پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
درحالی مدارس همدان با کمبود ۱۰۰ مربی ورزش روبرو هستند که در دوره متوسطه اول و دوم نیز ۳۰ معلم غیرمتخصص به تدریس درس تربیت بدنی مشغولند که این امر بی توجهی به ورزش را گوشزد می‌کند.
شعارسال: امروزه در فرایند مدیریت و برنامه ریزی و تصمیم گیری کلان پرداختن به ورزش به عنوان یکی از محورهای اصلی بالندگی و شکوفایی استعدادها مورد توجه اکثریت قریب به اتفاق دولتها است و به خاطر تنیده شدن زندگی اجتماعی و روزمره مردم با انواع استرس ها و اضطراب ها و دل مشغولی ها، فراهم کردن شرایط و امکانات مناسب و با استانداردهای جهانی ورزش جزو ضروری ترین اقدامات به حساب می آید.

به گفته بزرگان روح سالم در بدن سالم است و مردم با پرداختن به ورزش نه تنها از سلامتی جسمانی برخوردار خواهند بود بلکه به دلایل علمی از شادابی و سلامت روح و روان نیز بهره مند می شوند.

زنگ ورزش در مدارس، بهترین فرصت برای چشاندن طعم دلچسب شادابی و نشاط به دانش آموزان است در همین راستا کارشناسان بر این باورند که ورزش برای دانش آموزان چه از نظر روحی و چه از لحاظ جسمی از اهمیتی ویژه برخوردار است و زنگ ورزش در مدارس، بهترین فرصت برای چشاندن طعم دلچسب شادابی و نشاط به دانش آموزان است.

هر دانش آموز با ورود به مدرسه با زنگ ورزش که هفته ای یک ساعت در برنامه درسی وی جا دارد، آشنا می شود و این ساعت تنها فرصتی است که خارج از چارچوب قواعد و مقررات خسته کننده مدرسه، می تواند تحرک داشته باشد و روح و جسمش را آرامش بخشد.

مریم امیدی دانش آموز سال دوم دبیرستان درباره زنگ ورزش مدرسه بابیان اینکه پسرها به راحتی می توانند در اماکن عمومی ورزش کنند اما دخترها به دلیل محدودیت هایی که دارند، این امکان برایشان مهیا نیست، گفت: خوشبختانه معلم ورزش امسالمان اجازه داده با بچه ها یک گوشه بنشینیم و شطرنج بازی کنیم.

وی با بیان اینکه ورزش باعث سلامتی است و معلم ورزش باید تخصص داشته باشد، گفت: بچه ها تصور می کنند زنگ ورزش یعنی زنگ بیکاری و تفریح درحالی که باید برای آن ارزش قائل شد.

مدیران مدارس برای درس ورزش ارزش چندانی قائل نیستند

کارشناس تربیت بدنی استان همدان نیز با بیان اینکه متاسفانه مسئولان و مدیران مدارس برای درس ورزش ارزش چندانی قائل نیستند، گفت: گاهی به دلیل جور نشدن برنامه های مدیر و وجود نیروی کار مازاد در مدرسه، حتی اگر آن نیرو کمترین اطلاعی هم از ورزش نداشته باشد، کلاس ورزش را به او می دهند تا ساعات کاری اش را پر کند.

آتنا امیری با بیان اینکه ورزش به عنوان یک درس در برنامه های کلاسی وجود دارد و نمره آن روی معدل دانش آموزان تاثیر می گذارد اما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، گفت: ورزش هنوز به عنوان یک علم در مدارس جا نیفتاده است و خانواده ها هیچ لزومی برای ورزش فرزندانشان نمیبینند و هیچ اهمیتی برای این درس قائل نیستند.

وی با بیان اینکه تنها در صورت برخورداری از سلامت جسمی دانش‌آموزان، می توان به داشتن آینده‌ای روشن برای آنها امیدوار بود، تاکید کرد: دانش‌آموزان امروز آینده سازان فردای کشور هستند و هیچ چیز به اندازه سلامت جسمی آنها اهمیت ندارد، زیرا در صورت نبود سلامت جسمی موضوعات دیگر تعلیم و تربیتی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

* تغییر سبک زندگی افراد در پی ظهور و بروز ابزارهای ارتباط جمعی نوین

امیری با اشاره به تغییر سبک زندگی افراد در پی ظهور و بروز ابزارهای ارتباط جمعی نوین، اظهار داشت: در مجموع سبک زندگی خانواده‌ها سمت و سوی کم‌تحرکی به‌خود گرفته که این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را پیش روی سلامت افراد جامعه قرار داهد.

وی کم تحرکی و بی‌تحرکی را در بروز چاقی و اضافه وزن و مشکلات مرتبط با سلامت به‌ویژه در دانش‌آموزان موثر دانست و اظهار کرد: دانش‌آموزان چاق امروز بزرگسالان چاق فردا خواهند بود که این اضافه وزن و چاقی می‌تواند زمینه‌ ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و چربی خون در دوران بزرگسالی را بوجود آورد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان نیز در این خصوص با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش به عنوان نهاد تربیت نیروی انسانی در تمام کشورها گفت: تعلیم و تربیت در نظام اسلامی به عنوان یک نظام مترقی را می‌توان از تمام نظام‌های تعلیم و تربیت جدا کرد چراکه مبتنی بر تربیت اسلامی است.

عبدالله جعفری با بیان اینکه باید فعالیت‌های عرصه سلامت و تندرستی دانش‌آموزان را ارتقا ببخشیم، به فعالیت ۵ ساله معاونت تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: افزایش نشاط، سواد حرکتی و حفظ و ارتقای سلامت جسمانی و روانی سه هدف عمده‌ای است که این معاونت به جدیت آن را دنبال می‌کند.

۷۵۰ معلم تربیت بدنی در حال خدمت به دانش‌آموزان استان همدان هستند وی با اشاره به نقش برجسته تربیت بدنی در مدارس طی سال‌های اخیر اظهار داشت: یکی از محورهای اصلی و مورد توجه برای رسیدن به اهداف مختلف این است که دانش‌آموزان را به حیات طیبه برسانیم که در این راستا ۷۵۰ معلم تربیت بدنی در حال خدمت به دانش‌آموزان استان همدان هستند.

جعفری با بیان اینکه از ۲۵۰۰ آموزشگاه استان همدان ۹۰ درصد مدارس تحت پوشش معلم متخصص هستند، عنوان کرد: در حال حاضر کمبود ۱۰۰ معلم تربیت بدنی در مدارس استان همدان مشهود است که از طریق دانشگاه فرهنگیان و ردیف‌های استخدامی تأمین می‌شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد معلم تربیت بدنی غیرمتخصص در مدارس استان همدان مشغول به فعالیت هستند و سال گذشته چه تعداد معلم تربیت بدنی جدید جذب آموزش و پرورش استان همدان شده‌اند، گفت: در دوره متوسطه اول و دوم حدود ۳۰ نفر معلم غیرمتخصص مشغول به تدریس درس تربیت بدنی هستند که کمبود معلم در این دوره تحصیلی از طریق اضافه تدریس سایر معلمان تربیت بدنی برطرف می‌شود.

* در دوره تحصیلی ابتدایی کمبود معلم تربیت بدنی از طریق همان آموزگار پایه جبران می‌شود

جعفری با بیان اینکه در دوره تحصیلی ابتدایی نیز کمبود معلم تربیت بدنی از طریق همان آموزگار پایه جبران می‌شود، ادامه داد: طبق ردیف‌های استخدامی و نیز جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته ۱۵ معلم تربیت بدنی در آموزش و پرورش استان جذب شدند که امیدواریم سال بعد این تعداد به رقم قابل قبولی افزایش یابد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید فضاهای مناسب ورزشی را در اختیار فعالان ورزشی قرار داد، افزود: معمولاً حیاط مدارس استانداردهای لازم را ندارند که در این راستا ۱۲۰ سالن و فضای تخصصی ورزشی در اختیار ۲۶۰ هزار دانش‌آموز استان قرار گرفته است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان سرانه ورزشی در فضاهای بسته ۱۷ سانتی‌مترمربع و سرانه فضاهای روباز در حد ۳۰ سانتی‌مترمربع است، افزود: این سرانه در مجموع به ۴۷ سانتی‌مترمربع می‌رسد که برای استان همدان فضای کافی نیست و باید به ۱.۲ مترمربع برسد.

هنوز فقدان در فضاهای ورزشی دانش‌آموزان احساس می‌شود که اصلی‌ترین آن نبود یک استخر ورزشی مناسب است جعفری با اشاره به اینکه در هفته دولت و دهه فجر امسال ۱۲ پروژه ورزشی با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیل و در اختیار دانش‌آموزان استان همدان قرار گرفت، عنوان کرد: هنوز فقدان در فضاهای ورزشی دانش‌آموزان احساس می‌شود که اصلی‌ترین آن نبود یک استخر ورزشی مناسب است.

وی با بیان اینکه از سال‌های ۸۸ و ۸۹ تعداد ۹ استخر ورزشی کلنگ‌زنی شده‌اند که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد را داشته‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز است و به دلیل کمبود اعتبارات طی ۳ سال گذشته هیچ پروژه جدیدی آغاز نشده و سعی در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است.

جعفری با اشاره به اینکه استان‌های کشور حداقل یک استخر متعلق به دانش‌آموزان و فرهنگیان را دارند، ادامه داد: تمامی استخرهای استان همدان در اختیار بخش خصوصی است که برای استفاده دانش‌آموزان باید رقم بالایی پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون ۲ میلیارد ریال به استخرهایی که در طرح صباح مورد استفاده قرار گرفتند، بدهکاریم و به همین علت در حال حاضر به صورت مشارکتی با اولیا و اداره ورزش و جوانان این طرح اجرا می‌شود.

جعفری بر لزوم تعریف برنامه و محتوا تأکید کرد که باید سرلوحه فعالیت‌های تربیت بدنی قرار گیرد و گفت: سال گذشته ۱۵۰ هزار دانش‌آموز استان همدان را بدون جدا کردن آنها از مدرسه درگیر فعالیت‌های ورزشی و تربیتی کردیم.

* تربیت بدنی سهم ۷ درصدی مقابل سایر دروس دارد

جعفری مشارکت‌محوری، کیفیت‌محوری، علمی و تخصصی بودن فعالیت‌ها و اجتماعی شدن برنامه‌ها از طریق مشارکت‌محوری را از دیگر سیاست‌های این معاونت خواند و ادامه داد: هر دانش‌آموز از پایه اول تا دوازدهم درس تربیت بدنی را خواهد گذراند به گونه‌ای که تربیت بدنی سهم ۷ درصدی را مقابل سایر دروس در مدارس ما دارد.

وی کیفیت‌بخشی درس تربیت بدنی و استفاده از مربیان متخصص را یکی از رویکردهای آموزش و پرورش معرفی کرد و افزود: تقویت فوق برنامه‌ها از جمله ورزش صبحگاهی و حیاط پویا که در ۵۰ درصد مدارس استان همدان اجرا شده‌ از برنامه‌های مد نظر است.

جعفری به اجرای طرح کوشا در مدارس استان همدان اشاره کرد و گفت: میز و نیمکت‌های مدارس غیراستاندارد است و معلمان ابتدایی در این طرح به مدت ۳ دقیقه به دانش‌آموزان حرکات کششی می‌دهند.

* زنگ ورزش در مدارس زمینه‌ ابتدایی برای شناسایی استعدادها است

یک معلم تربیت بدنی نیز با بیان اینکه درس تربیت بدنی و زنگ ورزش در مدارس، زمینه‌هایی ابتدایی برای شناسایی استعدادهایی است که می‌توانند در آینده یکی از ملی‌پوشان و مدال آوران ورزش ایران در رشته و عرصه‌ای مختلف باشند، گفت: تعلیم و تربیت به طورعام و تربیت بدنی به طور خاص در معرض تغییرات دائمی است.

احمد معینی بابیان اینکه حرفه تربیت بدنی در سال های اخیر توسعه یافته و در جایگاه مهمی قرار گرفته است، گفت: رسیدن به سطح مناسبی از سلامتی و تندرستی در جامعه یکی از اهداف مهم این حرفه است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های تندرستی تحت تاثیرعوامل متعددی است اما فعالیت های جسمانی در بین آنها یکی از عوامل موثر در کسب سلامتی در تمام رده های سنی به شمار می رود، گفت: توسعه فعالیت های جسمانی و ورزشی در مدارس باید از اولویت برخوردار باشد.

معینی عنوان کرد: معلمان و دبیران درس تربیت بدنی از نزدیک شاهد اجرای برنامه های آموزشی درس تربیت بدنی در مدارس هستند و بهتر از هر کسی می توانند نقاط ضعف و قوت این برنامه را مشخص کرده و راهنمایی های لازم را ارایه دهند.

وی گفت: دبیر درس تربیت بدنی ارتباط مستقیمی با توسعه سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و آموزش شیوه‌های صحیح زندگی سالم دارد و باید برای دبیر درس تربیت بدنی جایگاهی برابر با سایر دبیران و مربیان در نظر گرفته شود.

بااین تفسیر آنچه مسلم است اینکه جایگاه دبیرتربیت بدنی هنوز شناخته نشده است و تا رسیدن به نقطه عالی راه زیادی مانده است و باید نگرش‌ها نسبت به دبیر درس تربیت بدنی و زنگ او تغییر کند چراکه زنگ ورزش فرصتی مناسب است تا مربی با خصوصیات بچه ها بیشتر آشنا شود و از نظر روحی و روانی بتواند بخوبی روی آنها تاثیر بگذارد و بسیاری از مشکلات دانش آموزان را حل کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395، کدخبر: 3923511 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین