پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
در هفته گذشته چند تن از کسانی که سابقه حضور در لیست اصولگرایان را داشتند از این جریان اعلام برائت کردند. محمود‌ احمدی‌نژاد نیز در نامه ای ادعاهای غیرجناحی و غیر اصولگرا بودن خود را تکرار کرد.

شعار سال: اما علت اعلام برائت برخی از اصول‌گرایان چیست؟‌ لاله افتخاری، نماینده اصول‌گرای مجلس نهم معتقد است که نگاه ابزاری به جناح‌های سیاسی باعث می‌شود تا چنین اقداماتی صورت گیرد و ناصر ایمانی، تحلیل‌گر سیاسی اصول‌گرا نیز معتقد است که اعتراض به ساز و کارهای انتخاباتی علت اصلی چنین ابراز نظرهایی است. ایمانی معتقد است در آینده خروج از قطار اصول‌گرایان ادامه خواهد داشت که این مسئله احتمال اتحاد اصول‌گرایی را بیشتر خواهد کرد.

احمدی‌نژاد فقط خودش را قبول دارد
ناصر ایمانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، در گفتگو با فرارو و در پاسخ به این پرسش که تکرار عبارت «من اصول‌گرا نیستم» را این روز‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: آقای احمدی‌نژاد از سال 84 می‌گویند من اصول‌گرا نیستم.

ایمانی در این خصوص که در این صورت چرا اصول‌گرایان از وی حمایتی گسترده‌ کردند؟‌ گفت: اینکه گفته ‌شود کابینه آقای احمدی‌نژاد را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، بنابراین اصولگراست، نادرست است. ببینید الان آقای روحانی می‌گویند که اصلاح‌طلب نیستند، ولی اکثریت قاطع کابینه‌اش اصلاح‌طلب هستند اما این به معنای اصلاح‌طلب بودن آقای روحانی نیست. آقای هم احمدی‌نژاد می‌گفت اصولگرا نیست و وابسته به هیچ جناح سیاسی هم نیست.

وی افزود: ایشان هیچ وقت با اصولگرایان خوب نبوده است. شما دقت کنید سال هشتاد و چهار در جلسات و همایش اصولگرایان شرکت نمی‌کرد و هیچ علامتی هم دال بر اینکه توافقی با اصولگرایان داشته باشد، از خود نشان نمی‌داد. مسلما آقای احمدی‌نژاد که می‌خواست کابینه را بچیند، از اصلا‌ح‌طلبان استفاده نمی‌کرد و نظر به اصول‌گرایان داشت.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا تکرار این گفته از سوی احمدی‌نژاد به این خاطر است که هزینه شکست در کارنامه‌اش قرار نگیرد، گفت:‌ بله آقای احمدی‌نژاد برای خودشان یک پرونده و پروژه هستند و این جناح‌بندی‌ها را قبول ندارد. ایشان در عالم سیاست تنها خودش را قبول دارد و به اعتقاد او بقیه جناح‌های سیاسی به بی‌راهه می‌روند. ‌احمد‌ی‌نژاد شخصیت‌های معتبر و فراجناحی را هم در عالم سیاست قبول ندارد.

این تحلیل‌گر سیاسی درباره اعلام برائت برخی از نمایندگان سابق مجلس از اصولگرایی گفت:‌ ممکن است ایشان خط و مشی جاری اصول‌گرایان برای انتخابات سال آتی را قبول نکنند، اما این‌ها بنا بر اعتقادات‌شان نمی‌توانند بگوید اصولگرا نیستیم. کسانی که خود را مستقل می‌دانند اگر به مبانی فکری اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی معتقد باشند، اصولگرا یا اصلاح‌طلب خواهند بود.

ایمانی در پاسخ به این پرسش که بحث آیا زاویه گرفتن در اصول‌گرایان تنها محدود به این افراد است، گفت:‌ این مسئله ممکن است به کسان دیگری هم سرایت بکند که من اشکالی در آن نمی‌بینم. اصول‌گرایان طیفی وسیع هستند و افکار و خط ومشی‌های مختلفی در آنها وجود دارد و ممکن است در برخی مقاطع زمانی برخی اعلام کنند ما از این جناح جدا شده‌ایم و این نشان از توسعه اصول‌گرایان است.

وی در پاسخ به این پرسش که این مسئله چه تاثیری بر وحدت اصول‌گرایان خواهد داشت، گفت: این مسئله روی وحدت اصول‌گرایان تاثیر مثبت خواهد گذاشت، چون برخی از کسانی که در مقطع زمانی فکر می‌کنند خط و مشی اصولگرایان درست نیست جدا شده و وحدت راحت‌تر حاصل خواهد شد. با این کار اصول‌گرایان تندرو از این جناح فاصله می‌گیرند.

این تحلیل‌گر سیاسی تصریح کرد:‌ اختلاف‌نظرهای خیلی جدی در اردوگاه اصلاح‌طلبان بر سر برخی مسائل مانند آشتی ملی وجود دارد و به نظر بنده جناح‌ها باید راه جدا شدن کسانی که اختلاف نظر دارند را باز کنند.

ایمانی در پایان گفت:‌ وحدت با زور نمی‌شود و با خارج شدن این دسته وحدت راحت‌تر حاصل خواهد شد و بالا رفتن وحدت اصول‌گرایان امکان پیروزی این جناح در انتخابات افزایش خواهد یافت.

حرف‌های رسایی و بذپاش چه معنایی دارد
لاله افتخاری نیز در گفتگو با فرارو و در خصوص ارزیابی چنین رفتارهایی از منظر اصول‌گرایانه گفت: کسی که بر اساس تعریف مقام معظم رهبری اصول‌گراست باید به این عنوان افتخار کند.

وی ادامه داد: دکتر احمدی‌نژاد رای خودشان را توسط اصول‌گراها به دست آورده است. وی ممکن است بگوید که اصول‌گرا نیست، اما این جناح بود که از ایشان حمایت کرد. وی ادامه داد: برخی از آقایون هم که می گویند اصولگرا نیستند، هم با لیست اصولگرایان به مجلس راه یافتند، حالا من نمی‌دانم اینکه ایشان می‌گویند اصولگرا نیستند، چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

نگاه ابزاری به اصول‌گرایی درست نیست
نماینده اصول‌گرای مجلس نهم در خصوص ارزیابی اینکه گفته می‌شود این اظهارنظرها به این خاطر است که این افراد معتقدند لیست اصولگرایان دیگر رای ندارد، گفت: اینکه ما بخواهیم به اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی با نگاه ابزاری نگاه کنیم، درست نیست. مانند کاری برخی است که در لیست اصول‌گرایان بودند، اما به خاطر اینکه رای بیاورند به لیست امید پیوستند.

وی افزود: کسی که اصول‌گرای واقعی است هم ابایی ندارد که بگوید اصول‌گراست و هم پایبند به آن ارزش‌هاست که قبول داشتن قانون اساسی، نظام، ولی فقیه را شامل می‌شود نمی‌توان از این ارزش ها جدا شد و شاید آنها اصول‌گرایی را طور دیگری معنی می‌کنند.

افتخاری در خصوص ارزیابی سخنان احمدی‌نژاد گفت: جریان اصولگرایی شکست نمی‌خورد، چون یک ایدئولوژی و نگرش است و هیچ وقت هم تغییر نخواهد کرد. اصو‌ل‌گرایان همواره به ارزش‌های دینی و ولی‌فقیه پایبندند. صحیح‌تر این است که الگوهای اصولگرایان برای کسب مسئولیت های سیاسی پاسخگو نیست، نه اینکه آن منش و نگرش آن عوض شده باشد. این به معنای کارآمد نبودن آن سازوکارهاست که این یک واقعیت است و اکنون جبهه مردمی نیرهای انقلاب هم به همین خاطر تشکیل شده است. نگاه از راس هرم به قاعده نادرست است و نگاه باید از قاعده به راس هرم باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی فرارو، تاریخ انتشار 29 بهمن 1395، کد مطلب:306280 : fararu.comwww.


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین