پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
دودستگی‎ها در شورای اسلامی شهر بروجرد محصول عدم جهت‎دهی صحیح و منطقی به اختلاف سلایق بین اعضای این پارلمان محلی است.
شعارسال: دو دستگی و یا به عبارت بهتر طیفبندی آفتی در شورای شهر بروجرد است که بسیاری از اعضای این پارلمان محلی به آن اذعان و اعتراف دارند.

البته وجه مشترک در بین بسیاری اظهارنظرها بسیاری از اعضای شورای شهر بروجرد در پرداختن به عوال احتمالی ظهور و بروز دودستگی این است که عدم هدایت و جهتدهی صحیح و منطقی به اختلاف سلایق موجود بین 13 عضو شورا در نهایت به دودستگی انجامیده است.

از عوامل ایجاد دودستگی که بگذریم، وجود این معضل ماهیت کاری شورای شهر را تا حد زیادی تنزل میدهد، چرا که طیفبندی و به دنبال آن اصرار هر طیف برای اجرایی شدن خواستههای آنها از سوی شهر و شهرداری در حقیقت نظرات و ایدههای طیف دیگر را و لو راهشگا، عملیاتی و منطقی با هدف بهبود اوضاع شهر و شهرداری به حاشیه میراند.

از آفتهای اصلی طیفبندی آن هم در بین اعضای پارلمان محلی به نام شورای اسلامی شهر که شالوده و ماهیت کاری آنها برخاسته از حرکت حول محور مشورت است، میتوان به محدود و منحصر کردن توان و قابلیت کاری شورا و ورود حاشیهها به بطن فعالیت آن اشاره کرد.

از سویی برخی اعضای شورای شهر بروجرد تعداد دیگری از اعضای این پارلمان محلی را به دنبال کردن منافع شخصی خود در اصرار بر مخالفتها، موافقتها و بیان ایدههای خود متهم میکنند.

در این شرایط باید با ریشهیابی آنچه در بطن اظهارنظرهای این اعضاء نهفته است، به این مهم پی برد که در طرح موضوعات از سوی آنها منافع شخصی نهفته است، یا آنکه منافع و مصالح شهر و شهرداری دیده شده است.

حال اگر طرح این موضوع مبنی بر منفعتطلبی شخصی تعدادی از اعضای شورای شهر اتهامی بیپایه و اساسی بوده در ورای مخالفتها، اصرار بر موافقتها، اظهارنظرها و ایدههای اعضایی که در مقام اتهام قرار گرفتهاند، چیزی جز منافع شهری وجود نداشته باشد، آنگاه اقشار مردم باید در دورههای بعدی انتخابات شورای شهر از انتخاب منتخبان مردمی که تنها از حضور در پارلمان شورای شهر دامن زدن به حاشیهها و مقدم دانستن آنها بر ماهیت کاری خود را دنبال میکنند، پرهیز کنند.

*دو دستگی و طیفبندی آفت شورای شهر است

یکی از شهروندان بروجردی گفت: یکی از آفتها در عمر کاری شورای چهارم شهر بروجرد وجود دودستگیهایی است که به مانعی بزرگ برای رسیدن به اهداف کاری این پارلمان محلی تبدیل شده است.

مرتضی گودرزی خاطرنشان کرد: طیفبندی و دودستگی در بین اعضای شورای شهر تا جایی پیش رفته است که در تصمیمگیری شهردار و دیگر مدیران شهرداری نیز تاثیر گذاشته است، به طوریکه شنیده میشود که هر بار طیف غالب که اعضای بیشتری را با خود همراه کرده است، بیشتر در رأس تصمیمگیریها در شورای شهر قرار دارد.

وی عنوان کرد: اینها همه در حالی است که اعضای شورای شهر بروجرد گویی فراموش کردهاند که ماهیت و خاستگاه فعالیت کاری آنها برگرفته از اصل مشورت و اجرای تصمیمات سازنده (بدون در نظر گرفتن طرح ایده موضوع از سوی هر طیف) است.

*ریشه اتهامزنی در شورای شهر مشخص شود

یکی دیگر از شهروندان بروجردی گفت: برخی اعضای شورای شهر تعدادی دیگر از اعضای این پارلمان محلی را متهم به دنبال کردن اهداف و منافع شخصی آنها در بیان ایدهها و اظهارنظرهای خود میدانند.

علی بابایی افزود: متأسفانه این ابهام برای برخی از شهروندان وجود دارد که متهم کردن تعدادی از شوراییها به دنبال کردن نافع شخصی از شوی برخی دیگر برخاسته از معضل طیفبندی در این پارلمان محلی است، یا اینکه در حقیقت معضل خودبینی و خودخواهی و به دنبال آن حس منفعتطلبی در بین شوراییها وجود دارد.

وی عنوان کرد: اما آنچه مشخص است، اینکه اگر محرز و مشخص شود که برخی اعضای شورای شهر در طرح مباحث و موافقت یا عدم موافقت با اجرای پروژهها و یا مواردی از این دست تنها به فکر سود و منفعت شخصی هستند، باید با توجه به آنچه در قانون وجود دارد، به این موضوع رسیدگی شود.

*اختلاف سلایق در مسیر صحیح هدایت نشده است

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: دودستگی محصول جهتدهی ناصحیح به اختلاف سلایق در شورای اسلامی شهر بروجرد است.

ناصر مرادی اظهار کرد: هدایت نشدن اختلاف سلایق بین اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد در جهت و مسیر صحیح خود در حالی موجب دودستگی بین شوراهایی شده است که میتوانست به نتیجه مطلوب و مورد انتظار ختم شود.

وی عنوان کرد: از سویی شهرداران معمولأ با هدف جلوگیری از استیضاح خود همواره طیفی از اعضای شورای شهر را انتخاب و خواستهها و نظرات آنها را اجرایی میکنند که تعداد اعضای آن بیشتر است، حال آنکه ممکن است که ایدهها و اظهارنظرهای طیف غالب کارایی لازم را نداشته باشد.

*نظرات کارشناسانه از هر طیفی ملاک عمل قرار گیرد

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای اسلامی شهر بروجرد تاکید کرد: در این شرایط نظرات و ایدههای طیف دیگر حتی اگر بسیار کارشناسانه و کارآمد باشد، کمتر مورد توجه شهرداران قرار میگیرد.

مرادی این رویه را نادرست خواند و خاطرنشان کرد: کوتاه کردن زمان سخنرانی و یا اجازه ندادن برای این منظور و حتی استفاده نکردن از تجارب یا ایدههای خلاقانه برخی اعضای شورای شهر آن هم صرفأ به دلیل قرار گرفتن در طیفی که تعداد اعضای آن کمتر است، کار صحیح نیست.

وی اظهار کرد: گاه ممکن است که دودستگیها در شورای شهر در نهایت منجر به اعمال نکردن اظهارنظرات اعضای طیف مغلوب شود که در این صورت عملأ ماهیت کاری آنها در شورا به حداقل میرسد.

*شهردار نظرات همه اعضای شورا را بشنود

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای اسلامی شهر بروجرد با اشاره به اینکه شهرداران باید به نظرات و ایدههای همه اعضای شورای شهر توجه کنند، بیان کرد: پس از آن شهرداران باید مطالبات و ایدههایی را و لو از هر یک از طیفهای احتمالی اجرایی کنند که انجام آنها به بهبود عملکرد شهرداری، تامین رضایت شهروندان و در نهایت عمران و آبادانی شهر بینجامد.

مرادی یادآور شد: از سویی بسیاری از کاندیداهای عضویت در شورای شهر در زمان انتخاب مدعی هستند که مطالبات و خواستههای مردمی را ملاک عمل قرار میدهند، حال آنکه پس از انتخاب عمدتأ گوش به فرمان افراد انتصابی هستند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که اگر عملکرد شوراهاییها حول محور انجام مطالبات و خواستههای به حق شهروندان در جریان باشد، یقینأ شورای شهر در هر دوره و عمر کاری خود کارنامه موفق و درخشانی را ارائه میدهد.

*ضرورت توجه به ماهیت اصلی اظهارنظرات

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای اسلامی شهر بروجرد در ادامه در پاسخ به دیدگاهی مبنی بر اینکه جبههگیریهای برخی اعضای شورای شهر نه با هدف اصلاح امور بلکه به منظور به کرسی نشاندن اظهار نظرات آنان است، گفت: اگر تصور کنیم که چنین بوده است، آیا ایدههای مطرح شده به زیان شورای شهر و شهرداری و یا در جهت اصلاح امور ارائه شده است؟

مرادی تاکید کرد: باید با بررسی دقیق و سنجیده و با هدف پاسخ به برخی سوالات شکل گرفته در اذهان عمومی مشخص شود که از بیان کدام پیشنهاد از سوی این دسته از اعضای شورای شهر سود و منفعت شخصی نهفته است.

وی بیان کرد: آنهایی که با طرح مباحث یاد شده ماهیت طرح ایده و اظهار نظر برخی اعضای شورا را در سود و منفعت شخصی تعریف کردهاند، به این سوال پاسخ دهند که آیا صرفه و صلاح شهر و شهرداری در این است که پولهای کلان را به جیب پیمانکار بریزیم، یا اینکه خود با استفاده از امکانات و نیروی کار در اختیار اقدام به اجرای پروژههای شهری کنیم؟

*چند پیشنهاد سازنده برای شهر و شهرداری

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای اسلامی شهر بروجرد اضافه کرد: اگر نهاد شهرداری بروجرد نیروی کارشناس با تخصصهای مختلف استخدام و جذب کرده است، پس چه زمانی قرار است که از ایدههای کارشناسانه منطبق بر تخصص کاری آنها استفاده کند؟

مرادی بیان کرد: موارد یاد شده نمونههایی از منافع احتمالی است که در دستیابی به آنها در برخی طرح مباحث و اظهارنظرها نهفته است که در نهایت منافع مستقیم و غیرمستقیم زیادی را برای شهر و شهرداری رقم میزند.

وی عنوان کرد: بر این اساس نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که در پشت دلایل و توجیهاتی که گاه با انتقاد و ارائه پیشنهاد همراه است، بهبود و اصلاح کارها و تامین منافعی برای شهر و شهرداری نهفته است.

*به جای انگ زدن، اظهارات راهگشا را در جهت بهبود اوضاع اجرایی کنیم

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای اسلامی شهر بروجرد تصریح کرد: بنابراین باید پیش از متهم کردن برخی اعضای شورای شهر به منافع احتمالی شخصی پنهان شده در طرح مباحث، نظرات و حتی انتقادات آنها، کمی عادلانه و منصفانه به اظهار نظرات آنها گوش دهیم، آنگاه میبینیم که منفعتی جز برای شهر و شهرداری در آن دیده نشده است.

مرادی خاطر نشان کرد: برای پی بردن به این مهم باید دلایل احتمالی نظرات و انتقادات مطرح شده از سوی برخی اعضای شورای شهر را جویا شده و به جای آنکه به دیدگاههای سازنده و دلسوزانه آنها انگ منفعت و مصلحت شخصی بزنیم، به این واقعیت برسیم که منفعتها شخصی یا جمعی بوده است.

وی تصریح کرد: از سویی اگر اعضای شورای شهر و مدیران شهری و در رأس آنها شهردار دریافتند که هدف نهایی از طرح موضوعها منافع شخصی بوده است، آنگاه نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت، بلکه باید فرد به دلیل دنبال کردن اهداف منفعتطلبانه در ارائه نظرات خود به به هیأت تخلفات استانی معرفی شود.

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای اسلامی شهر بروجرد تاکید کرد: با دنبال کردن رویه یاد شده علاوه بر پرهیز جدی از انگ زدن به افراد، از اظهار نظرات منطقی، راهگشا و کارشناسانه آنها در جهت بهبود امور به نحو مطلوبی استفاده کرد.

*قانون ملاک عمل قرار گیرد

مرادی یادآور شد: از سویی باید با پرهیز جدی از اعمال نظرات شخصی در امور مربوط به شهر و شهرداری، اجرای قوانین و مقررات را ملاک عمل قرار دهیم که راهگشای بسیار از مشکلات است، به عبارت دیگر با عمل به قانون به خودی خود زمینه برای حل و فصل بسیاری از مشکلات موجود فراهم میشود.

وی بیان کرد: به طور مثال در ماده 79 قانون شهرداریها آمده است که هزینههای شهرداری باید در حدود اعتبارات مصوب مبتنی بر بودجه صرف شود، حال آنکه با نادیده گرفتن این مهم پروژههایی را در برنامه کاری قرار میدهیم که کاملا با بودجه مغایرت دارند.

این مسؤول از عدم تحقق بودجه به عنوان یکی از مشکلات شهرداری بروجرد یاد و اظهار کرد: البته با نادیده گرفتن این مهم در اجرای برنامههای خود نه تنها به اهداف ترسیم شده دست نمییابیم، بلکه به نتیجهای غیر از آنچه مد نظر است، میرسیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1395، کدخبر: 13951124000546، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین