پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۵۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴
ارگ خان ملک کیانی (ارگ جلال آباد) در شهرهیرمند، استان سیستان و بلوچستان و شهر زابل واقع شده است. ارگ تاریخی خان ملک مربوط به خان‌های منطقه سیستان است. این ارگ به ارگ خان ملک کیانی معروف است. این بنا در ١۶ شهریور ماه سال ١٣٨٣ با شماره ١١٠٩٢ در فهرست آثار ملى کشور ثبت شده است.

شعار سال: ارگ خان ملک که از آثار تاریخی مهم سیستان در دوره پهلوی است در کیلومتر ١٨ جاده مواصلاتی زابل به شهرستان هیرمند با فاصله یک کیلومتر در قسمت شمال این جاده قرار دارد. این ارگ به شکل مربع و دارای ۴ برج در چهارگوشه است با یک محوطه حدوداً” ۲۰۰ متر در وسط که با طاقهای زیبا ودربهایی ورودی در چهار گوشه که به علت بی توجهی وفرسایش آثار اندکی از برجها در ۴ گوشه آشکار است. دیوارهای این ارگ مستحکم واز خشت وگل به قطر یک متر است. این ارگ در سال‌های اخیر در چند مقطع مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

مساحت این ارگ سه هزار متر مربع و چهار برج تشکیل یافته است.

ارتفاع هر برج ۷۰ متر و عرض آن ۵/۵ متر است که دو برجی که در قسمت شمالی قرار دارند به علت فرسایش تخریب شده و اکنون باسازی شده است.

داخل ارگ اتاق‌های متعددی کنار یکدیگر قرار دارند و به سبک کاروانسراهای قدیمی ساخته شده است.

ارگ خان ملک که از آثار مهم تاریخی سیستان قلمداد می‌شود در سال ۱۳۹۲ به همت اداره کل میراث فرهنگی زابل مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.


با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نیزار، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1396، کد مطلب: 16878: www. neyzarnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین