پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
کوه نمک جاشک در استان بوشهر یکی از شگفت انگیزترین پدیده‌های زمین شناسی است که به عروس نمکی کوه‌های ایران نام گرفته است.

شعارسال: اثر طبیعی ملی کوه نمک جاشک با وسعت ۳ هزار و ۵۷۶ هکتار در مرز شهرستان دشتی و دیر از توابع استان بوشهر واقع شده است.

وجود جاذبه‏‌های زیادی در کوه نمک جاشک منجر شد تا این منطقه در ۱۲ بهمن سال ۸۶ از سوی شورای عالی حفاظت محیط‏ زیست به عنوان اثر طبیعی و ملی انتخاب شود.

کوه نمک جاشک استان بوشهر یکی از شگفت انگیزترین پدیده‌های زمین شناسی است و مواد اصلی تشکیل دهنده گنبدهای نمکی رسوبات تبخیری مانند انواع نمک طعام نمک صنعتی و گچ است که عملکرد فرسایش آبی بر این رسوبات جلوه خاصی به ارتفاعات بخشیده است .

این رسوبات زمانی در زیر تمامی سنگ‌های در برگیرنده آنها قرار داشته اما امروزه به صورت بر آمدگی سر از زمین بیرون آورده و در میان رسوبات مختلف جایگزین شده است.

کوه نمک جاشک مربوط به دور اول زمین شناسی است

نمک‌هایی که از تجمع‌شان کوه نمک جاشک به وجود آمده متعلق به پایان دوران زمین شناسی پرکامبرین و اوایل دروان پالئوزوییک (دوران اول زمین شناسی) است.

رئیس اداره امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه گنبد نمکی جاشک فاقد کانون زیستی متمرکز است اظهار داشت: آبشارهای نمکی، غارها، تراشه‏‌های نمکی، انواع گونه‌‏های مختلف خفاش، وجود استلاگمیت و استاگنیت‏‌های بلند، یکی بودن منطقه و چشم‌‏انداز از مهم‌ترین عوامل انتخاب این منطقه به عنوان یک اثر طبیعی و ملی منحصر به فرداست.

خسرو درویشی بیان کرد:. به سبب صعب‏‌العبور بودن این منطقه شناخت کامل نسبت به مسیرها دسترسی داخلی وجود ندارد که با مطالعات سعی شده تا حدالامکان برنامه‌‏های مناسبی برای استفاده گروه‏های مختلف از جمله محققان، کوه‏نوردان، مستندسازان، طبیعت‌‏گران و دیگر اقاشار ارائه شود.

وی با بیان اینکه جوامع عشایر قشقایی در اطراف آن سکونت دارند افزود: جوامع عشایر قشقایی شامل تیره‌‏های رحیمی و مردانلو، از آذر ‏ماه تا پایان فروردین در حاشیه شمال شرقی محدوده مورد مطالعه اسکان می‏‌یابند.

رئیس اداره امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: ساخت مرکز محیط‌‏بانی در قسمت جنوب غربی کوه نمک جاشک در دستور کار اداره کل حفاظت محیط‏ زیست استان بوشهر قرار گرفته که در مراحل پایانی ساخت است.

کوه نمک جاشک سه هزار و ۶۶۶ هکتار مساحت دارد

کوه نمک جاشک سه هزار و ۶۶۶ هکتار مساحت دارد که کم ارتفاع ترین نقطه آن ۷۰ متر و بلندترین نقطه آن یک‌هزار و ۴۹۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

مهم‌ترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمک‌های این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصر به فرد، آبشارها، بلورها می توان اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به ویژگی‌های کوه نمک جاشک اظهار داشت: گنبد نمک جاشک ، پدیده شگفت انگیزی از رنگ و شکل غارها، قندیل‌ها، ستون‌ها و رودهای جاری از نمک است.

حسین دلشب، رنگین کمان رنگ‌ها و اشکال گوناگون در گنبد نمکی جاشک از ویژگی‌های این اثر ملی طبیعی دانست و افزود: وجود بلورهای زیبای سیلیکاته و فسفاته با جلای فلزی و غیرفلزی با تنوع رنگ‌ها پدیده شگفت انگیز و متحیر کننده‌ای است که کمتر جایی می‌توان همانند آن را به نظاره نشست.

وی با بیان اینکه قندیل‌های این گنبد نمکی هرکدام نام ویژه‌ای دارد تصریح کرد: قندیل ها به اشکال متفاوت، به قدری زیبا تشکیل شده‌اند که اغلب غارها با استفاده از اشکال همین قندیل‌ها نامگذاری شده‌اند مانند غار انگوری که در درون آن قندیل‌های فراوان به صورت خوشه‌های انگور از سقف و دیواره غار آویزان شده‌اند و وجود قندیل‌های سفید و یک دست به صورت شاخه‌های نبات از سقف غار آویزان شده اند که غار شاخه نبات نام گرفته است.

بازدید گردشگران نوروزی از گنبد نمکی جاشک

به گفته رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان دشتی ۱۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی نوروز گذشته ازگنبد نمکی جاشک دیدن کردند.

ابوالقاسم خشنود افزود: بیش از ۴۰ گروه کوهنوردی از استان‌های تهران، کرمانشاه، فارس، یزد، اصفهان، ‏مازندران و قم با بیش از ۲ هزار کوهنورد وگردشگر از این اثر طبیعی زیبا بازدید کردند.

گنبد نمکی جاشک یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های ‏طبیعی استان بوشهر است که در بهمن سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر طبیعی ثبت ملی شد.

چشمه‌های آب شور با غلظت بسیار بالا و بلوری شدن آنها در اثر تابش آفتاب مناظر بدیعی ایجاد می‌‌کند.

استقرار گونه‌‏های گیاهی شورپسند از ویژگی‌های کوه نمک جاشک است

همچنین وجود آبشارهای نمکی و رودخانه‏‌های نمکی در مناطق مختلف محدوده طرح سیمای ویژه‌‏ای به منطقه ایجاد کرده است.

ترکیب سنگ‌های نمکی و خاک‏‌های شیرین در کنار یکدیگر از دیگر جاذبه‌‏های این منطقه محسوب شده است و استقرار گونه‌‏های گیاهی شورپسند در مناطق خاک‏‌دار در لابلای لایه‏‌های نمک تصاویر زیبایی در منطقه ایجاد می‏‌کند.

دره‏‌های عمیق، مناظر بدیع حاصل از حل شدن نمک‏‌ها، دودکش‌های جن حاصل از وجود یک قطعه سنگ یا صخره غیر قابل انحلال از دیگر جاذبه‏‌هایی است که این منطقه را بی‏‌شک جزء اثرهای طبیعی و ملی قرار داده است.

گنبد نمکی جاشک در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر قرار دارد ،این گنبد حد فاصل دو شهرستان دیر و دشتی همجوار روستای جاشک است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دوراهک، تاریخ انتشار: 7فروردین1396، کدخبر: 89621: WWW.dorahak.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین