شعار سال: محمد صادق رحمانیان دربارهی راهاندازی رادیو نما در شبکههای رادیویی و اینکه این اقدام در حجم بالای رسانهها تا چه اندازه به حفظ مخاطبان رادیو منجر میشود؟ اظهار کرد: رادیو رسانهی محتوامحور است که یکی از کارکردهایش سرگرمی، اطلاعرسانی و آموزش است؛ بنابراین باید بتواند از هر امکان و ابزاری برای رساندن پیام خود استفاده کند.
رحمانیان با بیان اینکه رادیو نما اقدام مثبتی به عنوان ابزار جدید در ایران است، یادآور شد: دلیل راهاندازی رادیو نما این است که به هر حال ما نیز باید متاع و محتوایی که داریم را عرضه کنیم و برای آن تبلیغ کنیم تا در معرض دید و شنید مخاطبان قرار بگیرد.
مدیر رادیو فرهنگ ادامه داد: درست است که رادیو یک رسانه شنیداری است اما باید خودش را در نگاه مخاطبان هم جلوهگر کرده و تلاش خود را برای ادامه و تثبیت مخاطبانِ ثابت کند.
رحمانیان با اشاره به میزان مخاطبان رادیو و فراز و نشیبهایی که دارد، اظهار کرد: رادیو در ایران مخاطبان تثبیتشدهای دارد اما همواره فراز و نشیبهایی هم به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد تلورانس داشته است؛ به طوری که در تمام فصول که میزان شنوندگان رادیو را بررسی میکنیم، شاهد این هستیم مخاطبان به فراخور شرایط زندگی افزایش و کاهش مییابد و این تلورانس تغییراتی را با خود به همراه دارد؛ به عنوان مثال در تابستان و بهار شنوندگان به فراخور اینکه از وسیله نقلیه بیشتر استفاده میکنند از رادیو هم بیشتر استفاده میکنند.
این مدیر رادیو سپس با بیان اینکه برای سر پا نگه داشتن مخاطبان رادیو باید به مزیتهای دیگر رسانه توجه کرد، گفت: به راحتی میتوان در جاهایی که امکان تماشای تلویزیون وجود ندارد از امکان شنیدن رادیو بهره ببرد؛ بنابراین میتوان از امتیازهایی که رادیو نسبت به سایر رسانهها دارد استفاده کرد.
رحمانیان راهاندازی رادیو نما را تلنگری به مخاطبانی که تلویزیون نگه میکنند و توجهی به رادیو ندارند دانست و گفت: مخاطبان با این اقدام به هنگام تغییر کانالهای تلویزیون با رادیو نما مواجه میشوند؛ هر چند هسته غالب رادیو نما شنیداری است و از طریق تلویزیون بدون توجه به تصویر هم برنامهها شنیده میشوند اما اقدام مثبتی است که رادیو با آن میتواند در نگاه مخاطبان جلوهگری کند و تلاش خود را برای حفظ مخاطبان تثبیت کند.
این مدیر رادیو ایران در عین حال معتقد است که نشان دادن تصاویر گویندگان رادیو قدرت تخیل مخاطب را کم میکند.
او در همین زمینه اظهار کرد: نشان دادن تصاویر گویندگان، قدرت تخیل مخاطب را کم میکند؛ به این دلیل که تصوری که مخاطب از گوینده دارد به اندازه تعداد شنوندگان است اما وقتی شنونده این تصویر را ببیند از تخیلی که دارد، فاصله میگیرد.
رحمانیان در ادامه با بیان اینکه موافق راهاندازی رادیو نما در شرایط فعلی است، مطرح کرد: ما از ابزارهای جدیدی برای توجه مخاطبان رادیو استفاده میکنیم تا شنوندگان را با خود همراه داشته باشیم. باید از این ابزار از جمله رادیو نما درجهت درست استفاده کنیم تا در معرض شنوندگان قرار بگیرد.
او با اشاره به این که در حال حاضر رادیو نما در ۴ شبکه رادیویی ایران، جوان، آوا و رادیو قرآن راهاندازی شده است، گفت: رادیو فرهنگ نیز از جمله شبکههایی است که قرار است به زودی از امکان رادیو نما بهرهمند شود. در این راستا تصاویری باید بگذاریم که مربوط به برنامه و مکمل فضای شنیداری باشند. یعنی اگر برنامهای مرتبط با شعر و موسیقی از رادیو فرهنگ پخش میشود، تصاویر آنهم باید مکمل آن در همین فضا باشد. همچنین پخش تصویر عوامل و گویندگان حین اجرای برنامه نیز میتواند شامل آن باشد، گویندگان و عوامل میتوانند معرفی هم شوند تا شنوندگان نسبت به آنها شناخت پیدا کنند.
مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در پایان از تدارک ویژهبرنامههای نوروزی در این شبکه خبر داد و در عین حال از تغییر جدول پخش رادیو فرهنگ در ۲۲ اردیبهشت ماه گفت.
محمد صادق رحمانیانافزود: در حال حاضر بر روی تغییرات کار میکنیم و در ایام عید نیز برخی از برنامهها در این راستا ابقا، اصلاح و یا حذف خواهند شد.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ 25 بهمن 95، کد مطلب: 95112517583: www.isna.ir