پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۷
خودسرها از رو نمي‌روند. همه‌جا هستند. از کنسرت و تئاتر گرفته تا سخنراني مقام‌هاي مسئول. اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد. علي لاريجاني اصولگرا با مُهر و نعلين‌شان مواجه مي‌شود و علي‌اکبر ناطق‌نوري با بطري آب يا علي مطهري که با پاره‌آجر و گوجه‌فرنگي به استقبالش رفتند.حالا مجلسي‌ها با علم به اينکه براساس برخي قوانين موجود هم مي‌توان خودسرها را تنبيه کرد، طرح دوفوريتي آورده‌اند تا مجازات برهم‌زنندگان مراسم‌های رسمي بيش‌از‌پيش واضح و آشکار شود.
شعار سال: اين طرح تا اينجاي کار بيش از ٣٠ امضا دارد و نام افرادي مانند محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد و علي مطهري، نايب‌رئيس مجلس پاي آن آمده است. برخي نمايندگان مجلس با تدوين يک طرح دوفوريتي به عنوان «تأمين امنيت برگزاري مراسم رسمي، عرفي و معمولي» براي برهم‌زنندگان اين‌گونه مراسم مجازاتي را تعيين کردند. در ماده‌واحده اين طرح آمده «هر کسي با هر اقدامي اعم از طرح سؤال يا غير آن در مراسم سخنراني، اعم از مراسم رسمي يا مراسمي که عرفا بدون مجوز تشکيل مي‌شود، موجب توقف يا جلب توجه به خود يا تشنج شود به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم مي‌شود.

افراد در هر مقام و مسئوليتي که باشند و مانع برگزاري جلسه‌‏هاي موصوف شوند نيز شامل اين حکم خواهند شد». همچنين «نيروي انتظامي موظف است فوري فرد يا افراد را بازداشت و تا تحويل به مقام‌هاي قضائي نگهداري کند». همچنين بر‌اساس بند ديگر اين طرح «مسئولان در هر مقام از اداري، اجرائي، نظامي، انتظامي، سياسي و غير آن بايد امنيت جلسه‌هاي مذکور را تأمين و از هر اقدامي که موجب اخلال و توقف و تعطيل جلسه شود جلوگيري کنند و در صورت تعلل، حسب مورد به انفصال موقت يا دائم از خدمات دولتي محکوم مي‌شوند». عبدالرضا هاشم‌زائي از نمايندگان اصلاح‌طلب حاضر در بهارستان، البته اين طرح‌ها را بي‌نتيجه دانسته و تأكيد دارد «به جاي صرف زمان براي بررسي اين‌طور طرح‌ها بايد ريشه‌ها و سرمنشأ فعاليت خودسرها مشخص شده و با آنها برخورد شود».

سرمنشأ خودسرها مشخص است

او همچنين به «شرق» مي‌گويد: «نه‌تنها نيروهاي انتظامي که مراجع قضائي با اين سرمنشأها آشنا بوده و بايد روندي اتخاذ شود که اتاق فکر و حاميان اصلي اين جريان‌ها شناسايي شوند. به‌ويژه پيشنهاد مي‏دهد تا به جاي قانون‌گذاري بيشتر در موضوع برخورد با خودسرها شوراي تأمين به‌درستي با خودسرها برخورد کرده و مانع از رشد‌و‌نمو قارچ‌گونه آنها شود». عبدالکريم حسين‌زاده، نايب‌رئيس فراکسيون اميد مجلس نيز که از امضاکنندگان اين طرح به شمار آمده تأكيد دارد که «طرح دوفوريتي برخورد با برهم‌زنندگان مراسم مي‌تواند قيدي تأكيدي و پاياني بر آشوب‌‌هايي باشد که اقليتي در کشور مرتکب شده و بسياري افراد و نهادها را دلخور مي‌کنند».

برهم‌زدن سخنراني علي لاريجاني در قم، حمله به علي مطهري در شيراز، منع از سخنراني او در مشهد، بازگرداندن الهه کولايي از فرودگاه شيراز و منع سخنراني حجت‌الاسلام مازني، در استان گلستان از نمونه‌هاي برخورد خودسرها با نمايندگان مجلس ايران است.

خودسرها به مراسم سالگرد امام (ره) هم رحم نمي‌کنند

الياس حضرتي، از نمايندگان عضو فراکسيون اميد به «شرق» مي‌گويد: «کار از محکم‌کاري عيب نمي‌کند. مي‌دانيم قوانين لازم و وافي براي برخورد با خودسرها داريم، اما اغلب با خودسرها برخورد نمي‌شود يا اگر مي‌شود ما در جريان قرار نمي‌گيريم. به جز امسال هر ساله گروهي در مرقد امام(ره) توهين مي‌كردند. اين بي‌احترامي به دستاوردهاي انقلاب و نظام است. چند دهه است اقليتي خودسر دعوي هواداري از نظام و انقلاب را داشته و در اصل به انقلاب لطمه مي‌زنند».

به باور هاشم‌زائي «٣٠ سال پيش هم عده‌اي با برخورد اقليتي در مراسم رسمي هر كار دلشان مي‌خواست مي‌كردند، حالا با گذشت چند دهه هنوز هم حاضرند؛ اين يعني با اين گروه برخورد نشده و آنها کماکان در کشور جولان مي‌دهند، در تهران کمتر و در برخي شهرها، از جمله مشهد و شيراز بيشتر». او که نزديک به چهار دهه فعاليت سياسي در جمهوري اسلامي در کارنامه دارد نيز به تجربه کانديداتوري‌اش در ٣٥ سال گذشته براي حضور در انتخابات مجلس اشاره دارد و برخورد گروهي که آن روزها نيز به آن گروه فشار مي‌گفتند. به گفته او «آنها کماکان مشغول آشوب‌زايي در کشورند».

همان‌‌هايي که تئاتر بر هم مي‌زنند، سخنراني بر هم مي‌زنند

حسين‌زاده، نايب‌رئيس فراکسيون اميد مجلس نيز به پيگيري نيروهاي راست و چپ حاضر در مجلس درباره اين طرح اشاره دارد و اينکه ماجراي رشد و نمو خودسرها در کشور بلاي جان همه جريان‌هاي سياسي شده و لازم است زمينه‌هاي برخورد قضائي و حقوقي با آنها صريح و مشخص شود.هاشم‌زائي همچنين به «شرق» گفته «اين افرادي که سخنراني‌ها را بر هم مي‌زنند، همان‌‌هايي هستند که سراغ تئاتر و موسيقي مي‌روند. همان‌‌هايي هستند که فکر مي‌کنند کشور بايد هر جور آنها فکر مي‌کنند اداره شود. اينها اقليتي هستند که در سايه عدم برخورد صحيح مسئولان در چند دهه گذشته رو به افزايش گذاشتند». الياس حضرتي به ماجراي برهم‌خوردن سخنراني علي مطهري در مشهد اشاره دارد و اينکه «حکم دادستان نشان داد‌ گاهي حتي نماينده‌بودن نيز دليلي براي درامان‌بودن از برخي تصميم‌هاي عجيب و غريب نيست. وگرنه بر‌اساس چه حکمي مي‌توان يکباره جلوي سخنراني يک نماينده را گرفت».

صدور حکم خودسرها در کمتر از يک ماه و بدون تشريفات

حسب طرح دوفوريتي پيشنهادي نمايندگان مجلس دهم «قوه قضائيه موظف است بدون تشريفات رسيدگي در کمتر از يک ماه حکم لازم را صادر و اعلام کند». علي مطهري، الهه کولايي، علي لاريجاني، ناطق‌نوري، فائزه هاشمي، سيدحسن خميني و خيلي ديگر از چهره‌هاي سياسي ايران از نوازش خودسرها به دور نبوده‌اند. هاشم‌زائي در ادامه به فيلم دشنام‌گويي برخي نيروهاي خودسر به فائزه هاشمي اشاره دارد و اینکه نه‌تنها آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني که فرزندان او نيز از تندروي برخي افراد مصون نماندند». علي مطهري پيش‌تر درباره خودسرها گفته بود «بايد با هر نوع رفتار تند و افراطي برخورد جدي و عادلانه شود تا برخي افراطيون احساس حاشيه امن نداشته باشند». علي لاريجاني، رئيس مجلس ايران نيز که در مراسم ٢٢ بهمن چهار سال گذشته در حرم حضرت معصومه شرکت کرده بود، با برخورد عجيب برخي از حاضران مواجه شد.

آن روز گروهي که ظاهرا پيش‌تر سازماندهي شده بودند (نزديک به ٢٠ نفر) در حمايت از احمدي‌نژاد شعارهاي تندي سر دادند و به سوي لاريجاني، کفش و مهر نماز پرتاب کردند. ايجاد اخلال در سخنراني معاون پارلماني رئيس‌جمهوري در نماز جمعه (۳ دي ماه) يزد يکي از آخرين نمونه‌هاي تلاش‌ها براي برهم‌زدن سخنراني‌هاست. حسينعلي اميري، معاون پارلماني حسن روحاني، در سفر خود به استان يزد، از جمله در نماز جمعه اين شهر به سخنراني پرداخته بود که عده‌اي به قصد اخلال و برهم‌زدن و قطع سخنراني او، اقدام به سردادن شعارهاي تحريک‌آميز کردند. طرح دوفوريتي نمايندگان مجلس تا اينجاي کار به امضاي ٣٤ نماينده رسيده و با صلاحديد هيئت‌رئيسه در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو، تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395، کد مطلب: 306354، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین