پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
کارآفرینی و داشتن ایده های خلاق برای رقابت در فضای کسب و کار منجر به خلاقیت زوج جوان اراکی شد که با استفاده از یک وسیله نقلیه مجهز به آشپزخانه سیار اقدام به پخت و عرضه غذاهای بومی ومحلی و معرفی سوغات استان مرکزی در سفر به شهرهای کشور را در دستور کار قرار دهند.
شعارسال: این زوج اراکی از خلاقیت و ایده خود گفتند و هدف از این کارآفرینی را حمایت از تولید ملی و معرفی داشته های فرهنگی و بومی استان مرکزی و شهر اراک به سایر نقاط ایران اسلامی عنوان کردند.

مرتضی غلامی کارآفرین اراکی با مدرک مهندسی عمران به همراه همسر و فرزندش قصد دارند به جای جای استان مرکزی و کشور سفر کنند و دیگر هموطنان را با آداب و رسوم و غذاهای بومی و محلی و فرهنگ کار و سرمایه ایرانی آشنا کنند.

غلامی گفت: آشپرخانه سیار با سرمایه شخصی و هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال با عنوان 'ما سه نفر' به همراه همسر و فرزندم در کمتر از 20 روز اخیر راه اندازی شده است.

وی افزود: معرفی سوغات استان مرکزی و طبخ غذاهای بومی و محلی و ایجاد فرصت شغلی برای متقاضیان کار از اهداف راه اندازی آشپزخانه سیار است.

این کارآفرین خوش ذوق اراکی اظهار کرد: با استفاده از یک خودرو مدرن و مجهز به امکانات آشپزی در محیطی کاملا مکانیزه و بهداشتی، تنقلات سالم و مقوی و غذای تهیه شده را به همراه خانواده در اختیار مشتریان قرار می دهیم.

وی گفت: آشپزخانه سیار موفق شده برای تهیه و توزیع غذا برای 18 نفر فرصت اشتغال ایجاد کند که در بخش های خرید مواد غذایی، آماده سازی مراحل پخت، توزیع و برنامه ریزی استانی با مدیریت آشپزخانه همکاری دارند.

وی بیان کرد: تلاش شده با عرضه میان وعده های مقوی و سالم همچون کشمش، گردو، نخودچی که بخش قابل توجهی از آن در استان مرکزی تولید می شود، به جای خوراکی های مضر چون چیپس و پفک میزبان مشتریان باشیم.

این کارآفرین اراکی گفت: در شهر اراک و استان مرکزی غذاهای خوشمزه ومقوی همچون آش ترخینه، آش جو، شفته، رشته پلو و آش خیار چنبر طبخ می شود که کمتر کسی در شهرهای دیگر ایران با آنها آشنایی دارند حتی گاهی اسم این غذاها هم برای مردم ناشناخته است.

غلامی افزود: مجوز فعالیت این اشتغال از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اخذ و سازمان استاندارد و صنعت و معدن و تجارت استان نیز مجوز فعالیت را تائید کرده است.

غلامی اظهار کرد: گوهینامه Anccp، گواهینامهsfbb و گواهینامه رضایتمندی مشتری از انجمن مدیریت ایران از جمله موفقیت های اخذ شده آشپزخانه سیار است.

این کارآفرین خوش ذوق 33 ساله گفت: در برنامه ریزی انجام شده غذاهای آماده و گرم بومی و محلی استان در مقابل مراکز آموزشی و محل تجمع مسافران و خیابان های پرتردد توزیع می شود.

غلامی افزود: سرو صبحانه شامل عدسی و خاگینه در منطقه گردوی اراک ویژه کوهنوردان و شب ها نیز عرضه دم نوش گیاهی با رویکرد توجه به سلامت مردم و تشویق آنان به مصرف مواد طبیعی و دوری از خوراکی های غیربهداشتی و شیمیایی از برنامه های آشپزخانه سیار است.

وی اظهار کرد: در برنامه ریزی مدون، سفرهای 6 و 7 روزه به خارج استان تدارک شده و با تامین مواد خوراکی برای چهار روز و عرضه غذا و سوغات استان مرکزی به سایر استانها انجام می شود تا با سفر به شهرهای مختلف و سرو غذاهای سنتی شهر اراک، همه هموطنان با غذاهای محلی و سوغات اراک آشنا شوند.

وی گفت: در سقف ماشین مکانی مناسب برای حمل بهداشتی مواد غذایی خشک و فریز شده در سفر به استان های دیگر تعبیه شده و در صورت فروش مناسب با هماهنگی صورت گرفته یک وسیله نقلیه پشتیبان مواد خوراکی را به آشپزخانه سیار می رساند.

غلامی درباره ایده و نوآوری این شیوه فعالیت گفت: با همسرم در نظر داشتیم در سن کهولت، خودرویی با امکانات یک خانه کوچک خریداری و به کشورهای مختلف سفر کنیم تا اینکه از مهارت همسرم در طبخ غذا استفاده کردم و آشپزخانه سیار راه اندازی شد.

وی افزود: برای تامین هزینه خرید ماشین، مواد غذایی و تجهیز آشپزخانه هزینه های مختلفی را متقبل شده ام و درصورت حمایت مسئولان، آوازه سوغات استان مرکزی و کشور را به نقاط مختلف جهان در برنامه دارم.

این کارآفرین اراکی ادامه داد: حمایت از تولید ملی به رونق اقتصادی پایدار می انجامد و فرهنگ سازی این امر به مشارکت فعالانه رسانه ها نیاز دارد.

غلامی بیان کرد: در ایام نوروز آشپرخانه ایرانی ' ما سه نفر' سفر خود را از اراک آغاز و به شهرهای گلپایگان، اصفهان، شیراز، بوشهر و بندرعباس سفر می کند تا هموطنان شهرهای مختلف کشور با غذاهای ناب و سنتی خطه استان مرکزی آشنا شوند.

به گفته این کارآفرین، آشپرخانه سیار به کشور امارات نیز دعوت شده تا در جمع مردم این کشور و ایرانیان مقیم فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی و غذاهای سنتی خطه استان مرکزی عرضه شود.

استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور بیش از دو هزار و 900 واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395، کدخبر: 82453064، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین