پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
پس از فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا بررسی‌هایی صورت گرفته که نشان می‌دهد ایرانیان نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های علمی آمریکا دارند.

شعار سال: آمار پایگاه Times Higher Education نشان می‌دهد ایران سی‌وششمین شریک علمی آمریکا در جهان محسوب می‌شود. دستور دونالد ترامپ برای مدتی محققان ایران و آمریکایی را در بهت و سردرگمی بزرگی فرو برد.

آمارهای منتشر شده از میزان فعالیت‌های علمی بین ایران و آمریکا نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها در فاصله سال‌های 2011 تا 2015 رشد قابل توجهی داشته است و خروجی‌ همکاری محققان ایرانی و آمریکایی بسیار قابل توجه بوده است به طوریکه بیش از 8800 مقاله علمی در این مدت منتشر شده که تنها 28 مقاله کمتر از تعداد مقاله‌های مشترک بین آمریکا و جمهوری ایرلند است. این تعداد نسبت به سال‌های قبل از 2011 بیش از 61 درصد افزایش یافته است.

نکته جالب توجه، گستردگی و تنوع مقالات در موضوعات و رشته‌های مختلف است و در حالیکه در سطح جهان تعداد مقالات پزشکی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است در مقالات مشترک بین محققان ایرانی و آمریکایی تعداد مقالات پزشکی و علوم زیستی با مقالات فنی و مهندسی تا حدودی برابر است و این موضوع نشان از ارتباط تنگاتنگ محققان و جامعه علمی ایران و آمریکا دارد.

کیفیت مقالات تولیدی مشترک بین ایران و آمریکا به حدی است که میزان ارجاعات و استفاده از آنها از مقالات اختصاصی هر دو کشور و از میزان میانگین جهانی ارجاعات به تحقیق‌ها بیشتر است.

در حال حاضر میانگین ارجاعات مقالات مشترک حدود 1.84 است در حالیکه این تعداد برای مقالات اختصاصی آمریکایی و ایرانی به ترتیب 1.46 و 0.84 است. میانگین جهانی این رقم برابر با یک است.

در ادامه میزان همکاری‌های علمی و مقالات چاپ‌شده بین دو کشور بر حسب درصد و به تفکیک حوزه ارائه می‌شود.

پزشکی 18 درصد، مهندسی 16 درصد، فیزیک و فضانوردی 10 درصد، علم مواد و علوم کامپیوتر هفت درصد، بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی سلولی- مولکولی شش درصد، ریاضیات، علوم کشاورزی و شیمی هر کدام پنج درصد، مهندسی شیمی و علوم محیط زیست هر کدام چهار درصد، سایر موارد 13 درصد.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ 23 بهمن 95، کد مطلب: 95112315693: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین