پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک گفت: مکانیسم پژوهش دانشگاهی ما برگرفته از الگوی غربی است، یعنی همان مدلی که در غرب پیاده می‌شود در کشور ما نیز فارغ از تفاوت‌های اجتماعی فرهنگی و جامعه‌شناختی پیاده می‌شود.

شعار سال : دکتر علیرضا فضلعلی با اشاره به جایگاه پژوهش در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: ما فاقد الگوی بومی برای فعالیت‌های پژوهشی هستیم و این در حالی است که هم در آموزه‌های دینی اعتقادی و هم در آموزه‌های ملی میهنی ما بر بومی‌سازی و خوداتکایی دانش تأکید بسیاری شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک تصریح کرد: اگر الگوهای غربی در کشورهای غرب پاسخگو بوده است، به این دلیل بوده که طرح‌های پژوهشی آنها از دل همان جوامع بیرون آمده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، صنعت کشور ما نیز وارداتی است و از طریق انتقال فناوری وارد کشور شده است. پژوهش در کشور باید نیازمحور باشد؛ یعنی به سمتی سوق داده شود که نیاز جامعه را برطرف کند.

فضلعلی تصریح کرد: بر این اساس، آیین‌نامه‌های نحوه ‌کار برای اساتید بر حرکت علمی استوار بوده و چندان کاربردی نیستند، از این رو در نهادینه کردن پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها چندان موفق عمل نکرده‌ایم.

معاون پژوهشی دانشگاه اراک گفت: در آیین‌نامه‌ها، نقش تحقیقات کاربردی پررنگ نیست و تنها استاد و ارائه مقاله نمی‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد، بنابراین می‌توان گفت، جایگاهی برای پژوهش کاربردی در ایران دیده نشده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی در عرصه‌های دانش عمدتاً بر مبنای تولید مقاله است، افزود: در مجموع، تمایل چندانی جهت ورود به عرصه کاربردپذیری دانش وجود ندارد، همچنین صنعت برای ورود به آن با مشکلات بسیاری روبه‌روست و اساتید نیز برای حرکت در این راستا اقبالی نمی‌بینند.

فضلعلی ادامه داد: در ظاهر از لحاظ میزان رشد تولیدات علمی و تهیه مقالات در دنیا جایگاه خوبی را کسب کرده‌ایم؛ این موضوع در کل خوب است، اما سرعت رشد در تولید مقالات در اولویت قرار گرفته، مقالات تولید شده کارکرد عملیاتی نداشته و راهکاری برای تغییر الگو وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته، به جای توجه بیش از اندازه به نفس تولید علم، به این مهم توجه می‌شود که کار پژوهشی چقدر می‌تواند در تولید ثروت نقش داشته باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه اراک گفت: سیاست‌هایی در رابطه با توسعه پژوهش تدوین شده‌اند، اما هنوز میزان تولید علم بیشتر از میزان انجام پژوهش‌های کاربردی است و اهرم‌های فشار جهت ترغیب به این سمت هنوز چندان محکم نشده‌اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ نشرخبر : 25 آذر 1394 کد مطلب : 94092514416 www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین