قالیباف ادامه داد: برای تولیدات محصولات کشاورزی، صنعتی و خدماتی باید بازار بین المللی پیدا کرد تا امکان فعال شدن تمام ظرفیتهای عظیم داخلی به کار گرفته شود چرا که از این طریق میتوان حرکت موثر و زودبازدهی را در رفع معضل بیکاری در کشور صورت داد، بدون آنکه نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در دولت مردم تلاش خواهیم کرد تا در ابتدا طرح تغییر ساختار وزارت خارجه به وزارت خارجه وتجارت بین الملل را اجرایی کنیم چرا که بر این باور هستیم با این تغییر میتوان اولویت امروز کشور که رونق اقتصادی، افزایش درآمد ملی و ایجاد شغل است را با سرعت پیش برد.
«ساختار وزارت خارجه در ایران بگونهای طراحی شده است که فقط پاسخگوی نیازهای سیاسی و امنیت ملی بوده و این ساختار اجازه نمیدهد که دغدغه اصلی امروز ما که رونق اقتصاد است را پیگیری کند.»
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری ادامه داد: در کشورهای پیشرفتهای مانند کره جنوبی و ژاپن توسعه اقتصادی تا حد زیادی مدیون عملکرد دستگاه دیپلماسی این کشورهاست. به طوری که این کشورها اولویت اصلی خود را پیدا کردن بازار برای تولید کنندگان خود قرار میدهند.
قالیباف افزود: در این کشورها که بعد از جنگ جهانی دوم پیشرفت کردهاند وزارت خارجه نقش فعالی در تجارت خارجی و پیدا کردن بازار برای تولیدات داخلی بر عهده گرفت و حتی وزارتخانه ای مستقل برای توسعه و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین المللی به وجود آمد که در رابطه مستقیم با وزارت خارجه فعالیت میکند.
وی همچنین «ساعت» را نماد انتخاباتی خود عنوان کرد و یادآور شد: ما معتقدیم در یک دوره کوتاه میتوانیم از ظرفیت بازار 400 میلیون نفری کشورهای منطقه برای گسترش فعالیتهای اقتصادی بهره ببریم؛ در یک افق بلند مدت هم میتوان با تقویت دیپلماسی اقتصادی، برای گسترش روابط تجاری بینالمللی وزارت خانهای مستقل نیز ایجاد کرد که در ارتباط تنگاتنگ با وزارت خارجه و اقتصاد فعالیت کند.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1396، کدخبر: 13960212000639، www.farsnews.com