پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۷۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
سفر کاروان تدبیر و امید به قزوین در پائیز سال گذشته با تصویب چندین مصوبه همراه بود که از مهم ترین کارهای اجرا شده در این زمینه باید به ساماندهی و احیای یک هزار و 100 واحد و طرح تولیدی و تجهیز 11 هزار هکتار زمین کشاورزی به روش های آبیاری نوین اشاره کرد.

شعار سال: پیش از سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان ها با برگزاری نشست های کارشناسی با حضور مسئولان استانی و صاحب نظران، مسائل و مشکلات هر استان به شکل مفصل مورد بررسی قرار می گیرد تا مسائل اولویت دار در جریان سفر به شکل مصوبه تصویب و به آنها پرداخته شود.

با اتکا به همین سیاست و رویکرد، رئیس جمهوری و جمعی از دولتمردان روزهای ششم و هفتم مهرماه سال 95 میهمان مردم استان قزوین بودند.

در جریان این سفر، دولت آغاز و یا تکمیل چندین پروژه نیمه تمام را که در شرایط عادی برای اجرای آنها 10 سال زمان نیاز بود را در دستور کار خود قرار داد تا با تخصیص اعتبار متمرکز و هدفمند، ظرف 2 سال به بهره برداری برسند.

*اختصاص 9 هزار و 30 میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس جمهوری به قزوین

در جریان سفر مهرماه سال 95 رئیس جمهوری به قزوین علاوه بر عقد تفاهم نامه هایی برای اجرای طرح های اقتصادی، عمرانی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف بین دستگاه ها،نهادها و بخش خصوصی با یکدیگر، 50 طرح نیز در حوزه های کشاورزی،صنعت، آب، بهداشت و درمان و راه با 9 هزار و 30 میلیارد ریال اعتبار به قزوین اختصاص پیدا کرد.

این رقم قرار شد تا ظرف 2 سال به استان اهدا شود که پنج هزار و 400 میلیارد ریال از از آن براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال 95 تخصیص پیدا کرد.

*ساماندهی و احیای یک هزار و 100 واحد و طرح صنعتی و کشاورزی

ساماندهی و احیای یک هزار واحد و طرح صنعتی و کشاورزی از طرح ها و مصوبه های مهم سفر رئیس جمهوری به قزوین بود که در سال قبل به طور کامل و بیش از این رقم محقق شد.

در سال 95 با اعطای تسهیلات مورد نیاز، یک هزار و 100 واحد و طرح صنعتی و کشاورزی قزوین ساماندهی و احیا شدند.

برخی از بنگاه های اقتصادی استان قزوین در سال های گذشته به دلیل تحریم ها و بعضی نیز به دلیل واگذاری های نادرست در گذشته و همچنین فرسودگی ماشین آلات و کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش دچار مشکل شده بودند که این موضوع به تعطیلی و یا قرار گرفتن آنها در وضعیت نیمه تعطیل منجر شده بود.

رئیس جمهوری در جریان این سفر با توجه به قول استاندار قزوین، برای ساماندهی و احیای یک هزار بنگاه اقتصادی تعطیل، نیمه فعال و یا نیمه تمام در استان وعده داد.

در نهایت تا پایان اسفنده پارسال، یک هزار و 100 واحد با دریافت تسهیلات مورد نیاز به میزان 10 هزار و 769 میلیارد ریال از مشکل رکود و غیرفعال بودن رهایی یافتند و از بیکاری دهها هزار کارگر جلوگیری شد.

*انتقال آب شرب از سد طالقان به قزوین

انتقال آب شرب سد طالقان به 14 شهر و 194 روستای استان قزوین از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهوری به قزوین بود.

یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان قزوین با اجرای این مصوبه محقق می شود.

برآورد اولیه اجرای این طرح 6 هزار میلیارد ریال است.

تفاهم نامه اجرای این طرح با حجم 60 میلیون متر مکعب یک هفته پس از سفر رئیس جمهوری میان بانک پاسارگاد و شرکت آب منطقه ای قزوین امضا شد.

این طرح اکنون در مرحله برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار انتقال خط آب قرار دارد و پیمانکار احداث تصفیه خانه آن نیز مشخص شده است.

با تعیین پیمانکاران این طرح تا پایان فروردین ماه سال جاری کلنگ آغاز عملیات اجرائی این پروژه بزرگ به زمین زده خواهد شد.

*تجهیز 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به سامانه های آبیاری نوین

رئیس جمهوری در سفر خود به قزوین،اجرای 20 هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان را وعده داد و این موضوع به عنوان یکی از مصوبات سفر مصوب شد.

درحالیکه از ابتدای انقلاب تاکنون نزدیک به 35 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان قزوین به روش های آبیاری نوین تجهیز شده اند، با تکمیل طرح 20 هزار هکتاری آبیاری زیرفشار، ظرف یکسال به میزان چندین برابر سال های قبل در این خصوص کار صورت می گیرد.

اکنون با گذشت هفت ماه از سفر رئیس جمهوری عملیات اجرائی این طرح در حدود چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به اتمام رسیده و نزدیک به هفت هزار هکتار دیگر نیز تا پایان فروردین ماه سال جاری به پایان می رسد و به زودی جشن اجرای 50 درصد از این طرح بزرگ برگزار خواهد شد.

*توسعه کشت های گلخانه ای

یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهوری به قزوین، توسعه کشت گلخانه‌ای و انتقال مزارع کشت صیفی‌جات به فضای بسته در راستای افزایش راندمان تولید و مصرف بهینه منابع آبی استان بود.

در همین خصوص مقدمات لازم برای ایجاد یک شهرک گلخانه ای یک هزار هکتاری در دست پیگیری است.

در این راستا اواخر اسفندماه سال 95 تفاهم‌نامه‌ همکاری میان استانداری قزوین و شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور برای تامین اعتبارات مورد نیاز زیر ساخت شهرک‌های کشاورزی به نسبت 70 درصد استانداری قزوین و 30 درصد شرکت شهرک‌های کشاورزی منعقد شد و اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.

*پرداخت 12 هزار و 389 فقره وام ازدواج به زوج های جوان قزوینی

یکی دیگر از دستاوردهای سفر دستور رئیس جمهوری به قزوین، دستور پرداخت 10 هزار فقره وام ازدواج به زوج های جوان بود.

پس از گذشت 6 ماه از سفر رئیس جمهوری، 12 هزار و 389 فقره وام ازدواج با یک هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از ازدواج جوانان و تقویت نهاد خانواده پرداخت ‌شد که رقم قابل توجهی نسبت به دوره های گذشته پرداخت این گونه تسهیلات به شمار می رود.

*اعطای 800 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان کمیته امداد امام (ره)

در راستای کمک به اقشار نیازمند و محروم جامعه در سفر رئیس‌جمهوری به قزوین، اعطای 800 میلیارد ریال در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) مصوب شد.

در همین راستا یک هزار و 800 فقره پرونده برای اعطای تسهیلات مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) در بانک‌های استان تشکیل شده است تا در پرداخت 400 میلیارد ریال از این اعتبارات که مربوط به سال 95 است، تسریع صورت بگیرد.

سایر اعتبارات در نظر گرفته در قالب تسهیلات امسال به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین پرداخت می شود.

*مقابله با بیابان زایی در سطح پنج هزار هکتار

یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهوری به قزوین، طرح بیابان زدایی در پنج هزار هکتار از اراضی بیابانی استان بود که با 40 میلیارد ریال اعتبار در سال 95 و 30 میلیارد ریال اعتبار در سال 96 مصوب شد.

اجرای این طرح در 2 هزار و 600 هکتار از اراضی استان قزوین با غرس یک اصله نهال توسط وزیر کشور در دشت الله آباد شهرستان بوئین زهرا در اواخر اسفندماه سال 95 به طور رسمی آغاز شد.

با اجرای این طرح در محدوده تعیین شده از بیابانی شدن 100 هزار هکتار از اراضی استان قزوین جلوگیری می شود.

*تکمیل جاده اصلی قزوین- تنکابن و قزوین-کلاچای

در سفر رئیس جمهوری به قزوین برای تکمیل 2 جاده در دست ساخت شامل قزوین-الموت-تنکابن و قزوین-الموت-کلاچای اعتبارات قابل توجهی اختصاص یافت که موجب تسریع در عملیات اجرایی این طرح های ملی شد.

93 کیلومتر از راه اصلی قزوین- تنکابن به طول 148 کیلومتر در استان قزوین واقع شده است و سایر آن نیز در استان مازندران قرار دارد.

این طرح بزرگ زیربنایی در فاز اول 72 درصد و در فاز دوم 12 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل و راه اندازی آن طول مسیر قزوین- تنکابن از 330 کیلومتر به 182 کیلومتر کاهش خواهد یافت.

هزینه اجرای این طرح 10 هزار میلیارد ریال برآورد شده است که تخصیص بخشی از اعتبارات آن در سفر کاروان تدبیر و امید نقش پررنگی در افزایش سرعت انجام این پروژه ایفا می کند.

جاده قزوین-رحیم آباد-کلاچای نیز به طول 140 کیلومتر در دست احداث قرار دارد که نیمی از آن در استان قزوین واقع شده است.

با اختصاص اعتبار از محل سفر رئیس جمهوری به استان به این طرح، مشکلات اجرایی این پروژه نیز مرتفع شده و اکنون برای بازسازی و اصلاح حدود 26 کیلومتر از این مسیر توافقات و قراردادهای اولیه منعقد شده است.

هزینه اولیه در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح 80 میلیارد ریال است.

*احداث باند دوم جاده آبیک-محمدیه

تا پایان اسفندماه 95 نیمی از طرح چهار خطه شدن جاده آبیک به محمدیه انجام شده و مجوز لازم برای ادامه عملیات اجرایی مابقی این مسیر در سال 96 اخذ شده است.

عملیات اجرای این طرح هم اکنون در حال انجام می باشد.

با اجرای این طرح ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی، شاهد کاهش سوانح جاده ای در این مسیر پرتردد خواهیم بود.

*تکمیل و بهره برداری از سدهای نهب و بالاخانلو

اجرای سد نهب که به منظور تامین آب شرب در شهرستان تاکستان در دست احداث می باشد، با تخصیص اعتبار سفر رئیس جمهوری پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و از 50 درصد به 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

احداث و تکمیل این سد نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار می باشد.

همچنین سد بالاخانلو به عنوان دومین سد بزرگ استان قزوین در حال حاضر حدود 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهوری به آن در سال جاری سرعت اجرای آن افزایش پیدا خواهد کرد.

تکمیل این پروژه به 2 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

با تخصیص اعتبار از محل سفر رئیس جمهوری و پیش بینی های انجام شده این سد تا بهمن ماه امسال آبگیری می‌شود.

*راه اندازی بیمارستان 700 تختخوابی

یکی دیگر از دستاوردهای سفر رئیس جمهوری احداث بیمارستان های جدید یا بازسازی و ترمیم بیمارستان های قدیمی استان بود.

در همین راستا می توان به ساخت بیمارستان 120 تختخوابی الوند اشاره کرد که در زمینی به وسعت 2 هکتار و با 230 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به قزوین در شهر الوند مرکز شهرستان البرز کلنگ زنی شد و اکنون مراحل مناقصه و انتخاب پیمانکار را پشت سر گذاشته است.

در جریان اجرای مصوبات سفر رئیس جمهوری، مراحل ساخت بیمارستان 700 تختخوابی شهر قزوین و ساختمان الحاقی بیمارستان شهید رجایی شهر قزوین از اعتبارات مصوب در دهه فجر سال 95 آغاز شد.

همچنین ساخت اولین مرکز رادیوتراپی در بیمارستان ولایت شهر قزوین که طی چندین سال معطل باقی مانده بود با تزریق اعتبارات سفر از پیشرفت بالایی برخوردار شده است.

*تکمیل طرح های ورزشی و رفاهی

برای اجرای طرح های ورزشی و رفاهی در قزوین 67 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور در نظر گرفته شد تا برای تکمیل پروژه های نیمه کاره این بخش از قبیل سالن ورزشی 6 هزار نفری قزوین و سالن سرپوشیده دو و میدانی استان که دارای 30 درصد پیشرفت فیزیکی هستند، اقدام شود.

براساس برآوردهای اولیه تکمیل این 2 سالن به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و براساس پیش بینی های صورت گرفته با افزودن اعتبارات استانی به آنها این پروژه های ورزشی در سال 97 تکمیل و بهره برداری خواهند شد.

*تکمیل و تجهیز مدارس استان قزوین

یکی دیگر از دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به قزوین تخصیص 200 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و تکمیل مدارس نیمه کاره،اردوگاه ها،خوابگاه ها،هنرستان ها،استخر و ساختمان اداری آموزش و پرورش استان بود که با تخصیص 50 درصد از اعتبار مصوب و مشارکت خیران و مردم این پروژه ها با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا هستند و تا شهریورماه 96 اغلب آنها به بهره برداری خواهند رسید.

باید خاطر نشان ساخت دستاوردهای کاروان تدبیر وامید به استان قزوین پس از هفت ماه از انجام این سفر با تخصیص بخش زیادی از اعتبارات در نظر گرفته شده، به افزایش پیشرفت پروژه ها و طرح های نیمه کاره و یا رها شده کمک شایانی کرده و موجب شده تا پیشرفت آنها به شکل ملموسی قابل ملاحظه باشد.

این نکته نیز قابل ذکر است که مقرر شده بود طرح های مصوب سفر رئیس جمهوری ظرف 2 سال تکمیل شده و به بهره برداری برسند و این در حالی است که پس از گذشت هفت ماه بسیاری از این طرح ها از قبیل پرداخت وام ازدواج و تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه های تولیدی زودتر از زمان موعد به پایان رسیده و یا بسیاری دیگر از پروژه ها مانند اجرای سامانه آبیاری نوین و توسعه گلخانه ها،انتقال آب شرب سد طالقان و تکمیل سد نهب و بالاخانلو نیز با پیشرفت فیزیکی بالا به سوی تکمیل شدن پیش می روند.

استان قزوین که یک درصد مساحت کشور را در برگرفته است، از قابلیت های بالایی در بخش های صنعتی و کشاورزی برخوردار است و به همین جهت در سالیان گذشته شاهد اجرای طرح های مختلفی در این بخش ها بوده ایم که به دلیل مشکلات اقتصادی سال های اخیر نیمه کاره باقی مانده بودند اما تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهوری به آن ها، این پروژه ها بار دیگر جانی تازه به خود گرفتند و به سمت تکمیل شدن و بهره برداری پیش می روند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 28 فروردین 1396، کد مطلب: 82495764: www. irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
مشکل اکثر جوانان استان بیکاری است که امید داریم با طرح های صنعتی ای که در شرف احداث است این مشکل حل شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین