پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
وزیر نیرو با بیان اینکه نبود آب و برق باعث شده بود بسیاری از روستاها خالی از سکنه شوند، گفت: قبل از سال نود و دو ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ روستای کشور با تانکر آبرسانی می‌شد اما خوشبختانه در ۳.۵ سال گذشته ۴ میلیون نفر از نعمت آب بهره‌مند شده‌اند.

شعارسال: حمید چیت‌چیان در آئین خدمت‌رسانی آب و برق به روستاهای کشور، گفت: در سال 95 بیش از 11 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی احداث و در این سال 2 هزار و 958 روستا آبرسانی شد در حالیکه در سال‌های گذشته به طور میانگین یعنی در دولت نهم و دهم به طور میانگین 293 روستا آبرسانی می‌شد.

وی ادامه داد: در برخی از روستاها شبکه آب و آبرسانی مطلوب اجرا نشده بود و هنوز هم برخی از روستاها از این نعمت محروم هستند، پس این موضوع برای ما ناگوار بود و نمی‌توانستیم آن را تحمل کنیم چرا که نبود آب شرب سالم سلامتی مردم را به مخاطره می‌اندازد.

چیت‌چیان با تاکید بر اینکه در بسیاری از روستا به دلیل نبود آب این روستاها خالی از سکنه شده‌اند، گفت: آنچه که در سازمان ملل بیان شده این است که انسان‌ها 5 حق در مورد آب دارند که حاکمیت، این 5 حق را باید تامین کند.

وزیر نیرو افزود: آب کافی، سالم، گوارا، قابل دسترس و مقرون‌به صرفه این 5 حقی است که دولت‌ها باید در اقصی نقاط کشور آن را تأمین کنند.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه ما به این موضوع بسنده نکرده و هدفی را طراحی کردیم که فراتر از آن حتی در دورترین نقاط این خدمت ارائه شود، اظهارداشت: در بودجه سال 92 ردیف ملی برای آبرسانی به روستاها در بودجه نبود و تنها چیزی که در اختیار وزارت نیرو قرار داشت بودجه‌ای بود که شوراهای برنامه‌ریزی می‌توانستند مبالغ اندک را در کنار تبصره‌ای که عوارض آن برای آبرسانی بود، اختصاص دهند.

وزیر نیرو ادامه داد: اما در سال 92 و 93 این بودجه را در ردیف ملی به 300 میلیارد تومان افزایش دادیم تا به روستاها آبرسانی شود.

وی افزود: در سال 95-94 این عدد روند صعودی به خود گرفت و در سال 96 در ردیف ملی به 1100 میلیارد تومان افزایش یافت.

وزیر نیرو گفت: تحول جدی زمانی رخ داد که با رایزنی که در دولت و مجلس انجام گرفت، پیشنهاد وزارت نیرو در مجلس تصویب شد و 500 میلیون دلار به آبرسانی روستایی اختصاص یافت، بنابراین در پایان سال 94 این منابع 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و اولین سالی که توانستیم از این منابع استفاده کنیم در سال 95 بود. در سال 95 به تنهایی 1800 فقره قرارداد برای اجرای کار منعقد شد و با قراردادهایی که در سال 92 و 93 صورت گرفته بود مجموعاً به 3660 فقره رسید.

به گفته وی، در سال 94، 932 روستا و در سال 95 تعداد 2958 روستا با بهترین کیفیت آبرسانی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در سال 85 تعداد 157 روستا در سال 86 تعداد 189 روستا و در بهترین وضعیت در سال 90 تعداد 580 روستا آبرسانی شد یعنی در سال کمتر از 300 روستا در حالیکه در سال 95 به تنهایی 2958 روستا آبرسانی شده بود و در طول 4 سال به طور کلی 4 میلیون نفر برای آنها آبرسانی انجام شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: این اقدام ما موجب تشویق جمعیت در روستاها و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت و ایجاد اشتغال مستقیم برای 59 هزار نفر شده است.

به گفته وی، تا مردادماه سال جاری نیز 786 روستای دیگر با 577 هزار نفر جمعیت از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

وزیر نیرو در خصوص برق رسانی به روستاها نیز گفت: در سال 95 در مجموع برنامه‌های اقتصادی مقاومتی متعهد شدیم که تا پایان سال روستاهای بالای 10 خانوار را برق رسانی کنیم به همین منظور به مرکز آمار مراجعه کردیم و کلیه روستاهای دارای جمعیت بالاتر از 10 خانوار را که بدون برق بودند شناسایی کردیم.

چیت‌چیان افزود: این آمار نشان می‌داد که 580 تا 623 روستا بالای 10 خانوار بدون برق هستند بنابراین برای 9 هزار و 245 خانوار کار برق‌رسانی انجام شد.

وی افزود: در کل دولت یازدهم در سال 94-93 و 92 تعداد 2 هزار و 152 روستا برق رسانی شد که 32 هزار خانوار را شامل می‌شد.

وی تاکید کرد: تا 2 یا 3 سال آینده کلمه روستای بدون آب شرب و روستای بدون برق از قاموس کشور حذف خواهند شد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1396، کد مطلب : 13960219000705: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین