پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
سرپرست نمایندگی ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان میامی گفت: ساماندهی محوطه بیرونی مسجد جامع تاریخی فرومد به اتمام رسید.

شعار سال: سید محمد صادق رضویان با اعلام این خبر افزود: در این مرحله از مرمت کار برداشت خاک اطراف محوطه مجموع، انجام بندکشی جداره‌ها و اجرای سنگفرش اطراف مسجد انجام شد.

وی افزود: پیش از این كار مرمت بام این مسجد 700 ساله با انجام برداشت کاهگل فرسوده پشت بام و اجرای مجدد آن و اصلاح ناودان‌ها انجام شده بود.

رضویان گفت: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره خوارزمشاهیان است و در مساحتی حدود ۸۲۰ متر مربع به صورت دو ایوانی ساخته شده و متشکل از دو ایوان شمالی و جنوبی، دو ایوانچه در طرفین ایوان‌ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و احتمالاً شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، دو رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبد دار چهار گوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین است .

سرپرست نمایندگی ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان میامی افزود: تاریخ ساخت مسجد جامع تاریخی فرومد با توجه به شیوه معماری، نقشه دو ایوانی و پوشش ایوانها و تزئینات بنا از جمله تلفیق کاشی‌های فیروزه ای و لاجوردی و مقایسه آن با دو بنای تاریخ دار دوره خوارزمشاهیان یعنی مسجد جامع گناباد و مسجد ملک زوزن، به اوایل قرن هفتم ه. ق قمری نسبت داده می شود.

مسجد جامع فرومد با شماره 345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

روستای هدف گردشگری فرومد در منتهی الیه شرقی شهرستان میامی (کیلومتر ۱۱۵) مسیر میامی به سبزوار واقع است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت خبری تحلیلی شاهرود پرس، تاریخ انتشار: 27 فروردین 1396، کد مطلب: - : www. shahroodpress.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین