پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
کردستان به سبب داشتن منابع غنی آب و بارش های سالانه 2 برابر میانگین کشوری یکی از استان های مستعد کشت گندم است و این استان را به سرزمین خوشه های طلایی تبدیل کرده است.
شعارسال: از قدیم الایام در بین کردستانی ها گندم از ارزش و احترام خاصی برخوردار بوده و مردم این دیار گندم را برکت مزرعه می دانند و حتی در قدیم رسم بود که کشاورزان هر سال قسمتی از گندم تولیدی خود را برای سال آینده درون چاله های مخصوصی نگه می داشتند.

امروزه هم گندم به عنوان یک محصول مهم و بیشتر از سایر محصولات کشاورزی مورد توجه کردستانی ها بوده و هر سال بخش زیادی از مزارع استان به کشت آن اختصاص پیدا می کند.

کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور)، با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود.

کردستان در بُعد مساحت و زمین های زراعی قابل کشت جزو استان های میانی کشور بوده اما به سبب آب و هوای مناسب و بارش های متناسب با مراحل مختلف کشت و داشت گندم از لحاظ تولید این محصول در سطح کشور جایگاه بسیار مطلوبی دارد.

یکی دیگر از ویژگی های مزارع گندم کردستان مرغوبیت خاک و استفاده از آب باران است که هزینه های داشت و تولید این محصول را به نسبت سایر مناطق کشور کاهش داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: این استان با تولید بیش از 990 هزار تُن گندم در تولید این محصول در رده چهارم کشور و بعد از استان های خوزستان، گلستان و فارس قرار دارد.

محمد فرید سپری گفت: در سال زراعی گذشته 856 هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شده و قسمتی از آن در سیلوهای داخل استان و مابقی با اخذ مجوز به استان های دیگر منتقل شده است.

وی اظهار کرد: میانگین برداشت گندم در مزارع دیم استان یک هزار و 575 کیلوگرم در هکتار و در مزارع آبی پنج تن در هکتار بوده که در هر 2مورد میانگین کردستان از میانگین کشور بیشتر است.

به گفته وی در مزارع آبی استان ارقام پیشگام و بهمن و در مزارع دیم، ارقام سرداری و آذر 2 که از ارقام اصلاح شده و سازگار به آب و هوای این منطقه است، کشت می شود.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری نیز بیش از 771 هزار هکتار از اراضی استان به کشت پاییزه اختصاص یافته که 87 درصد آن به صورت دیم و 13 درصد دیگر به صورت آبی کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری 79 درصد از کشت پاییزه به غلات و بویژه گندم اختصاص یافته و در مابقی اراضی حبوبات و علوفه کشت شده است.

به گفته سپری امسال 80 هزار تُن بذر توسط کشاورزان استان مصرف شده که از این مقدار 16 هزار تُن بذر گواهی شده و مابقی نیز بذر بوجاری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: هنگام بوجاری بذر، بذر علف های هرز، دانه های سن زده و ناسلام از بذر جداسازی شده و بذر برای کشت ضدعفونی می شود.

**کردستان ظرفیت ذخیره 400 هزار تن گندم را دارد

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کردستان هم گفت: انبارها و سیلوهای این استان ظرفیت ذخیره سازی استاندارد 400 هزار تن محصولات کشاورزی را دارد.

جمال صالحی افزود: این مقدار ذخیره سازی در 13 سیلوی مسقف و استاندارد و چندین انبار کارخانه های تولید آرد در 2 بخش دولتی و خصوصی صورت می گیرد.

به گفته وی از این مقدار، 78 هزار تُن در بخش دولتی و مابقی سیلوهای بخش خصوصی و تعاونی تا زمان مصرف ذخیره سازی می شود.

وی در خصوص تراکم سیلوهای ذخیره گندم در استان نیز گفت: سیلوی 90 هزار تنی در قروه، سلیوهای 82 هزار تنی در دهگلان و دواندره، سیلوی 72 هزار تنی در سقز، 50 هزار تنی در بیجار و 16 هزار تنی در سنندج قرار دارند.

به گفته وی هر ساله بخشی از ظرفیت سیلوهای استان شامل 230 هزار تن به ذخیره گندم سال های قبل و برای تهیه آرد مورد نیاز و زمان استراحت گندم تا تبدیل شدن به آرد اختصاص پیدا می کند.

وی اظهار کرد: گندم خریداری شده از کشاورزان باید 2 تا چهار ماه در انبارها نگهداری شود و پس از طی زمان استراحت گندم برای تبدیل به آرد به آسیاب ها بارگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت ذخیره سازی استان از میزان تولید محصولات کشاورزی تولید شده استان کمتر است افزود: هر ساله بخشی از محصولات گندم تولید شده به سایر استان های کشور فرستاده می شود.

وی ادامه داد: هر ساله علاوه بر انبارها و سیلوهای استاندارد با توجه به مشارکت و استقبال مردم از خرید تضمینی گندم، چندین انبار چادری و روباز برای ذخیره گندم کشاورزان پیش بینی شده است.

**کشاورزان کردستانی رکوردار بیمه گندم دیم در کشور هستند

معاون خدمات صندوق بیمه بانک کشاورزی کردستان گفت: کشاورزان استان با بیمه کردن 154 هزار هکتار از مزارع گندم دیم خود بیش از 22 درصد کل مزارع بیمه شده این محصول را در کشور به خود اختصاص داده اند.

سلیمان حریری بوکانی افزود: در سال زارعی جاری در مجموع 704 هزار هکتار از مزارع گندم دیم کشور تحت پوشش صندوق بیمه قرار گرفته و کشاورزان کردستان بیشترین سهم معادل 22 درصد از این مقدار را به خود اختصاص دادند.

به گفته وی در بین شهرستان های استان نیز بیجار با 52 هزار هکتار، قروه با 32 هزار و دیواندره با 24 هزار هکتار در جایگاه های اول تا سوم قرار دارند.

وی اضافه کرد: بعد از کردستان، کشاورزان همدانی با بیمه کردن 84 هزار هکتار از مزارع گندم دیم در جایگاه دوم کشور قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان تاسیس شده و محصولات کشاورزی را در برابر هر گونه خطری از جمله سرمازدگی و خشکسالی به 2 صورت عمومی و انفرادی بیمه می کند.

به گفته وی بیمه محصولات کشاورزی در برابر حوادث طبیعی به منظور پیشگیری از خسارات احتمالی ضروری بوده و همه کشاورزان باید نسبت به بیمه محصولات کشاورزی خود اقدام کنند.

کشت گندم در کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و بدون شک در صورت سرمایه گذاری بیشتر در زمینه تبدیل اراضی دیم به آبی این استان می تواند به یکی از قطب های اصلی تولید و صادرکننده انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم تبدیل شود.

هم اکنون تنها 10 درصد اراضی کردستان به صورت آبی کشت می شود و این در حالی است که میانگین کشور آن در حدود 40 درصد بوده و در صورت رسیدن اراضی آبی استان به میانگین کشور بدون شک این استان می تواند سهم بیشتری در تولید خوشه های طلایی گندم در کشور داشته باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1395، کدخبر: 82447109، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین