پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۴۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که دولت یازدهم ایمن سازی حریم رودخانه های این استان را با شناسایی مناطق سیل گیر، لایروبی مسیر و دور کردن مردم از نقاط حادثه خیز به صورت جدی در دست اجرا دارد.
شعارسال: گام نخست در این زمینه دور کردن مردم از حریم رودخانه هاست تا مدیریت سیلاب به صورت اساسی انجام شود.

طول رودخانه های مازندران هفت هزار کیلومتر است و بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون 500 کیلومتر آن در محدوده مسکونی شهرها و حاشیه روستاها قرار دارد.

تجاوز به حریم رودخانه ها و ساخت و ساز در این محدوده در سال های گذشته سبب شد تا لایروبی مسیر با مشکل مواجه شده و با هر بارندگی شدید تابستانی و پائیزی ، خسارت سنگینی به حاشیه نشینان وارد شود.

مازندران در منطقه آب و هوائی معتدله قرار دارد و سالانه در این منطقه به طور میانگین 730 میلی متر باران می بارد و این استان از لحاظ بروز سیل در کشور رتبه سوم را دارد.

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران گفت که در 2 سال گذشته برای 300 کیلومتر از مسیر رودخانه های استان حریم قانونی تعیین و با صدور اطلاعیه های متعدد ، اعلام عمومی شد .

وی افزود : مطالعات برای تعیین حریم یکهزار و 500 کیلومتر از مسیر رودخانه های استان نیز در دست اجراست که تا کنون نقشه برداری از یکهزار کیلومتر آن به سرانجام رسید و پس از پیاده سازی به مرور اعلام عمومی خواهد شد .

** لایروبی و ساماندهی ؛ گام دوم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران ، شناسایی و انجام عملیات لایروبی مناطق سیل گیر رودخانه های استان را از برنامه های مهم در حال اجرای دولت یازدهم برشمرد و گفت : گام دوم برای عبور سیلاب رودخانه ها، لایروبی و ساماندهی آن است.

وی توضیح داد : حدود 500 کیلومتر رودخانه های استان از داخل و حاشیه شهرها و روستاها عبور می کند که ساختمان های تجاری و مسکونی زیادی در مسیر عبور آنها وجود دارد .

او افزود : لایروبی مسیر رودخانه ها زمانی تکمیل و سبب ایجاد امنیت در برابر سیلاب ها می شود که این مسیر 500 کیلومتری را هم شامل شود تا بارندگی و بالا آمدن آب رودخانه ها به سیلاب تبدیل نشود.

یخکشی گفت : از 2 سال پیش تاکنون 175 کیلومتر از مناطق حادثه خیز و سیل گیر رودخانه های استان لایروبی شده است.

وی اضافه کرد : برای انجام لایروبی این مناطق یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده است.

** ضرورت مشارکت مردمی در نگهداری

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه ساماندهی و باز سازی سردهنه های رودخانه های منتهی به زمین های کشاورزی مازندران در اجرای عملیات لایروبی مورد توجه است ، بیان داشت : مردم باید در نگهداری بعد از لایروبی رودخانه ها ،مشارکت جدی تری داشته باشند.

وی به نقش رودخانه های مازندران در مشروب سازی زمین های کشاورزی ، بویژه شالیزارها اشاره کرد و بیان داشت : با لایروبی رودخانه ها ، سردهنه ها نیز از خطر سیلاب در امان می مانند.

یخکشی گفت : به دلیل لایروبی نشدن ، با هر بارندگی حتی در حد کم دبی آب رودخانه ها افزایش می یابد و سبب می شود تا بندهای انحرافی و سردهنه هایی را که کشاورزان با چوب و کیسه های پر از گل ایجاد می کنند ، تخریب شوند.

اگر چه آب مورد نیاز بیشتر شالیزارهای مازندران از رودخانه ها و با ایجاد بندهای انحرافی از سردهنه ها تامین می شود ، ولی 85 درصد از سردهنه های رودخانه های استان همچنان سنتی است.

مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید از 230 هزار هکتار زمین های شالیزاری ،42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

در این استان 120 رشته رودخانه اصلی و فرعی جاری است که حدود 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان را به روش های مختلف مشروب می کند.

تلار ، تجن، بابل رود ، چشمه کیله ، سردآبررود ، نکارود و هراز از جمله مهم ترین رودخانه های شیلاتی و کشاورزی مازندران هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1395، کدخبر: 82447549، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
ان شاالله شاهد هیچونه سیلی نباشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین