پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۱۷۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز با یادآوری وعده رئیس‌جمهوری ایران برای جذب دست‌کم ۳۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی پس از اجرایی شدن برجام نوشته که این کشور تنها ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده است.

شعارسال: یک رسانه انگلیسی در تحلیلی روز دوشنبه به تلاش ناکام ایران برای جذب سرمایه خارجی پس از حصول توافق هسته‌ای با گروه موسوم به 1+5 پرداخته است.

روزنامه فایننشال‌تایمز در آغاز این مقاله می‌نویسد: «هنگامی که ایران با شش قدرت جهانی به توافق هسته‌ای رسید، حسن روحانی رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب این کشور گفت که قصد جذب دست‌کم 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی در یک سال را دارد».

رسانه انگلیسی به یادآوری اظهاراتی از رئیس‌جمهور ایران در زمان حصول برجام پرداخته که گفته است: «از امروز بازرگانان و کارفرمایان در کشور ما می‌توانند از روش‌های معمول مبادلات بانکی برای آغاز صادراتشان بهره‌مند شوند».

به‌نوشته فایننشال‌تایمز حسن روحانی همچنین گفته است: «از امروز بانک‌های ما مجدداً به نظام بانکی جهان وصل می‌شوند... امروز روز پیروزی ما است».

فایننشال‌تایمز می‌نویسد: «امیدواری این بود که همزمان با خروج ایران از انزوا، بانک‌های بین‌المللی مبادلات مالی شرکت‌ها را انجام خواهند داد و باعث ایجاد جهش در سرمایه‌گذاری خارجی و حرکت دادن رشد اقتصادی‌ای خواهند شد که سال‌ها بر اثر ممنوعیت‌های تجاری گسترده متوقف شده بودند».

این گزارش می‌افزاید: «اما با گذشت بیش از یک سال از اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان تهران با آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، تلاش ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، ثمر ناچیزی داشته است».

«فرید دهدیلانی»، مشاور امور بین‌الملل در سازمان خصوصی‌سازی ایران می‌گوید سال گذشته 400000 بازاریاب تجاری و 300 هیئت خارجی از کشورهای خارجی از ایران بازدید به عمل آوردند. با وجود این، به‌گفته او علی‌رغم این بازدیدها ایران تنها موفق به جذب 3.6 میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال 2016 شد.

آمارهای مورد اشاره نشان می‌دهند میزان جذب سرمایه خارجی ایران (3.6 میلیارد دلار)، یک‌هشتم رقمی بوده که رئیس‌جمهور روحانی در زمان اجرای برجام وعده داده است.

«فرید دهدیلانی»، مبهم بودن دستورات وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره مبادلات بانک‌های بین‌المللی با ایران و روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا را از جمله موانع در جذب سرمایه خارجی عنوان کرده است. وی گفته است: «باور ما این است که هنگامی که منطق پیشی بگیرد، فرایند سرمایه‌گذاری‌ها بسیار سریع خواهند بود».

فایننشال‌تایمز نوشته سرمایه‌گذاران به عوامل متنوعی درباره دلایل عدم تمایلشان برای حضور در ایران اشاره می‌کنند: ابهام‌های حقوقی درباره تحریم‌های به‌جامانده علیه ایران پس از برجام، ابهام درباره رویکردهای دونالد ترامپ، انتخابات آتی در ایران و مشکلات شرکت‌ها برای تأمین مالی از طرف بانک‌های بزرگ در مجموع عواملی هستند که آنها را برای ورود به ایران بی‌میل می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 18اردیبهشت1396، کدخبر: 1401208: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
0
در مقابل حدود 300 میلیارد بودجه سالیانه، رقم چندان بزرگی نیست؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین