پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۱
تحولات جنوب سوریه نشان می‌دهد این منطقه در آینده نزدیک شاهد تحولات خطرناک و سرنوشت سازی خواهد بود که سناریوهای آن را رژیم صهیونیستی، آمریکا و سعودی نوشته‌اند.

شعارسال: پس از تشدید در جبهه‌های عملیاتی شمال و مرکز سوریه، به نظر می‌رسد، اکنون نوبت جبهه جنوبی باشد تا به عرصه اجرای سناریوهای غربی عربی صهیونیستی تبدیل شود.

در این راستا، پنج‌شنبه گذشته برابر با چهارم آوریل گروه‌های تروریستی تکفیری به سرکردگی گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» مرحله پنجم از سلسله حملات نظامی خود موسوم به «نبرد مرگ، اما ذلت نه» را با هدف تصرف محله «المنشیه» در منطقه «درعا البلد» شهر درعا، مرکز استان درعا در جنوب سوریه آغاز کردند.

همچون نبردهای گذشته، گروه‌های تروریستی تکفیری تاکتیک آغاز حمله با یک یا چند انفجار انتحاری را آغاز کردند تا این انفجار راهگشای یورش عناصر مسلح به منطقه مورد نظر باشد.


موقعیت استان درعا در جنوب سوریه

در این راستا نیز یک عملیات انتحاری با منفجر کردن خود و خودرو بمبگذاری شده‌ای که آن را هدایت می‌کرد، در محور جنوبی محله المنشیه تلاش کرد، زمینه نفوذ دیگر عناصر تروریستی را فراهم کند.

ارتش سوریه که چنین حمله‌ای را پیش بینی می‌کرد، ضمن ناکام ساختن این تاکتیک گروه‌های تروریستی تکفیری، در یک ضد حمله دقیق و حساب شده، مواضع گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره در شهر درعا و پیرامون آن را گلوله باران کرد.

حمله توپخانه‌ای و موشکی ارتش سوریه علیه مواضع جبهه النصره در شهر درعا علاوه بر مخازن تسلیحات نظامی و مهمات و تجمعات النصره، یکی از مقرهای فرماندهی این گروه در جنوب سوریه را نیز هدف گرفت تا در نتیجه آن بیش از 75 تروریست تکفیری که اغلب آنها دارای تابعیت‌های اردنی و سعودی و از سرکردگان النصره در جنوب سوریه بودند، کشته شوند.


موقعیت محله المنشیه در شهر درعا

در میان سرکرده‌های از پای درآمده این عملیات می‌توان به «القعقاع التوحیدی» اردنی و «ابو الحارث الجزراوی» و «محمد الأبازید»، سرکرده گروه تروریستی موسوم به «کتیبة مجد الإسلام» و «خالد معتز المحامید»، سرکرده گروه تروریستی موسوم به «گردان توحید جنوب» اشاره کرد.

گروه تروریستی «گردان توحید جنوب» از گروه‌های تازه تاسیس وابسته به گروه تکفیری «جبهه النصره» و متشکل از ده‌ها تروریست مزدور از تابعیت‌های مختلف خارجی است که با کمک‌های مالی و نظامی عربستان سعودی تشکیل و از طریق مرزهای اردن وارد خاک سوریه شد.

افزون بر آن، نیروی هوایی ارتش سوریه مواضع و تحرکات عناصر وابسته به جبهه النصره در محله البحار و بوستان الأربعین و منطقه طریق السد، در منطقه درعا البلد شهر درعا را بمباران کرد که در این حملات نیز دو مقر فرماندهی النصره منهدم و ده‌ها تروریست تکفیری کشته و زخمی شدند.


تقسیمات اداری و شهری محله منشیه

اهمیت محله المنشیه

5 مرحله نبردهای سنگین و حملات گسترده جهت تصرف محله «المنیشه» حکایت از اهمیت بسیار زیاد این نقطه از شهر درعا برای گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله جبهه النصره و اربابان خارجی آنها دارد.

درباره اهمیت این محله باید گفت که المنشیه از موقعیت راهبردی بسیار مهمی برخوردار است، به گونه‌ای که شهر درعا را به دو بخش «درعا المحطه»، بخش قدیمی شهر که اغلب خطوط راه آهن درعا در این بخش متمرکز است و بخش «درعا البلد» تقسیم می‌کند.

افزون بر آن محله المنشیه بر گمرک قدیم درعا که در مسیر درعا البلد الرمثا واقع شده، اشراف دارد و سیطره بر آن که با گذرگاه مرزی اردن تنها 3 کیلومتر فاصله دارد، به معنای سیطره بر این گذرگاه است.

همچنین محله المنشیه به دلیل اشراف بر بخش گسترده‌ای از منطقه درعا المحطه در شهر درعا، سیطره بر آن به معنای دروازه ورود به دیگر مناطق شهر درعا و در دست گرفتن کنترل آن است.



گوشه‌ای از نبردهای محله منشیه

ناکامی گروه‌های تروریستی تکفیری

به اذعان سرکردگان گروه‌های تروریستی تکفیری در جنوب سوریه، خطوط دفاعی پیچیده و همواره آماده ارتش سوریه و نبود هماهنگی بین گروه‌های مسلح منطقه، صرف نظر از اختلافات عمیق و گسترده بین آنها، تاکنون این گروه‌های در تحقق خواسته‌اشان مبنی بر سیطره کامل بر شهر درعا ناکام گذاشته است.

راهبرد جدید آمریکا در جنوب سوریه

تا پیش از تجاوز موشکی آمریکا به فرودگاه «الشعیرات» بر جبهه عملیاتی جنوب سوریه محاسبات سیاسی و نظامی پیچیده و متعددی حاکم بود که موجب می‌شد، بازیگران منطقه‌ای همچون اردن و رژیم صهیونیستی جرأت و قدرت ورود به این محاسبات را نداشته باشند.

اما به نظر می‌رسد، سفر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه و دیدارهای صورت گرفته وی با «ملک عبد الله»، پادشاه اردن و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سران این دو رژیم جرأت ورود به میدان سوریه بر اساس سناریوهای ریخته شده توسط واشنگتن را داده است.

منطقه مرزی «رمثا» در اردن

ایجاد منطقه امن

بالطبع مهمترین و اولین سناریو مورد توافق سران آمریکا، اسرائیل و اردن، سناریو تشکیل منطقه «امن» در جنوب سوریه است که در نشست اخیر اتحادیه عرب در اردن نیز به ویژه از سوی عربستان سعودی که دنبال فرصتی برای گسترش و تقویت نفوذ خود در جنوب سوریه اسا، مورد تاکید قرار گرفت.

سعودی‌ها به نیابت از دیگر کشورهای شرکت کننده در نشست پس از ارائه این طرح به پادشاه اردن و درخواست از وی برای اتخاذ تدابیر لازم جهت ایجاد این منطقه در جنوب سوریه که با اردن دارای مرزهای مشترک است، تامین هزینه مالی اجرای آن را نیز برعهده گرفتند.

بالطبع دستاویز‌های اسرائیل برای ایجاد چنین منطقه‌ای ممانعت از نفوذ جمهوری اسلامی ایران و مقاومت حزب الله در جنوب سوریه به ویژه در منطقه جولان سوریه است.

درحالی‌ که نباید فراموش کرد، تل آویو بارها از اهداف توسعه طلبانه خود در جنوب سوریه که مهمترین آن ملحق کردن بخش جولان سوریه به سرزمین های اشغالی است و همچنین الحاق رسمی جولان اشغالی سوریه به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سخن گفته است.

اما مهم‌‌تر از همه اینکه رژیم صهیونیستی ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه را اولین گام و مهمترین آن در راستای طرح تقسیم و تجزیه سوریه می‌داند.

سناریوهای درحال اجرا

با توجه به آنچه گفته شد، آمریکا، اردن، عربستان و رژیم صهیونیستی تحرکات جدیدی را برای متحد و یکپارچه کردن گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه و افزایش حمایت‌های نظامی و مالی از آنها آغاز کرده‌اند.

هدف از تشکیل چنین منطقه‌ای سپردن اداره آن به گروه‌های مسلح جنوب سوریه با کپی برداری از تجربه شمال این کشور است تا این گروه‌‌ها راه را برای آمریکا جهت تاسیس پایگاه‌های نظامی همانند آنچه در مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلح کُرد موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» در شمال سوریه شاهد آن بودیم، در جنوب سوریه هموار کنند.

سناریو ورود اردن به میدان

دومین سناریو تدارک دیده شده برای جنوب سوریه، آماده کردن اردن برای ورود به میدان است که چند ماه قبل اردن و عربستان درباره آن توافق کرده‌اند، به همین دلیل این روزها شاهد تحرکات نظامی جدید و گسترده ارتش اردن در مرزهای مشترک اردن و سوریه هستیم که هدف آن فراهم کردن زمینه اجرای طرح فدرالیته در جنوب سوریه است.

منابع آگاه در این خصوص از افزایش هماهنگی‌ها و نشست‌های امنیتی و نظامی برای بحث و مناقشه نقشه‌های ریخته شده که در آن سرکردگان گروه‌های تروریستی و افسران آمریکایی نیز مشارکت دارند و افزایش حضور نظامی آمریکا در پایگاه‌های هوایی اردن خبر می‌دهند.

اطلاعات درز یافته به بیرون تاکید می‌کند، آمریکایی‌ها در حال بررسی نقشه هلی‌برد نظامیان خود پشت جبهه‌های عملیاتی ارتش سوریه در جنوب سوریه هستند که مناطق شرقی سویداء و حوالی شهرک خربة غزالة را در برمی‌گیرد.

به این طریق آمریکا تلاش دارد، ارتباط بزرگراه بین المللی دمشق - سویداء درعا را قطع کند و دور جدید حملات گروه‌های تروریستی به محله المنشیه در این راستا صورت می‌گیرد و برای کمک به گروه‌های تروریستی درحال وارد کردن عناصر مسلح جدید و تجهیزات نظامی از گذرگاه‌های مرزی اردن به جنوب سوریه هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 23فروردین1396، کدخبر: 13960123000526: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین