پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۵۲۲۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
شهرستان‌های غرب استان تهران با توجه به گسترده‌ سرزمینی، گاهاً آنچنان مورد بی‌مهری‌ قرار می‌گیرند که فضای زندگی بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر را تحت شعاع قرار داده و مشکلات این شهرستان‌ها را که هریک به اندازه یک استان جمعیت دارند دوچندان می‌‌سازد.
شعارسال: شهرستان‌های غرب استان تهران با توجه به نزدیکی به تهران و قرارگرفتن در مسیرهای خروجی این استان و همچنین به دلیل دارا بودن گستره سرزمینی بسیار بالا فضایی را فراهم کرده‌اند که بسیاری از سودجویان به جهت کاهش هزینه‌های خود، مشکلات بسیاری را برای این شهرستان‌ها فراهم می‌کنند.

فاصله کم شهرستان‌های شهریار، شهرقدس، ملارد، رباط‌کریم و بهارستان با تهران، این مناطق را به سمتی برده است که به مرکز سرریز نخاله‌های ساختمانی استان تهران و گاهاً البرز تبدیل شده‌اند، که البته این مهّم هزینه‌های بسیاری را نیز برای این شهرستان‌ها به همراه دارد.

غرب تهران سال‌هاست به خاطر وجود باغات متعدد و میزان بالای فضای سبزی که دارد به عنوان ریه تهران شناخته می‌شود؛ اما سودجویی برخی افراد فرصت‌طلب مشکلات متعددی را برای این مناطق ایجاد کرده و چهره این مناطق را در دید اول به شکلی بسیار نامطلوب و نامناسبی درآورده است.

اما به واقع دلیل این موضوع چیست و چرا مانع این اقدام نمی‌شوند؟ آیا کم‌کاری از سوی مسئولان حوزه‌های شهری و شهرستانی وجود دارد؟ و یا اینکه وجود مشکلاتی قانونی دست و پای مسئولان را بسته است؟ یا اگر نیاز و یا خلأ قانونی در این میان وجود دارد، چرا دستگاه‌های ذیربط اقدامات مقتضی برای تبدیل موارد موردنیاز به عنوان لایحه را فراهم نمی‌کنند تا قوانین مربوطه مانع از فرصت‌طلبی بیشتر سودجویان شود؟

امروز هر فردی که بخواهد از این شهرستان‌ها عبور کند، اگر برای نخستین بار این مسیر را انتخاب کرده باشد به طور حتم فکر می‌کند که به منطقه‌ای ورود کرده است که بارانداز نخاله‌های ساختمانی است و تنها برداشتی که از شهرستان‌های غرب استان تهران به سوغات می‌برد، چهره نازیبای این مناطق است که اگر نتوانیم از موارد این چنینی جلوگیری کنیم، خسارات جبران‌ناپذیری را در حوزه گردشگری متحمل می‌شویم.

به هرصورت این‌گونه اقداماتی که به خاطر سودجویی برخی فرصت‌طلبان رخ می‌دهد تضییع و زیر پا قرار دادن حقوق شهروندان است که توسط عده کمی به واسطه این بی‌توجهی و ناملایمتی‌ها انجام می‌شود و برآیند این عدم رعایت قانون در غرب تهران، ایجاد تپه‌های متعددی است که نه تنها چهره و زیبایی شهر را مخدوش کرده بلکه مشکلات متعددی از جمله جلوه‌های بصری و زیست‌محیطی را برای منطقه به ارمغان می‌آورد.

در این زمینه حسین بیگلری رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان قدس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به این موضوع اظهار داشت: نخاله‌های ساختمانی به دلیل انواع و اقسامی که دارد سبب آلودگی‌های متفاوتی می‌شوند که خاک و هوا و در برخی موارد زیست‌بوم منطقه را با مخاطراتی روبه‌رو می‌سازد که بازگشت‌پذیری و ترمیم‌اش بسیار هزینه‌بر است.

وی گفت: آلودگی بصری موضوع دیگری است که بسیار زننده بوده و بی‌توجهی به آن، کاهش آرامش شهروندی را به دنبال دارد؛ چرا که این‌گونه نازیبایی‌ها سبب برداشت ناشایست ذهن انسان از یک منطقه می‌شود که رفع آن هزینه بسیار بالایی را بر جامعه تحمیل می‌کند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان قدس افزود: طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماندها جمع‌آوری و ساماندهی پسماندها در داخل شهرها برعهده شهرداری‌ها و خارج از بافت شهری برعهده دهیاری‌ها و بخشداری‌ها است و همچنین حریم راه‌ها نیز برعهده اداره راه و شهرسازی است، که لازم است در این مسیر این مجموعه‌ها اقدامات مربوطه را به خوبی پیگیری و به نتیجه برسانند.

بیگلری تصریح کرد: یکی از وظایفی که مجموعه‌های مرتبط با مدیریت پسماند باید به صورت ویژه به آن توجه داشته باشند بحث‌های نظارتی و فراهم‌سازی فضای مربوط به تخلیه آن‌ها است که لازم است مدیریت جامعی در مناطق غرب استان تهران ایجاد شود تا با مشخص شدن مبدأ و مقصد پسماندها، از بسیاری هزینه‌های جانبی کاسته شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع گودهای نخاله‌ای نیز از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود؛ چرا که بعد از مدّتی ظرفیت آن تکمیل می‌شود و برای این مهّم نیز باید در حوزه نظارتی اقدامات خوبی صورت بگیرد تا بعد از اینکه گودال‌ها از دو متر بیشتر شدند، با خاک رُس پر شده و درختکاری و فضای سبز در آن منطقه ایجاد شود که در این مورد البته کاستی‌هایی را شاهد بودیم.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان قدس تصریح کرد: وجود کارگاه‌ها و معادنی که دارای سنگ‌شکن هستند نیز از دیگر مواردی است که در بازیافت نخاله‌ها می‌توان از آن‌ها بهره برد و با توجه به وجود 8 واحد بازیافت نخاله در استان تهران، اگر اقدامات مقتضی برای تحویل این نخاله‌ها به مراکز بازیافت صورت بگیرد، قطعاً آسیب‌های کمتری در زمینه ریختن زباله‌ها به شهرها و شهرستان‌های استان تهران وارد شود.

بیگلری افزود: اگر اقدامات مقتضی در حوزه نظارتی با نگاه متعارف و به صورت ویژه‌تری صورت بگیرد، سبب می‌شود که ضایعات و پسماندهای غیربهداشتی و بیمارستانی همراه این نخاله‌ها دفن نشوند؛ چرا که گاهاً شاهد این بوده‌ایم که اینگونه نخاله‌ها که بی‌خطرسازی هم نشده‌اند در منطقه تخلیه می‌شوند؛ هر چند برخوردهای لازم با متخلفان صورت گرفته اما اگر در این زمینه نظارتی نباشد احتمال دفن پسماندهای بهداشتی با نخاله‌های ساختمانی محتمل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد نخاله‌های ساختمانی، آنچه دارای اهمیّت است نه خود نخاله و نوع حمل، بلکه محل دفن و نوع نظارت آن است که اگر به این دو مقوله توجه شود می‌توان شاهد این بود که اقدامات مقتضی در زمینه پسماندها و نخاله‌ها به خوبی صورت بگیرد و نتیجه متعارفی را در پی داشته باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395، کدخبر: 1333343 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین