پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۲۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
اظهارات فرمانده نیروی دریایی آمریکا مبنی بر به چالش کشیدن چین در دریای جنوبی و تاکید او بر حضور نیروهای نظامی کشورش در این منطقه، تنش میان دو کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است.

شعار سال: آبراه کلیدی دریای جنوبی از مسیرهای مهم کشتیرانی دنیا به شمار می‌رود و گفته می‌شود که از نظر منابع طبیعی نیز بسیار غنی است و سالانه محموله هایی به ارزش ۵ هزار میلیارد دلار را از آن عبور می کند.

در شرایطی که چین می گوید از آبهای این منطقه حراست می کند، آمریکا مدعی است که چین با حضور خود و ساخت و ساز جزایر مصنوعی در دریای جنوبی، آزادی کشتیرانی و دریانوردی را از دیگران سلب کرده است.

«گری راس» فرمانده نیروی دریایی آمریکا در تازه ترین موضع گیری خود خاطر نشان کرده است که این کشور به گشت زنی های خود در دریای جنوبی برای اطمینان خاطر از کشتیرانی آزاد ادامه خواهد داد.

این در شرایطی است که وزارت امور خارجه چین در بیانیه این هفته خود آورده است که مساله دریای جنوبی موضوعی بین چین و آمریکا نیست که واشنگتن قصد مداخله در آن را داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی آمریکا تصریح کرده است که این کشور گشت زنی هایش را در اطراف جزایر مورد منازعه در دریای جنوبی چین همچنان ادامه خواهد داد.

چین و کشورهای فیلیپین و ویتنام بر سر تملک بر برخی از جزایر این دریا اختلافات عدیده دارند و تایوان، مالزی و برونئی نیز بعضا در این باره با چین دچار مناقشاتی هستند.

«راس» تاکید کرده است که آمریکا در گذشته در دریای جنوبی و دیگر مناطق آسیا و اقیانوس آرام گشت زنی کرده است و این کار را در آینده نیز ادامه خواهد داد.

وی این مطلب را در شرایطی عنوان کرد که به گزارش روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ اخیرا از نیروی دریایی آمریکا انتقاد شده بود که ناوهایش در گشت زنی های خود بعضا کاستی هایی داشته اند.

فرمانده نیروی دریایی آمریکا گفت که ما هرگز این فعالیت دریایی را متوقف نکرده ایم و برای حراست از دریانوردی گشت زنی ها ادامه خواهد یافت.

برخی از گزارش ها حاکی است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تلاش است تا از چالش های این کشور برابر چین در دریای جنوبی بکاهد تا بتواند پشتیبانی این کشور را برای فشار بیشتر بر کره شمالی بدست آورد.

آمریکا یک بار در ماه اکتبر سال گذشته چنین گشت زنی هایی در منطقه انجام داده است. این کشور می گوید که نزدیک به ۷۰ سال است ناوهای هواپیمابر و ناوگروه های تهاجمی این کشور در منطقه آسیا و اقیانوس آرام و اقیانوس هند گشت زنی انجام می دهند.

دریای جنوبی یکی از اصلی ترین کانون های تنش در دنیا در کنار شبه جزیره کره به حساب می آید و ارتش چین بارها برای ورود به جنگ با آمریکا در این دریا اعلام آمادگی کرده است.

کنترل این جزایر امکان کنترل یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های اقتصادی جهان را ایجاد می‌کند.

دریای جنوبی چین حدود ۲۵۰ جزیره دارد که مساحتشان مجموعا به ۱۵ کیلومتر مربع می‌رسد. این جزایر عموما خالی از سکنه هستند و گاه بیشترشان زیر آب است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ انتشار 21 اردیبهشت 96، کد مطلب: 664293: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
0
0
خوب که چی؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین