پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: دلیل وضعیت کنونی در بخش کشاورزی، ناشی از هزینه نکردن در این بخش است.

شعار سال: مجتبی مزروعی شامگاه پنجشنبه در نخستین همایش بهره‌وری آب در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در طول چند دهه اخیر به طور بی‌رویه از منابع طبیعی برداشت شده و متاسفانه هیچ استراتژی و برنامه‌ای در رابطه با آب‌های زیرزمینی نداشته‌ایم.

مزروعی با اشاره به اینکه کشاورز مصرف آب را با دقیقه و فنجان می‌سنجد، گفت: در کاهش منابع زیرزمینی آب تقصیری ندارد.

وی تصریح کرد: دلیل وضعیت کنونی هزینه نکردن در بخش کشاورزی است و هیچ کوتاهی متوجه کشاورزان نیست.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر تغییر رویه در کشاورزی استان به افزایش بهره‌وری و راندمان در انتقال آب عنوان کرد: با توجه به اینکه در دولت گذشته بخش کشاورزی با بی‌مهری مواجه بوده امروزه نیازمند تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: لازم است کشاورزی مدیریت شود، به سمت مکانیزاسیون مدرن پیش رود و کشت محصولات سبزی، صیفی و جالیزی در فضای باز تغییر رویه پیدا کرده و به سمت کشت گلخانه‌ای هدایت شود.

در ادامه همایش، مدیرعامل آبفا خراسان رضوی آمارهایی از اقلیم‌بندی، میزان نزولات جوی و افت آب‌های زیرزمینی و راهکارهایی در این‌باره ارائه کرد.

محمدحسین جعفری با اشاره به پنهانی بودن آب‌های زیرزمینی اظهار کرد: برداشت از این منابع بسیار شده و برای دستیابی به احیا و تعادل آب لازم است، کنترل برداشت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تنها 26 درصد از نزولات جوی به منابع تجدیدپذیر تبدیل می‌شود، بیان داشت: در تربت جام 25 متر افت آب‌خوان (سفره‌های زیرزمینی) داریم و در مدیریت تقاضا نیازمند محیط انسانی هستیم.

در ادامه مراسم نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با توجه به وابستگی مردم منطقه به کشاورزی اظهار کرد: برنامه‌ریزی لازم در حوزه آب و خاک این منطقه انجام نشده و وضعیت تربت‌جام بحرانی است.

غلامرضا اسدالهی افزود: شهرستان ظرفیت خوبی در زمینه کشاورزی دارد و باید در بحث تغییر الگوی کشت منطقه تجدیدنظر شود.

وی با بیان اینکه آب‌های سطحی و ملکی به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز در حال از بین رفتن است، افزود: با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی لازم در بخش کشاورزی از مهاجرت‌های بی‌رویه به حاشیه شهرهای بزرگ جلوگیری کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سايت خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 27 آذر 1394، کد مطلب: 13940927000022 : www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین