پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۸۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب، با استفاده هوشمندانه از موضوع آشتی ملی، باردیگر بر وجود و لزوم وحدت ملی تأکید و به جز گروهی معدود و به تعبیر ایشان "قطره ای در برابر اقیانوس"، همه ایرانیان را در دایره همبستگی ملی تعریف کردند.

شعارسال: مقام معظم رهبری هفته گذشته سخنان بسیار مهمی در خصوص یکی از مباحث سیاسی روز داشتند؛ چند هفته قبل از بیانات رهبر معظم انقلاب، بحثی تحت عنوان "آشتی ملی" در برخی محافل سیاسی مطرح شده بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این خصوص بیان داشتند: "مگر مردم با هم قهر هستند که بخواهند آشتی کنند؟ قهری وجود ندارد، البته مردم ما با کسانی که در سال ۸۸ به روز عاشورای حسینی اهانت کردند و با قساوت و لودگی و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر هستند و با آنها آشتی هم نمی‌کنند.

ایشان افزودند: البته کسانی که با اصل انقلاب مخالف بودند و می‌گفتند «انتخابات بهانه است و اصل نظام هدف ماست»، عده‌ای معدودند و در مقابل اقیانوس عظیم و پر طراوت ملت ایران، فقط یک قطره کوچک هستند."

واقعیت نیز البته همین است. مردم ایران با هزاران سال همزیستی در کنار هم، هیچگاه با یکدیگر قهر نبوده اند و اکنون نیز همانند درازنای تاریخ، در صلح و آشتی با یکدیگر به سر می برند.

در تحلیل سخنان رهبر معظم انقلاب می توان گفت که ایشان بر اصل آشتی بودن ملت ایران تأکید کرده و صحه گذاشته و سه گروه را خارج از این صحنه توصیف کرده اند:

1 - توهین کنندگان به مقدسات

2 - کسانی که خشونت می ورزند که یکی از مصداق های خشونت به عنوان مثال، در بیانات رهبری آمده است

3 - کسانی که اصل نظام را قبول ندارند.

از منظر علوم سیاسی و نیز عملگرایی سیاسی نیز در همه دنیا و نظام های سیاسی این گونه است و هیچ حکومتی، خشونت و براندازی را بر نمی تابد و خود را موظف به پاسداری از ارزش های عمومی جامعه می داند.

با این توصیف، مشخص است که رهبر انقلاب، دایره نظام را چنان گسترده و وسیع تعریف کرده اند که همه مردم (از مردم کوچه و خیابان تا فعالان سیاسی و مسوولان) در آن جای می گیرند و تنها عده ای خشونت ورز، توهین کنندگان به مقدسات مردم یا کسانی که در صدد براندازی نظام هستند، با قهر مردم و نظام مواجه اند.

به نظر می رسد رهبر معظم انقلاب، با استفاده هوشمندانه از موضوع آشتی ملی که مطرح شده بود، بار دیگر بر وجود و لزوم وحدت ملی تأکید کردند و به جز گروهی معدود و به تعبیر ایشان "قطره ای در برابر اقیانوس" ، همه ایرانیان را در دایره همبستگی ملی تعریف کردند.

اگر نخواهیم مانند برخی گروه های نامعتدل راست و چپ، بیانات رهبری را مصادره به مطلوب کنیم و آن را دستاویز منویات جناحی قرار دهیم، باید بگوییم که سخنان اخیر ایشان، نوید بخش یک همکاری ملی برای اداره هر چه بیشتر کشور است چرا که همکاری، خصیصه طبیعی ملتی است که به بیان صحیح رهبری، قهری میان شان نیست.

اصلاح طلبانی که خود را در درون نظام و باورهای اعتقادی مردم تعریف کرده اند و خشونت ورزی را محکوم می کنند، باید به استناد همین سخنان رهبری، عزم خود را برای کمک به پیشرفت کشور جزم و در عین حفظ اختلاف نظرات شان با اصولگرایان - که امری طبیعی است - در کنار آنها به کشورشان خدمت کنند.

قطعاً وقتی رهبر انقلاب، از "عده‌ای معدود که در مقابل اقیانوس عظیم و پر طراوت ملت ایران، فقط یک قطره کوچک هستند" سخن می گویند، منظورشان اصلاح طلبان نیستند چرا که یک جریان درون نظام که میلیون ها رأی دارد، هرگز قطره نیست کما این که اصولگرایان نیز با داشتن سبد رأی میلیونی، قطره نیستند و هر کدام شان بخش قابل توجهی از این اقیانوس اند. قطره، همان معدود توهین کنندگان خشونت ورز برانداز هستند که رهبری به ایشان اشاره کرده اند.

ضمن این که رهبر انقلاب دستکم دو بار در سخنان شان تأکید کرده اند که "دو جناح برای این کشور مثل دو بال اند که کشور با این دو بال می تواند پرواز کند."

بنابراین اگر فلان چهره اصولگرا بخواهد به بهانه سخنان اخیر رهبری، کل اصلاح طلبان را محکوم به حذف از سپهر سیاسی کشور کند، خلاف رهبری عمل کرده است، کما این که اگر اصلاح طلبی کل جریان اصولگرا را غیرمردمی بداند، خلاف اصول مردمسالاری عمل کرده است.

اینک، زمان "همکاری ملی" فرارسیده است. کشور باید پرواز کند و به پروازش ادامه دهد و برای این پرواز، به تصریح رهبری انقلاب، هم به بال اصولگرایی نیاز است و هم به بال اصلاح طلبی. هر کس ولو با ادعای پیروی از ولایت فقیه، بخواهد یکی از این دو بال را قیچی کند، به سمت نظام و انقلاب و مردم شلیک کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار خبر 30 بهمن 1395، کدمطلب: 637650 ،www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین