر ۱۷ شهروند عراقی را کشته و ۲۰ نفر دیگر را زخمی کردند) انجام داده اند همواره با نفرت به زبان آورده می شود و با وجود تلاش هایی که سران این شرکت امنیتی برای تغییر نام آن و بهبود وجهه این شرکت انجام داده اند اما بلک واتر همچنان نامی منفور به حساب می آید.

گذشته از عملکرد وی و اینکه آیا دیواس صلاحیت تکیه زدن بر کررسی وزارت آموزش آمریکا را دارد یا نه، آنچه حضور وی را در کابینه ترامپ مهم می سازد رابطه فامیلی وی با «اریک پرینس» بنیانگذار ماشین آدم کشی آمریکا یعنی «بلک واتر» استاز سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ شرکت بلک واتر قراردادهایی به ارزش دو میلیارد دلار با دولت آمریکا منقعد کرده که قراردادهای مربوط به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آن محرمانه است و اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست. این شرکت در پی پدید آمدن رسوایی‌های زیاد نام خود را به شرکت «آکادمی» (Academi) تغییر داد.

آکادمی که قبلا با عنوان «شرکت خدمات ایکس‌ای» (Xe Services) و «بلک‌واتر آمریکا» خوانده می‌شد در سال ۱۹۹۷ توسط اریک پرنس (Eric Prince) و «آل کلارک» (Al Clark) تأسیس گشت. پرینس پس از واگذاری شرکت به امارات نقل مکان نمود تا در آنجا از اتهاماتی که پس از رسوایی‌های پی در پی بلک‌واتر متوجه وی بودند فرار نماید.

آکادمی هم‌اکنون بزرگترین شرکت در میان سه شرکت خصوصی امنیتی است که برای وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کنند. دولت اوباما قراردادی ۲۵۰ میلیون دلاری با این شرکت منعقد نموده بود تا در افغانستان برای وزارت امور خارجه و سازمان سیا کار کند.

لازم به ذکر است پرینس از عوامل مخفی سازمان سیا که وظیفه آنها ترور افراد مختلف به اتهام تروریست بودن بود، محسوب می شود و این موضوع در گزارشی که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در اختیار رسانه ها قرار داده بود افشا شد. پرینس «لئون پانتا» رئیس سابق سازمان سیا را متهم به افشای هویت خود کرده و دلیل آن را تنشی دانسته که در سال ۲۰۰۹ میان وی و پانتا بوجود آمده بود.

پرینس در سال ۲۰۱۰ به استخدام شیوخ ابوظبی درآمد و وظیفه وی آماده کردن نیروی رزمی متشکل از ۸۰۰ مزدور خارجی برای حفاظت از مقامات امارات متحده عربی بود. این واحد نظامی پیش از آغاز بیداری اسلامی در کشورهای عربی تشکیل شده بود. وی همچنین در تاسیس شرکت «رفلکس ریسپانس» در امارات که ۵۱ درصد سهام آن در اختیار شیوخ این کشور است نقش مستقیم داشته اما در هیچ کجا نامی از وی دیده نمی شود.

در سال ۲۰۱۱ میلادی آسوشیتدپرس اعلام کرد که پرینس مسئول آماده کردن نیروی متشکل از دو هزار سومالیایی برای مقابله با دزدی دریایی در خلیج عدن است که این نیرو با حمایت امارات، آمریکا و چند کشور عربی دیگر تشکیل می شد.

پرینس از حامیان پروپا قرص جمهوریخواهان محسوب می شود بطوریکه در فاصله سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ میلادی ۲۰۰ هزار دلار به جمهوریخواهان کمک کرده است اما با این حال در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که وزارت دادگستری آمریکا مشغول تحقیقاتی در مورد اتهامات اریک پرینس در خصوص پولشویی، ارتباط با دستگاه اطلاعاتی چین و فروش اطلاعات نظامی به کشورهای خارجی است.

*رابطه با انجمن ملی سلاح

گفته می شود پرینس با انجمن ملی سلاح آمریکا نیز رابطه دارد. نظر به نفوذ گسترده انجمن ملی سلاح در کنگره آمریکا به نظر می رسد که به موضوع کنترل سلاح در دولت ترامپ توجه چندانی نشود و نظر به آنکه بتسی دیواس از حامیان طرح مسلح شدن مدارس بود می توان پیش بینی کرد که انجمن ملی سلاح آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ به سود سرشاری از فروش اسلحه دست پیدا کند.

انجمن ملی سلاح در آمریکا در اواخر سال ۱۸۰۰ تاسیس شده است و از آن زمان به تدریج قدرت سیاسی خود را در آمریکا افزایش داده و اکنون به یکی از عوامل اصلی قدرت در این کشور تبدیل شده است.

پرینس در سال ۲۰۱۰ به استخدام شیوخ ابوظبی درآمد و وظیفه وی آماده کردن نیروی رزمی متشکل از ۸۰۰ مزدور خارجی برای حفاظت از مقامات امارات متحده عربی بود«تای بری» از نهاد کدپینک، یک سازمان حامی صلح در واشنگتن در این‌ رابطه می گوید: انجمن ملی سلاح که لابی قدرتمندی در آمریکا به شمار می رود، سالیان سال قوانین فروش و حمل سلاح را تحت کنترل خود داشته است.

نفوذ این انجمن در کنگره را می ­توان در قانون جامع بهداشت و درمان که در دوره نخست اوباما تصویب شد، مشاهده کرد. بر طبق ماده­ ای از این قانون آمده است که پزشکان حق ندارند از سوابق بیماران خود در مورد حمل سلاح سوال بپرسند.

همچنین این انجمن بارها مانع تخصیص بودجه به تحقیقات مرتبط با اسلحه در کنگره شده است. انجمن ملی سلاح دست کم ۲۴ میلیون دلار در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ هزینه کرده است. این لابی قدرتمند در آمریکا که به دنبال تامین منافع تولید کنندگان اسلحه است، مانع تصویب هر گونه طرحی علیه منافع آنها خواهد شد.

تحقیقات موسسه سان لایت نشان می‌دهد که در سال های گذشته حدود ۵۱ درصد از نمایندگان کنگره آمریکا به نوعی از انجمن ملی سلاح این کشور کمک مالی دریافت کرده اند. همچنین ۴۷ درصد از نمایندگان مجلس آمریکا از کمکهای مالی انجمن ملی سلاح این کشور برای انجام تبلیغات انتخاباتی خود بهره مند شده اند. در سنا هم حدود ۴۲ درصد از نمایندگان از انجمن ملی سلاح آمریکا کمک مالی دریافت کرده‌اند.

و در آخر آنکه، حداقل شش لابی قدرتمند انجمن ملی سلاح آمریکا در فاصله نزدیکی از کنگره آمریکا مستقر هستند و زمان و منابع مالی زیادی را برای پیشبرد اهداف و خواسته های خود هزینه می کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پارسینه، تاریخ انتشار: 21بهمن1395، کدخبر: 338882: www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین