پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۵۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
در حالی که گوشت قرمز به دلیل قیمت بالای خود در حال خروج از سبد خانوار طبقه متوسط و ضعیف جامعه است و حتی برخی را به سمت خرید استخوان‌های بی‌خس شده از گوشت برده، قصابی‌ها نیز با توجه به تغییر طبقه مراجعه کنندگان در حال تغییر شکل و لوکس شدن هستند.

شعارسال: افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف و خروج این محصول از دسترس قشر متوسط و ضعیف جامعه، در حال تغییر سبک عرضه این محصول و تبدیل‌شدن آن به کالای لوکس است.

قیمت گوشت گوسفندی که در سال جاری افزایش بیش از 10 هزا تومانی را تجربه کرده است. هر کیلوگرم از این محصول با توجه به کیفیت و قطعه درخواستی مشتری تا 63 هزار تومان ( راسته گوسفندی) قیمت دارد و به‌صورت شقه و با استخوان نیز 31 هزار و 500 تومان تا 37 هزار تومان در سطح شهر تهران به فروش می‌رسد.

یکی از قصابی‌های میدان میوه و تره‌بار شهرداری تهران که با توجه به داشتن قیمت مصوب، گوشت را به قیمت کمتری به فروش می‌رساند و به‌مراتب مشتری بیشتری در مقایسه با مغازه‌های سطح شهر دارد می‌گوید: از اینکه بسیاری از مردم نمی‌توانند گوشت بخرند من به‌شخصه شرمند‌ام، از طرفی نیز این امر باعث شده که است که از میزان فروش و تعداد مشتریان ما به‌شدت کاسته شود.

وی می‌افزاید: بعد از گرانی و افزایش قیمت گوشت قرمز بارها شاهد این بوده‌ام که مردم به قصابی آمده و با دیدن قیمت‌ها کمی غر زده و رفته اند.

این قصاب می‌گوید: هر روزه افراد آبرودار زیادی به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز نمی‌توانند این محصول را بخرند، به همین دلیل به سمت خرید قلم گوساله و استخوان‌های بر جامانده از گوشت بی خس شده گوسفندی می‌روند.

یکی از فروشندگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای غرب تهران نیز می‌گوید: بسته‌های گوشت کوچک‌تر و تعداد مشتریان کمتر شده است هرچند که هنوز مشتریانی هستند که بدون توجه به قیمت گوشت اقدام به خرید می‌کنند.

وی افزاید: فروش استخوان‌های بی خس شده در فروشگاه ما نیز وجود دارد و مردم ظرف مدت کمی تمام استخوان‌هایی که از صبح از گوشت جدا کرده ایم را خریداری می‌کنند.

یکی از مشتریان این فروشگاه که در حال خرید این استخوان‌های بی خس شده است می‌گوید: آقا گوشت گران شده است! به‌هرحال ما نیز باید نیاز خود را از این محصولات تأمین کنیم که قیمت کمتری دارند.

وی می‌افزاید: هر بسته دو تا سه کیلویی از این استخوان‌ها را 13 هزار تومان خریداری و برای پخت آبگوشت استفاده می‌کنم.

بنابراین گزارش درحالی که قیمت گوشت قرمز به ویژه گوسفندی به‌شدت در ماه های گذشته افزایش یافته و سر به فلک کشیده بود، یکی از اقداماتی که دولت برای کاهش قیمت گوشت در بازار مصرف انجام داد، واردات دام زنده از مرز شرقی کشور و از کشوری مانند پاکستان بود.این دام‌ها بعد از ورود به کشور در منطقه صفر مرزی تحت نظارت دامپزشکی ایران کشتار شد و به داخل کشور آمد.

این گوشت حاصل‌شده از این دام‌ها پاکستانی و معروف به زابلی در بازار مصرف بخش قابل‌توجهی از بازار کشور را در اختیار خود گرفته‌اند، هرچند که امکان تشخیص آن برای مصرف‌کنندگان دشوار است.

بنابراین گزارش درحالی‌که حسن رکنی معاون امور دام وزارت کشاورزی همواره دم از تأمین گوشت قرمز از دام تولید داخل می‌زد و مشکلات را به گردن سازمان حمایت می‌انداخت، بازار مصرف پر از گوشت‌های پاکستانی و معروف به زابلی "شده" که گوی رقابت را از همتای داخلی ربوده است.

وی در آبان ماه سال جاری اعلام کرده بود که "در آینده‌ای نزدیک در تولید گوشت قرمز خودکفا خواهیم شد" و پیش‌بینی تولید گوشت قرمز در سال جاری را حدود 820هزار تن خوانده بود.

بنابراین گزارشنرخ روز انواع گوشت قرمز در نقاط مختلف شهر تهران متفاوت است اما در میادین میوه و تره‌بار که قیمتی مصوب و به‌‌مراتب کمتر از متوسط قیمت سطح شهر دارند به‌شرح زیر است:

هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به‌صورت شقه در میادین میوه و تره‌بار 31 هزار و 500 تومان، ماهیچه گوسفندی 48 هزار تومان، گردن گوسفندی 36 هزار تومان، راسته گوساله 39 هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله 23 هزار و 400 تومان، قلوه‌گاه بی‌استخوان گوسفندی 24 هزار و 400 تومان، کف دست گوسفندی 44 هزار و 700 تومان، ران گوساله 36 هزار و 700 تومان، خورشتی گوساله 35 هزار تومان، چرخ‌کرده 26 هزار تومان و ماهیچه گوساله 36 هزار و 700 تومان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 24اسفند1395، کدخبر: 1354947: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین