پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۳۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
در شرایط کنونی کشور نیازمند ورود سرمایه گذاران خارجی در بخش گردشگری است.

شعار سالطی 4 سال اخیر گروه ها و هیات های مختلفی از کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری در بخش های گوناگون اقتصادی ایران، با فعالان دولتی و خصوصی کشور جلساتی داشته اند؛ دیدارهایی که برخی به انعقاد تفاهم نامه انجامیده و برخی نیز عملی شده است.

به باور کارشناسان در شرایط کنونی کشور نیازمند ورود سرمایه گذاران خارجی در بخش گردشگری است؛ آن هم در شرایطی که پیش بینی می شود ایران رشدی را که در زمینه افزایش گردشگران خارجی اش آغاز کرده، ادامه دهد.

چندی پیش کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران در گزارشی ضمن بررسی انواع منابع مالی برای تامین منابع سرمایه گذاری گردشگری، چالش های این حوزه را نیز مورد واکاوی قرار داد.

براساس این گزارش، صنعت گردشگری با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد، از ابعاد مختلف برای سرمایه گذاران دارای جاذبه و دافعه است؛ از طرفی جزو صنایع پر سود محسوب می شود و از طرف دیگر، در کوتاه مدت نمی توان از آن انتظار سوددهی زیادی داشت اما باید در این زمینه برای جذب سرمایه های خارجی کوشید. انواع روش های تامین اعتبار خارجی شامل فاینانس، یوزانس و وام های تضمینی خارجی هستند.

در مفاهیم حقوقی و قوانین ایران، مفهوم فاینانس به طور اختصاصی تر به استفاده از خطوط اعتباری برای دریافت وام از موسسات بین المللی مالی اطلاق می شود. در این روش، مبلغ مشخصی با توافق طرفین از یک کشور یا موسسه دیگری قرض داده و اصل وام به همراه سود آن، طی مدت زمان معلومی (معمولا 5 تا 10 سال) بازپرداخت می شود. از سوی دیگر در اصطلاح سرمایه گذاری، یوزانس به معنی توافق بر پرداخت قیمت فناوری و تجهیزات دریافت شده در قبال ارائه برات مدت دار (مثلا به مدت یک یا دو سال) است. وام دریافتی با توجه به پرداخت آن در مدت زمان کوتاه، مبلغ مقدار کمتری داشته و معمولا در جهت پروژه های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد؛ به این معنی که وام گیرنده توان پرداخت هزینه های خرید کالا، خدمات یا تکنولوژی را ندارد و مایل است این هزینه ها را در طول زمان یا آینده ای معلوم بپردازد.

در عین حال، وام های تضمینی خارجی که از دیگر اشکال سرمایه گذاری خارجی به شمار می رود، با روش فاینانس یک تفاوت عمده دارد و آن هم به برقراری شروط مشخص برای استفاده از وام و اعمال کنترل موسسه وام دهنده بر نحوه هزینه شدن وام در زمان اجرای پروژه بر می گردد. در این گونه موارد باید مطالعات امکان سنجی الزام شده توسط وام دهنده به انجام رسیده و توجیه فنی و اقتصادی پروژه مورد قبول وی قرار گیرد. این گزارش با اشاره به این روش ها تاکید کرده است که ارزش افزوده بخش گردشگری تاثیر مثبت و معنی داری بر سرمایه گذاری بخش گردشگری دارد. همچنین اعتبارات بانکی تاثیر مثبتی بر سرمایه گذاری بخش گردشگری خواهد داشت. محققان در این راستا پیشنهاد داده اند دولت ریسک ناشی از تغییر نرخ ارز را برای سرمایه گذار کاهش دهد و این کاهش را از طریق سیستم های بیمه یا سایر سیاست های حمایتی، محقق کند. به باور آنها، صنعت گردشگری جزو صنایعی سرمایه بر است؛ چرا که مستلزم تهیه و آماده سازی انواع زیرساخت ها از قبیل استراحتگاه، هتل، رستوران، مراکز خرید، مراکز تفریحی و مهمانخانه ها است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری دنیای سفر، تاریخ انتشار 31اردیبهشت 96، کدمطلب: ---، www.donyayesafar.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
افزایش جذب گردشگری خارجی میتواند با تغییر در رویه سیاست های خارجی و پرهیز از هرگونه خشونت انجام بگیرد که اینکار باعث میشود ایران به عنوان یک کشور آرام و صلح جو در جهان معرفی شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین