پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان می‌گوید سفر ترامپ به کشوری که مأمن و مروج خشونت و تروریسم است ادعاهای وی را باطل می‌کند.
شعارسال: بهرام قاسمی، در نشست خبری با تبریک ماه مبارک رمضان، در پاسخ به سوالی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری و موضع ایشان درباره عربستان گفت: بیان ایشان روشن و شیوا بود و باید با ذکاوت بتوانیم از مواضع به حق جمهوری اسلامی به هنگام دفاع کنیم و سیاستهای خود را در چارچوب دستگاه دیپلماسی دنبال کنیم.

* مواضع ترامپ نابجا، غلط و بی‌ربط هستند

وی در خصوص سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان و اتهام به ایران گفت: این مواضعِ نابجا، غلط و بی‌ربطِ برخی کشورها بحث جدیدی نیست و یک نوع فرافکنی است و سخنی است غیرقابل باور و غیر قابل قبول. سفر ترامپ به کشوری که مأمن و مروج خشونت و تروریسم است ادعای وی را باطل می‌کند و وی باید پاسخ دهد که ایرانی که در یک انتخابات باشکوه است چگونه مروج تروریسم است و کشوری که در دادگاه‌های امریکا پرونده دارد چطور محل سفر ترامپ می‌شود.

* پرونده صیادان به‌گروگان گرفته شده در سومالی مفتوح و در دست پیگیری است

سخنگو در خصوص آخرین وضعیت صیادان ایرانی در سومالی گفت: ۴۸ صیاد در سال ۰۵ به اسارت درآمدند و تعدادی فرار کرده و تعدادی آزاد شدند و برخی جانشان را از دست دادند و امروز ۹ تن باقی مانده‌اند. این یک پرونده مفتوح و پیچیده است و کانال‌های مختلف درگیر هستند. خانواده آنها نامه‌ای را به ریاست جمهوری نوشتند و دستورات لازم صادر شده و تلاش‌ها ادامه دارد و امیدوارم بتوانیم هر چه زودتر اخبار مثبتی را داشته باشیم.

قاسمی ادامه داد: یک لنج دیگر ایرانی در آب‌های سومالی به اسارت دزدان درآمده ولی اطلاعات دقیقی نداریم. تصورم این است که همه ایرانی نیستند و از یکی دو ملیت دیگر هستند.

وی درخصوص توافق کاهش تنش در سوریه نیز گفت: بحث آستانه به طور دائم در جریان است و گفتگوها ادامه دارد و روی نقاط کاهش تنش بین سه کشور مذاکرات وجود دارد و اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، لازم است که نیروهایی که بتوانند بر بحث آتش‌بس نظارت کنند از سوی سه کشور اعزام شوند. ما آمادگی داریم در صورت تفاهم لازم این اقدام را مبذول داریم.

* ناکامی‌ها و مشکلات اجلاس ریاض در آینده آشکار می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص چرخش احتمالی قطر به سمت ایران گفت: روابط قطر و عربستان باید از چند زاویه بررسی شود. حضور قدرت‌های خارجی همواره مخل امنیت و وحدت و تفاهم کشورهای منطقه بوده است، اجلاس ریاض با اهداف خاصی صورت گرفت اگرچه با مشکلات و ناکامی‌هایی روبرو شد که در آینده آشکار می‌شود. دولت عربستان دعوتی را از برخی کشورهای عربی و اسلامی به عمل آورد و یک نشست را در ریاض برگزار کرد و با رصدی که داشتیم و تماس‌هایی که قبل و بعد از اجلاس با ما داشتند گفتند که از هیچ بیانیه‌ای اگاه نبودند و حرفی از بیانیه نبوده و با آن موافق نیستند. بیانیه عربستان یکجانبه و از سوی کشور میزبان بود . سیاست‌های قدرتهای بزرگ در منطقه هیچگاه کمک کننده به مودت و دوستی در منطقه نبوده و اتفاقاتی که در برخی از کشورها می‌افتد ناشی از همین مورد است.

قاسمی افزود: آنچه درباره قطر وجود دارد این است که مسائلی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد و همه این مشکلات ناشی از همین اجلاس و چیدمان نابهنگامی بود که به نام جمع رخ داد. سیاست ما در قبال کشورهای همسایه روشن است. ما همواره سعی کردیم با زبان دوستی و مودت با انها صحبت کنیم و بر داشته‌ها و اشتراکاتمان بیفزاییم و روابط ما با برخی از این کشورها وجود داشته است. ما برای دیگران تعیین تکلیف نمیکنیم اما به همه کشورها پیش از نشست هم هشدار دادیم که در مقابل توطئه رژیم صهیونیستی برای انشقاق در جهان اسلام هشدار دادیم.

در سیاست موشکی ایران هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد/ تنها طرح‌هایی که به امضای دولت آمریکا برسد، سیاست رسمی این کشور به حساب می‌آید

وی با در خصوص وعده رفع تحریم‌های دیگر از سوی روحانی گفت: نگاه کلان ما به جهان و آنچه در سیاست خارجی می‌خواهیم، ایجاد رابطه بهتر با اتکا به قدرت دیپلماسی و برنامه‌ریزی مشخص و با اتکا به مردم است و بسیاری از این موارد شدنی است. هر هدفی بر اساس میزان آن می‌تواند دشوراری‌هایی داشته باشد. آنچه در آمریکا رخ میدهد و طرحی که علیه ایران مطرح شده باید گفت که از این دست طرح‌ها، بیش از ده‌ها طرح بوده که ابتر مانده و صرفا در کمیسیونهای‌شان مطرح میشود. آنچه برای ما مطرح می‌شود سیاست‌های دولت آمریکاست و اگر این طرحها به امضای دولت برسد سیاست دولت امریکا خواهد بود که ما باید بر آن اساس واکنش داشته باشیم و نگران نیستیم. سیاست موشکی ایران با هیچ قطعنامه‌ای منافات ندارد، بحث موشکی ایران کاملا دفاعی و بازدارنده است و در این سیاست هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396، کدخبر: ۳۵۹۰۹۶، www.parsine.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین