پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت تقویت جایگاه واحد‌های پژوهشی در نظام علم و فناوری تأکید کرد.
شعار سال: دکتر محسن شریفی در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و رؤسای پژوهشگاه‌های سراسر کشور که امروز (یکشنبه یکم اسفند‌ماه ۱۴۰۰) به صورت حضوری و مجازی در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: از نظر مقالات کیفی پراستناد، سهم دانشمندان کشور ما ۳.۷ است که این امر نشان‌دهنده آن است که در مقوله کیفی پیشرفت خوبی داشته‌ایم و در مشارکت بین المللی از کل مقالات به ۳۵ درصد رسیده ایم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه آمار علم بیان‌کننده اقتدار کشور است افزود: مراقبت از تولیدات علمی امری حائز اهمیت است.

وی با اشاره به مقالات سلب اعتبار شده در دنیا تصریح کرد: در دنیا این آمار رو به افزایش است و در ایران نیز با افزایش این مقالات روبرو بوده ایم.

دکتر شریفی توسعه کمی هدفمند و ایجاد نشریات در حوزه‌های مختلف، ارتقای کیفیت، ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی، بین المللی شدن و حضور در نمایه‌های معتبر و حمایت مالی نشریات بر اساس اعتبارات متمرکز و نظام دسترسی باز را از جمله برنامه‌های گروه نشریات علمی برشمرد.

وی درخصوص اقدامات در اخلاق پژوهشی و پیشگیری از تخلفات علمی به اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه و همچنین اقدامات حقوقی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم به تقویت جایگاه واحد‌های پژوهشی در نظام علم و فناوری اشاره کرد و افزود: واحد‌های پژوهشی مختلفی از جمله پژوهشگاه‌های ملی، پژوهشگاه‌های وابسته به دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی و یا وابسته به بخش خصوصی وجود دارند و داشتن ماموریت مشخص و متفاوت از دانشگاه با رویکرد حل مسئله و رفع نیاز در حوزه تخصصی، پایش عملکرد و ارزیابی سازمانی و نظام ارتقای هیئت علمی متفاوت و متناسب با مأموریت، ساختار و تشکیلات متفاوت، نیروی انسانی و نظام پژوهشگری و تفکر گروهی در اجرای پروژه‌ها و تقویت ارتباط بین پژوهشگاه‌ها و دانشگاه به عنوان برنامه، مورد نیاز است.

وی در زمینه توسعه شبکه‌ها و دوره‌های پژوهشی به توسعه هسته‌های پژوهشی به ویژه در دانشگاه‌ها به صورت بین دانشکده‌ای و بین گروهی، شناسایی قطب‌های علمی با رویکرد تقویت کارگروهی، تقویت دوره‌های پسادکترا و دستیار پژوهشی به عنوان بخشی از نیروی مورد نیاز پژوهشی در کنار هیئت علمی و توسعه دوره دکترای پژوهشی محور با اولویت در مراکز پژوهشی اشاره کرد.

برگزاری ۱۰۷ دوره مهارت افزایی دانشجویان در دانشگاه‌ها
دکتر محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این اجلاس گفت: در آخرین پایش دوره‌های برگزار شده مهارت‌افزایی دانشجویان، تاکنون ۱۰۷ دوره در دانشگاه‌ها برگزار شده و تعداد ۳۲۵۶ نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

دکتر سیف تصریح کرد: در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت سعی شده به دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی از جمله: ارتباط غیر منسجم فعالیت‌های علمی با نیاز‌های جاری کشور، اثربخشی کم ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی، عدم ترویج و تشویق موثر فعالیت‌های پژوهشی تقاضا محور، کیفیت و کمیت پایین کسب مهارت‌های شغلی، کارآموزی و کارورزی دانشجویان، ضرورت ایفای نقش موثر وزارت علوم و دانشگاه‌ها به عنوان اتاق‌های فکر کشور، مسائل و مشکلات متنوع و متفاوت تخصصی استانی و ملی و ضرورت مأموریت‌گرایی و همچنین مشکلات اقتصادی دولت و ضرورت تنوع‌بخشی به بودجه‌های پژوهشی مورد نیاز پرداخته شود.

وی با اشاره به طرح تحول در همکاری‌های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت تصریح کرد: در این طرح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی پژوهشی و فناوری، شریک راهبردی جامعه و صنعت در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه پایدار کشور هستند.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در ادامه با اشاره به رصد اشتغال دانش آموختگان اظهار داشت: حدود ۸۵ دانشگاه این طرح را به صورت مستمر انجام می‌دهند.

به گفته وی اطلاعات و آمار بازار کار، پایش مستمر وضعیت دانش آموختگان، ساماندهی و افزایش کیفیت دوره‌های کارآموزی و کارورزی، تدوین مهارت‌های شغلی متناسب با مشاغل مختلف، بازنگری و متناسب سازی مستمر برنامه‌های درسی، برگزاری دوره‌های مهارت افزایی مشترک دانشگاه و صنعت، برگزاری نمایشگاه‌های کار و معرفی مشاغل، ارائه مشاوره‌های شغلی در حوزه‌های تخصصی مختلف، برگزاری بازدید‌های صنعتی با همکاری صنایع مختلف و اطلاع رسانی مستمر فرصت‌های شغلی، محور‌های موثر در توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان هستند.

وی عنوان کرد: در ۴۰ دانشگاه مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی راه اندازی شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، در خصوص فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت اظهار داشت: در سال گذشته، ۲۶۰ نفر از اعضای هیئت علمی در صنایع و دستگاه‌های اجرایی فعالیت داشته‌اند و امید است از این ظرفیت بیشتر بهره‌مند شویم.

وی به پایش و ساماندهی قرارداد‌های ارتباط با صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد کل قرارداد‌های جاری ارتباط با جامعه و صنعت ۸۷۱۰ قرارداد و مبلغ کل قرارداد‌های جاری ارتباط با جامعه و صنعت ۳،۱۰۶ میلیارد تومان است.

دکتر سیف در ادامه سخنان خود بر ضرورت و امکان استفاده از پروژه‌ها در بهبود و تکمیل آموزش و همچنین ضرورت توسعه پایان‌نامه‌های تقاضا محور تأکید کرد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اظهار داشت: دانشگاه‌ها اتاق فکر هستند و می‌توانند مزیت‌های استانی را تشخیص داده و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

اختصاص گرنت خدمات آزمایشگاهی به اساتید دانشجویان و محققان
دکتر عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز در ادامه این نشست شبکه‌سازی و دیپلماسی علمی در سطح بین المللی را از جمله سیاست‌های کلی این دفتر عنوان کرد.

وی به شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) اشاره کرد و گفت: در این شبکه بانک اطلاعاتی تمام آزمایشگاه‌های کشور شامل اطلاعات تجهیزات و پرسنل وضعیت دستگاه‌های آزمایشگاه خدمات آزمایشگاهی نحوه ارائه سرویس خدماتی تعرفه و بخشی از خروجی آزمایش‌ها ثبت شده است. در این شبکه نوع و تعداد خدمات آزمایشگاه‌های منطقه پژوهش و فناوری استان موسسه و شهر تعیین شده است و در سامانه امکان جستجوی تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی و شرکت‌های ارائه خدمات تعمیر و نگهداری وجود دارد.

دکتر نیسی درخصوص گرنت خدمات آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: از آنجایی که خرید تجهیزات آزمایشگاهی متعدد و مشابه و هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات برای تمامی مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری کشور مقرون به صرفه نیست وزارت علوم پرداخت بخشی از هزینه خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز پژوهشگران را بر عهده گرفته است.

وی افزود: هدف اصلی اختصاص گرنت خدمات به اساتید، دانشجویان و محققین است که البته سهم دانشگاه‌های کم برخوردار در این آیین‌نامه بیشتر از دانشگاه‌های برخوردار است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۷۰۸۱، www.msrt.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین