پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۹۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مشکلات زیادی در برابر منتقدان دارد زیرا «برجام» به طور کامل اجرا نشده و بدبینی‌ها به این توافق در ایران رو به افزایش است و سیاست‌های ترامپ هم این توافق را با خطر جدی مواجه کرده است.

شعار سال: ممنوعیت ورود اتباع ایران و همچنین اعمال تحریم‌های جدید به دلیل آزمایشات موشکی ایران از جمله اقداماتی بود که ترامپ در بدو ورود خود به کاخ سفید علیه ایران عملی کرد.

در سال 2015 توافق هسته‌ای بخش قابل توجهی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را لغو کرد و بازار 80 میلیون نفری را در برابر سرمایه‌گذاران قرار داد اما این بازار هم اکنون با موانعی روبرو شده است.

در حوزه نفت ایران توانست با لغو تحریم‌ها صادرات نفت خود را به حدود دو برابر افزایش دهد. تحریم‌های اخیر که علیه ایران وضع شد صنعت نفت این کشور را هدف نگرفتند و به همین دلیل پس از اعمال این تحریم‌ها بازار نفت واکنشی نشان نداد.

اقدامات بیشتر آمریکا می‌تواند برنامه‌های ایران برای گسترش صادرات و همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تحت تاثیر قرار دهد. اما در صورتی که ترامپ بتواند به صنعت نفت ایران ضربه وارد کند باید اقدامات شدیدی را همچون تحریم گذشته امریکا و اروپا اعمال کند.

در صورتی که دونالد ترامپ تصمیم بگیرد تا اقدامات شدیدتری را علیه ایران اتخاذ کند باید چیزی شبیه تحریم‌های گذشته اتحادیه اروپا و امریکا را در تحریم‌ نفت این کشور اتخاذ کند تا بتواند حدود یک میلیون بشکه از صادرات نفت روزانه این کشور را کاهش دهد.

به گفته موسسه کپیتال اکونومیک اقتصاد ایران برای بازسازی به 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و در صورتی که شرایط بین تهران و واشنگتن همچنان بحرانی بوده و تحریم‌های آمریکا علیه این کشور ادامه یابد این مساله تقریبا تحقق نخواهد یافت چرا که تداوم این تحریم‌ها نقش‌آفرینان بین‌المللی به خصوص بانک‌های خارجی را از ایران دور نگه می‌دارد.

این موسسه طی هفته گذشته اعلام کرد: احتمالا بخشی از سرمایه‌گذاری‌های از پیش تعیین شده در ایران به تعویق بیفتد و یا به کلی لغو شود.

بانک مرکزی ایران انتظار دارد طی سال جاری رشد اقتصادی این کشور به حدود 7 درصد برسد که بخش قابل توجهی از این رشد مبتنی بر افزایش صادرات نفت این کشور بوده است.

از سوی دیگر حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی ورودی به ایران در این مدت از سوی کشورهای اروپایی و آسیایی نظیر آلمان، فرانسه و چین بوده که اکثر این کشورها در توافق هسته‌ای حضور داشته و آن را امضا کرده و همچنان حامی بهبود روابط با ایران هستند.

با توجه به اینکه طی ماه‌های آینده انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد رئیس‌جمهور این کشور با موانع نسبتا مهمی در زمینه مقابله با انتقادات روبرو است. هم اکنون بزرگترین دستاورد دولت روحانی که برجام تنها چند ماه پیش از برگزاری انتخابات با خطر مواجه شده است.

روحانی توانست در سال 2013 ایران را از انزوای جهانی خارج کند در حالی که هنوز توافق هسته‌ای به طور کامل اجرا نشده است و به همین دلیل بدبینی‌ها به این توافق در ایران رو به افزایش است روحانی باید آماده پاسخگوی انتقادات مخالفان به سیاست‌های وی در نزدیک شدن به غرب باشد.

تقابل روحانی با مخالفان قدیمی خود شرایط را برای وی در آستانه انتخابات سخت خواهد کرد.

به گفته داود هرمیداس باوند استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران این مساله می‌تواند به کام مخالفان روحانی که از ابتدا عنوان کرده بودند که آمریکا قابل اعتماد نیست باشند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه روحانی هنوز نمی‌داند در انتخابات آینده با چه گزینه‌هایی روبرو خواهد شد راه سختی را برای ایجاد تعادل در شرایط و در راه رسیدن به انتخابات داشته باشند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 18 بهمن 1395، کد مطلب: 13951118000446:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین